تشخیص ال سی دی اورجینال از فیک

نویسنده: مدیر سایت
بازدید: 947 نفر
به روز رسانی:

شکستن ال سی دی یا از کار افتادن آن یکی از رایج ترین تعمیراتی است که در گوشی های موبایل انجام می‌شود. ال سی دی گوشی های امروزی با توجه به کیفیت بالا، اندازه بزرگ و رزولوشن خوب در 90 درصد مواقع گران قیمت ترین قطعه سخت افزاری محسوب می‌شود که در آن بکار رفته است. بنابراین طبیعی است که هزینه تعمیر ال سی دی گوشی های مدرن هم بالا باشد. تعویض ال سی دی تقریبا در 95 درصد موارد پرهزینه‌ترین تعمیری خواهد بود که می‌توان روی یک گوشی موبایل مجهز به نمایشگر لمسی انجام داد.

برای کاهش هزینه های تعمیر گوشی سعی شده از راه حل های خاصی استفاده شود که یکی از این راه حل ها مربوط به استفاده از ال سی دی های غیر اورجینال یا اصطلاحا های‌کپی (High Copy) می‌شود که در مقایسه با ال سی دی اورجینال گوشی کیفیت کمتری دارد و طبیعتا قیمت کمتری هم خواهد داشت. خیلی از افراد با نصب این نوع ال سی دی ها در گوشی های خود، تعمیر و تعویض ال سی دی را با قیمت پایین تری انجام می‌دهند. اما تفاوت ال سی دی اورجینال با ال سی دی های‌کپی چیست؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با این مسئله صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

منظور از ال سی دی اورجینال (OEM) چیست؟

ال سی دی که با عنوان اورجینال یا OEM شناخته می‌شود در واقع ال سی دی است که به عنوان یک قطعه جانبی و کاملا تایید شده از سوی شرکت سازنده گوشی روانه بازار می‌شود. واژه OEM مخفف عبارت Original Equipment Manufacturer (تولید کننده تجهیزات اصلی) بوده و اگر این واژه در کنار نام قطعه خاصی نوشته شود، بدان معناست که آن قطعه به طور کاملا اورجینال توسط شرکت سازنده دستگاه تولید شده و کیفیت عالی و منطبق با استانداردهای قطعه اصلی را به همراه خواهد داشت. پس به ال سی دی های اورجینال گوشی های موبایل اصطلاحا ال سی دی OEM هم گفته می‌شود. در نظر داشته باشید که ال سی دی اورجینال (OEM) گران قیمت ترین مدل از ال سی دی هایی خواهد بود که در حین تعمیر گوشی می‌توانید دستور نصب آن را به تعمیرکار ارائه کنید. در نظر داشته باشید که ال سی دی اورجینال یا OEM گران قیمت ترین نوع ال سی دی گوشی خواهد بود و طبیعتا بهترین کیفیت ممکن را هم ارائه کرده و هیچ تفاوتی با ال سی دی فابریک گوشی نخواهد داشت.

منظور از ال سی دی های کپی (High Copy) چیست؟

به غیر از ال سی دی های اورجینال یک دسته دیگر از ال سی دی ها هم وجود دارند که اصطلاحا به آن ها ال سی دی های‌کپی (High Copy) گفته می‌شود! اصطلاحات دیگری هم مثل ال سی دی درجه یک، ال سی دی کپی، ال سی دی چینی، ال سی دی گرید A، ال سی دی گرید A+ و غیره هم برای اشاره به این دسته از ال سی دی های موبایل بکار می‌روند. این دسته از ال سی دی های موبایل توسط خود شرکت رسمی تولید کننده گوشی ساخته نشده و مورد تایید آن نیست، بلکه توسط شرکت های واسط دیگری تولید می‌شوند که اغلب چینی هستند. این ال سی دی ها در مقایسه با ال سی دی اورجینال گوشی موبایل کیفیت کمتری دارند و طبیعتا قیمت کمتری هم خواهند داشت. با استفاده از ال سی دی های‌کپی در گوشی خود می‌توانید هزینه تعمیر ال سی دی دستگاه را کاهش دهید. این تنها مزیتی است که نصب ال سی دی های‌کپی در گوشی های موبایل برایتان به همراه خواهد داشت.

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله شرح تفاوت ال سی دی اورجینال و کپی آیفون های اپل تا حدی در رابطه با تفاوت های مابین ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی آیفون ها صحبت کردیم، اما حالا می‌خواهیم کمی دقیق تر به تفاوت های مابین این دو نوع از ال سی دی های موبایل اشاره داشته باشیم. اصلی ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال و ال سی دی های‌کپی به شرح زیر خواهد بود:

  • کیفیت و شادابی محتوا: ال سی دی اورجینال گوشی های موبایل در مقایسه با ال سی دی های‌کپی کیفیت نمای محتوای بهتری دارد و شادابی محتوای نمایش داده شده در آن به مراتب از ال سی دی های‌کپی بیشتر است. در ال سی دی های‌کپی عموما محتوای صفحه از نظر تفکیک‌پذیری رنگ ها خیلی خوب نبوده و با کمی دقت و مقایسه محتوای صفحه مابین ال سی دی اورجینال و های‌کپی گوشی می‌توانید این امر را کاملا درک کنید.
  • روشنایی صفحه: ال سی دی اورجینال (OEM) از نظر دوام تولید روشنایی به مراتب وضعیت بهتری در مقایسه با ال سی ی های‌کپی (High Copy) خواهد داشت. روشنایی بیشتر بدان معناست که وضوح تصویر صفحه نمایش در محیط های باز و تحت تابش نور بیشتر می‌شود و بدین سبب استفاده از دستگاه در محیط های این چنینی بدون مشکل امکانپذیر خواهد بود. متاسفانه 95 درصد ال سی دی های‌کپی از این نظر ضعف دارند و در زیر نور آفتاب و محیط های باز تقریبا دیدن محتوای آن ها غیرممکن می‌شود.

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

  • دوام و کارکرد: عموما ال سی دی های‌کپی در مقایسه با ال سی دی اورجینال دوام و کارکرد کمتری دارند و در شرایط مشابه زودتر خراب می‌شوند. این مسئله هم یکی دیگر از تفاوت های ال سی دی اورجینال و های‌کپی گوشی های موبایل است.
  • سرعت عملکرد تاچ: به نظر ما مهمترین تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های‌کپی مربوط به کیفیت عملکرد تاچ آن ها می‌شود. کیفیت عملکرد ال سی دی اورجینال بالاست و از این نظر دقیقا مثل ال سی دی فابریک گوشی عمل می‌کند، یعنی هیچ باگ و تاخیری ندارد. اما متاسفانه در اغلب موارد ال سی دی های کپی سرعت عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و به خصوص تاچ آن گاه به گاه با تاخیر عملکرد رو به رو می‌شود. این موضوع در برخی شرایط می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و از مهم ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال و های‌کپی است.
  • قیمت: تفاوت قیمت مابین ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی (High Copy) هم نباید نادیده گرفته شود. ال سی دی های‌کپی ممکن است چیزی در حدود 40 یا در برخی موارد حتی 50 درصد از ال سی دی اورجینال گوشی ارزان قیمت تر باشد، اما فراموش نکنید که کیفیت آن در مقایسه با ال سی دی اورجینال به مراتبیکی از مشکلاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می آید، شکستن ال سی دی گوشی است. اگر LCD گوشی شما شکسته باشد، باید آن را تعویض کنید؛ در غیر این صورت نمی توانید از گوشی خود استفاده کنید. یکی از دغدغه هایی که کاربران با آن روبر هستند، وجود ال سی دی های فیک در بازار است!

    در صورتی که کاربران هزینه ال سی دی اصلی را پرداخت می کنند، اما برخی از تعمیر کاران ال سی دی فیک روی موبایل قرار می دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ال سی دی اصلی و فیک بپردازیم و همچنین راه کار هایی برای شناسایی اصلی و تقلبی آن را بررسی کنیم.

    مقایسه ال سی دی اصل و کپی

    صفحه نمایش اورجینال گوشی چیست؟

    صفحه نمایش یا LCD اورجینال گوشی که تحت عنوان OEM شناخته می شود، صفحه نمایش هایی است که توسط سازنده گوشی تایید می شوند. در واقع این دسته از صفحه نمایش ها توانسته اند تاییدیه سازنده گوشی را بگیرند و کاربران با خیالی آسوده می توانند از آن استفاده کنند.

    البته باید توجه داشته باشید که این دسته از LCD نسبت به صفحه نمایش های دیگری بسیار گران تر هستند و هنگامی که قصد تعویض ال سی دی گوشی خود را داشته باشید، ممکن است به استفاده از جنس های کپی هم رضایت دهید.

    صفحه نمایش های‌کپی (High Copy) چیست؟

    یکی دیگر از صفحه نمایش هایی که در بازار وجود دارند و از کیفیت متوسطی برخوردارند، صفحه نمایش های‌کپی است. این دسته از صفحه نمایش ها با نام های دیگری نظیر صفح نمایش درجه یک، چینی، کپی و… هم شناخته می شوند. این صفحه نمایش ها توسط شرکت سازنده گوشی تولید نشده اند و مورد تایید آن ها هم نیستند.

    بسیاری از شرکت های چینی در حال تولید صفحه نمایش های‌کپی هستند که در ایران هم به وفور یافت می شود. تنها مزیت صفحه نمایش های‌کپی نسبت به صفحه نمایش های اورجینال ارزان بودن آن است که هزینه تعویض صفحه نمایش گوشی را تا حد زیادی کاهش می دهد. پس اگر به دنبال صفحه نمایشی هستید که کیفیت بالایی داشته باشد، بهتر است از صفحه نمایش اورجینال استفاده کنید! زیرا صفحه نمایش های‌کپی ممکن است شما را اذیت کند. این صفحه نمایش ها به سادگی می شکنند. حتی در صورتی که از گلس گوشی استفاده کنید، باز هم این مدل از ال سی دی ها، حساس و شکننده هستند.

    تشخیص ال سی دی اصل و تقلبی

    تفاوت صفحه نمایش اورجینال و های ‌کپی چیست؟

    اگر بخواهیم غیر از مواردی که در بالا ذکر کردیم تفاوت های دیگر صفحه نمایش اورجینال و های‌کپی را معرفی کنیم، می توان به 3 مورد زیر اشاره کرد:

    1-کیفیت نمایش محتوای صفحه گوشی

    اولین و مهم ترین موردی که می توان به آن اشاره کرد، کیفیت نمایش محتوای صفحه گوشی است. در صفحه نمایش اورجینال محتوای گوشی با کیفیت بالاتری نمایش داده می شود و این در حالی است که کیفیت صفحه نمایش های‌کپی بسیار پایین تر از آن است. گاهی اوقات صفحه نمایش های‌کپی نمی تواند رنگ ها را به درستی تفکیک کند و با توجه به این که چندین ساعت از روز را در حال استفاده از موبایل هستید، اذیت خواهید شد.

    2-روشنایی صفحه موبایل

    یکی از مهم ترین ویژگی های صفحه نمایش اورجینال قابلیت استفاده در زیر نور خورشید است! متاسفانه ال سی دی های‌کپی در زیر نور مستقیم آفتاب ضعف دارد و تقریبا امکان استفاده از آن را نخواهید داشت. با توجه به این که کاربران همیشه در فضای بسته از گوشی استفاده نمی کنند، بهتر است از صفحه نمایش اورجینال استفاده کنند.

    3-پایداری و کارکرد برای کاربران

    یکی دیگر از تفاوت های اساسی صفحه نمایش های اورجینال و کپی دوام و پایداری آن است. کاربران همیشه دوست دارند که بهترین قطعات را استفاده کنند اما گاهی اوقات با توجه به تفاوت قیمت زیاد بین صفحه نمایش اورجینال و های‌کپی، استفاده از LCD کپی را ترجیح می دهند.

    باید توجه داشته باشید که این دسته از صفحه نمایش ها در شرایط مشابه عمر کمتری دارند و به همین دلیل بهتر است از صفحه نمایش اورجینال استفاده کنید. البته استفاده از قاب گوشی کمک زیادی به افزایش عمر هر دو نوع ال سی دی می کند و بهتر است از آن استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده انواع قاب و گارد، به صفحه خرید قاب گوشی مراجعه کنید.

    روش های شناسایی صفحه نمایش کپی

    چگونه صفحه نمایش اورجینال و های‌کپی را از هم تشخیص دهیم؟

    برای تعویض ال سی دی گوشی نیاز به پیچ گوشتی لپ تاپ یا موبایل دارید تا بتوانید آن را تعویض کنید. البته تنها یک پیچ گوشتی لپ تاپ نمی تواند به شما کمک کند؛ بلکه باید تخصص آن را هم داشته باشید. سه راه کار اصلی برای تشخیص صفحه نمایش اورجینال و فیک وجود دارد:

    مقایسه کیفیت نمایش محتوای گوشی خود و یک گوشی بدون تعمیر در شرایط مشابه

    اگر بتوانید یک گوشی که صفحه نمایش آن تعویض نشده است را در کنار گوشی خود قرار دهید، به راحتی متوجه تفاوت کیفیت نمایش آن ها خواهید شد. این روش ساده ترین راه برای تشخیص صفحه نمایش اورجینال و های کپی است.

    پد های روی کابل های ال سی دی را را بررسی کنید

    اگر پد های روی کابل ال سی دی را بررسی کنید، متوجه نرمی آن در صفحه نمایش اورجینال می شوید! این در حالی است که در صفحه نمایش های‌کپی یا پدی روی آن وجود ندارد یا اگر هم قرار گرفته باشد، بسیار زبر است. اگر در هنگام تعویض ال سی دی گوشی خود در کنار تعمیر کار باشد، به راحتی می توانید متوجه این موضوع شوید.

    وجود لوگوی هک شده در صفحه نمایش اورجینال

    یکی از موارد مهم که با استفاده از آن می توان اورجینال بودن ال سی دی گوشی را تشخیص داد، لوگوی هک شده بر روی آن است. به عنوان مثال در کنار صفحه نمایش های اورجینال اپل، لوگوی آن هک شده است اما روی ال سی های‌کپی خبری از لوگوی اپل نیست.

    جمع بندی کلی:

    در این مقاله به بررسی صفحه نمایش اورجینال و های‌کپی پرداختیم تا بتوانید انتخاب بهتری در تعویض صفحه نمایش گوشی خود داشته باشید. در صورتی که شما هم تجربه خرید ناخواسته ال سی دی کپی را داشتید، نظرتان خود را با ما درمیان بگذارید.

    کمتر است


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *