بررسی نشانه های ویروسی شدن گوشی

نویسنده: مدیر سایت
بازدید: 763 نفر
به روز رسانی:

اهمیت سلامت گوشی های هوشمند را در این مقطع از زمان به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت. گوشی های هوشمند این روزها به ابزارهایی کاربردی تبدیل شده اند که با هر یک از برنامه هایشان، یکی از دغدغه های روزانه مان را برطرف می کنند. حال گاهی اوقات این دغدغه ها چیزی شبیه به پرداخت قبوض آنلاین است و گاهی اوقات هم امور ساده تری مانند یک تماس تلفنی هستند. با توجه به نوع استفاده تان از گوشی هوشمند به خوبی این موضوع را درک می کنید که عدم سلامتی یک گوشی چطور می تواند کیفیت کارهایتان را تحت تاثیر قرار دهد.

به صورت کلی هرگونه اختلالی که در روند عملکرد گوشی های هوشمند پیش بیاید، می تواند بسیار آزار دهنده باشد. از رایج ترین موارد آزار دهنده نیز می توانیم به ویروسی شدن گوشی های هوشمند اشاره کنیم که طیف گسترده ای از مشکلات را به شیوه های مختلف و در زمان های متفاوت به وجود می آورد. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله؛ تمام آنچه که نیاز است را در مورد ویروسی شدن گوشی، نشانه های تشخیص و همچنین راه حل های رفع این مشکل را بیان کنیم.

گوشی آلوده شده به بد افزار

از کجا بفهمیم گوشیمان ویروسی شده است؟

اولین موردی که ممکن است ذهنتان را درگیر کند، این است که آیا واقعا گوشی شما ویروسی شده یا اینکه حساسیت شما زیاد شده است؟ کاملا درست است که با ویروسی شدن گوشی های هوشمند، عملکردهای قسمت های مخلتف گوشی دچار مشکل خواهد شد اما باید این مسئله را هم در نظر بگیرید که شاید دلیل مشکلات به وجود آمده مورد دیگری باشد.

به طور مثال رایج ترین دلیلی که افراد را به شک می اندازد تا چک کنند که گوشیشان ویروسی شده یانه، هنگ کردن های بیش از حد گوشی است. دقیقا هنگ کردن یکی از اصلی ترین نشانه های ویروسی شدن موبایل است اما تنها دلیل این مشکل نیست. به طور مثال علاوه بر پر شدن کارت حافظه، پر شدن حافظه داخلی گوشی نیز می تواند یکی از دلایل هنگ کردن گوشی باشد. پیشنهاد می کنیم اگر شما هم به همین دلیل فکر می کنید که گوشیتان ویروسی شده، ابتدا مقاله دلایل هنگ کردن گوشی را مطالعه کنید.

ویروسی شدن گوشی آیفون

اصلی ترین نشانه های ویروسی شدن گوشی اندروید چیست؟

نشانه های بسیاری وجود دارد که ویروسی شدن گوشی هوشمند را نشان می دهد. به صورت کلی پیشنهاد می شود در صورتی که چندین مورد از این نشانه ها را مشاهده کرده اید، حتما اقدامات لازم جهت پاکسازی گوشی هوشمند خود را انجام دهید.

1-نصب خودکار برنامه های ناآشنا روی گوشی

پدیدار شدن برنامه های کاملا ناآشنا که شما آن ها را نصب نکرده اید یکی از نشانه های ویروسی شدن گوشی است. اگر شاهد ظاهر شدن ناگهانی برنامه های غریبه هستید این احتمال وجود دارد که گوشی شما ویروسی شده باشد. در اولین فرصت باید از قسمت تنظیمات، دیتا و کش این برنامه هارا پاک کرده سپس خود برنامه را حذف کنید و تنها از منابع معتبر اپلیکیشن های مد نظر را دریافت کنید.

نصب شدن خودکار برنامه روی گوشی

2-مشاهده تماس ها و پیامک های مشکوک در گوشی

اگر موبایل شما به ویروس یا بدافزار آلوده شده باشد این احتمال وجود دارد که به سادگی به بسیاری از مخاطبین شما پیام هایی حاوی لینک ارسال شده یا حتی با آن ها تماس گرفته شده باشد. پس اگر شاهد پیامک یا تماس غیر معقولی هستید که حتی آثار آن روی گوشی شما باقی نمانده اما دیگران این موضوع رو به شما اطلاع می دهند، پس احتمال ویروسی شدن وجود دارد.

تماس های مشکوک گوشی های هوشمند

3-کاهش طول عمر باتری گوشی و تخلیه شدن سریع باتری

خالی شدن سریع باتری گوشی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در مقاله دلایل خالی شدن باتری گوشی، تعدادی از مهم ترین آن ها را بررسی کرده ایم اما یکی از اصلی ترین دلایل این اتفاق، آلوده شدن گوشی شما به بد افزارهاست. می توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات گوشی و انتخاب گزینه باتری، برنامه هایی که بیشترین مصرف باتری را دارند، شناسایی کنید. در صورتی که در لیست برنامه ها، یک برنامه ناآشنا دیدید، قطعا گوشی شما به یک ویروس و بدافزار آلوده شده است.

کاهش عمر باتری گوشی به دلیل ویروسی شدن

4-مشاهده تبلیغات روی صفحه گوشی به شکل پاپ آپ

تبلیغات پاپ آپ همان پنچره هایی هستند که هنگام کار کردن با گوشی به صورت ناگهانی روی موبایل شما ظاهر می شوند و به سادگی هم نمی توانید آن ها را پاک کنید. سعی کنید برای پاک کردن این تبلیغات به هیچ عنوان روی لینک ها کلیک نکنید. بلکه می توانید با بررسی برنامه هایی که به تازگی نصب کرده اید، منبع این ویروس را پیدا کنید و با حذف برنامه، برای همیشه از شر تبلیغات پنجره ای رها شوید.

پاپ آپ های تبلیغاتی گوشی های هوشمند

5-روشن شدن خودکار اینترنت گوشی

گاهی اوقات ویروس ها و بد افزار ها کنترل قسمت های مختلف گوشی را به دست می گیرند و معمولا روشن کردن خودکار اینترنت نیز یکی از آن ها کارهاست. در صورتی که چنین موردی را مشاهده کردید، در اولین فرصت یک آنتی ویروس مناسب روی گوشی نصب کنید.

چطور گوشی ویروسی را پاکسازی کنیم؟

بهترین راه برای پاک سازی گوشی این است که ابتدا محتوا گوشی و کارت حافظه را تخلیه کنید. برنامه های مشکوک را پاک کنید و یک آنتی ویروس قدرتمند نصب کنید. همچنین در ادامه به برخی از نکاتی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آن ها احتمال ویروسی شدن گوشی را کاهش می دهید:

  • به هیچ عنوان از سایت های غیر معتبر برنامه و بازی دانلود نکنید.
  • تنها برنامه های مورد نیازتان را از گوگل پلی دانلود کنید.
  • زمانی که در حال وبگردی هستید، روی هیچ پاپ آپی کلیک نکنید.
  • از باز کردن لینک های مشکوک که برایتان فرستاده می شود (به صورت ایمیل یا پیامک یا …) جدا خودداری کنید.

جمع بندی کلی:

به یاد داشته باشید که آلوده شدن یک گوشی هوشمند به انواع ویروس و بدافزار عوارض متعددی را به دنبال خواهد داشت. از این رو تمام تلاش خود را برای حفظ اطلاعات شخصیتان انجام دهید و تا جای امکان از منابع غیر رسمی استفاده نکنید.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *