مقایسه گوشی شیائومی POCO M3 PRO و Redmi Note 8 Pro + لیست جزئیات

نویسنده: رضا امیرخانی
بازدید: 853 نفر
به روز رسانی:

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند در این مطلب دو گوشی پرفروش شیائومی POCO M3 PRO و Redmi Note 8 Pro مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت شیائومی یکی از شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه است که امروز محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد. در این چند سال اخیر که شرکت‌های بزرگ تولید گوشی موبایل قیمت‌های بالایی برای پرچم‌داران خود در نظر می‌گیرند. وجود گوشی‌های میان رده با امکانات خوب یک امتیاز محسوب می‌شود. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه گوشی شیائومی Poco M3 pro باRedmi Note 8 Pro پرداخته شده است.

مقایسه شیائومی Poco M3 pro و Redmi Note 8 Pro از نظر دوربین

Poco M3 pro Redmi Note 8 Pro
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل ۶۴ مگاپیکسل
لنز اولتراواید هشت مگاپیکسل
سنسور تشخیص عمق دو مگاپیکسل دو مگاپیکسل
لنز ماکرو دو مگاپیکسل دو مگاپیکسل
دوربین سلفی هشت مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل

شیائومی Poco M3 pro مجهز به دوربین سه گانه است که لنز اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی، لنز دو مگاپیکسلی ماکرو و یک لنز دو مگاپیکسلی تشخیص عمق است. لنز اصلی داینامیک رنج متوسطی دارد و جزئیات را تا حد قابل قبولی به نمایش می‌گذارد، در کل می‌توان گفت کلیت تصویر مناسب است و وضوح آن نیز خوب است.

لنز ماکرو هم عکس‌هایی با فوکوس مطلوب ثبت می‌کند، البته به شرط آن که فاصله از سوژه مناسب باشد. سنسور تشخیص عمق دو مگاپیکسلی عکس‌های پرتره خوبی را از نظر جدا کردن سوژه اصلی از بک‌گراند ثبت می‌کند. دوربین سلفی این گوشی هم هشت مگاپیکسل است که عکس‌های نسبتاً خوبی را ثبت می‌کند و توانایی ضبط ویدئو با کیفیت Full HD و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد اما در کل دوربین سلفی این گوشی رده آخر را در بین رقبای خود می‌گیرد. Poco M3 pro قابلیت فیلم برداری با کیفیت 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۱۰۸۰ را دارد.

شیائومی Redmi Note 8 Pro در مجموع دارای چهار لنز است که لنز اصلی آن ۶۴ مگاپیکسلی است. افزون بر این سنسور منحصر به فرد، از یک لنز واید هشت مگاپیکسلی، یک لنز تله فوتو دو مگاپیکسلی و یکی سنسور جدید ماکرو با اندازه دو مگاپیکسل دیگر هم برخوردار است. در رابطه با جزئیات دوربین گوشی Redmi Note 8 Pro می‌توان خاطر نشان کرد که لنز اصلی از سنسور عکسبرداری Samsung ISOCELL Bright GW1 است. که از دیافراگم فوق باز با اندازه ۱.۱۷ استفاده می‌کند بنابراین در مقایسه با لنز ۴۸ مگاپیکسلی Sony IMX 586 که در نسخه قبل مورد استفاده قرار گرفته، این بار دیافراگم بزرگتر شده است علاوه بر همه موارد گفته شده این لنز از تکنولوژی 3D hybrid HDR و intelligent ISO بهره می‌برد به همین دلیل تقریباً در هر شرایطی وضوح بهتری را ارائه خواهد داد. Redmi Note 8 Pro مجهز به دوربین سلفی با لنز ۲۰ مگاپیکسلی است که برای علاقمندان به تصاویر سلفی خبر خوبی به حساب آمده بدین جهت که تصاویر سلفی باکیفیتی را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

مقایسه شیائومی Poco M3 pro و Redmi Note 8 Pro از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Poco M3 pro Redmi Note 8 Pro
چیپست MediaTek MT6833 Dimensity 700 5G Mediatek Helio G90T
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 GPU Mali-G76 MC4 GPU
سیستم عامل اندروید ۱۱ اندروید ۹.۰ (پای)
رابط کاربری MIUI 12 MIUI 10
تنوع حافظه ۴/‏۶۴ و ۱۲۸/۶‬ ۶/‏۶۴ ‏، ۱۲۸/۶‬ ‏، ‬ ۱۲۸/۸‬ و ۲۵۶/۸

شیائومی Poco M3 pro در بخش پردازنده از یک چیپست MediaTek MT6833 Dimensity 700 5G استفاده می‌کند که این تراشه میان رده نسبتاً قدرتمند در انجام بازی‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. Poco M3 pro در بخش سخت افزاری خوب عمل کرده است؛ همچنین Poco M3 pro از فناوری ساخت هفت نانومتری بهره می‌برد که همین موضوع باعث مصرف شارژ به صورت بهینه شده است. در بخش حافظه داخلی و حافظه رم این گوشی در دو نسخه به بازار عرضه شده است حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و رم چهار گیگابایت و دیگری حافظه داخلی ۱۲۸ و رم شش گیگابایت است.

شیائومی Redmi Note 8 Pro از پردازنده ۱۲ نانومتری Mediatek Helio G90T استفاده کرده است که با همراهی پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4 قدرت و توان پردازشی این گوشی را تأمین می‌کند. پردازنده هشت هسته‌ای این گوشی از دو هسته Cortex-A76 با فرکانس ۲.۰۵ گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند.

شیائومی این گوشی را در نسخه‌های (۶۴ و ۱۲۸ با ۶ گیگابایت رم) و (۱۲۸ و ۲۵۶ با ۸ گیگابایت رم) عرضه کرده است و با استفاده از کارت حافظه جانبی شما می‌توانید حافظه گوشی خود را تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش دهید. این مجموعه سخت افزاری شاید نتواند بازی‌های سنگین را در بهترین حالت و بالاترین گرافیک اجرا کند ولی هنگام کار با گوشی متوجه کندی خاصی نخواهید شد و می‌تواند انتظار اجرای بازی‌ها با گرافیک خوب را از این گوشی داشته باشید.

از نظر نرم افزاری Poco M3 pro از اندروید نسخه ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12 و در مقابل Redmi Note 8 Pro از رابط کاربری MIUI 10 و نسخه اندروید ۹ (پای) استفاده می‌کند.

مقایسه شیائومی Poco M3 pro و Redmi Note 8 Pro از نظر صفحه نمایش

Poco M3 pro Redmi Note 8 Pro
نوع نمایشگر IPS IPS
سایز ۶.۵ اینچ ۶.۵۳ اینچ
رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰
تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ

تلفن هوشمند شیائومی Poco M3 pro دارای یک نمایشگر LCD با اندازه ۶.۵ اینچ دارد که رزولویشن ۱۰۸۰ پیکسل را نمایش می‌دهد. شیائومی برای محافظت از صفحه نمایش از فناوری گوریلاگلس سه کورنینگ استفاده کرده است. نمایشگر استفاده شده سرعت پاسخگویی بالایی دارد. نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز نیز باعث پیمایش راحت‌تر در بین صفحات خواهد شد. در حالت معمول نمایشگر حداکثر روشنایی ۴۱۰ نیت را نمایش می‌دهد و زمانی که تلفن در معرض نور شدید و نور خورشید قرار می‌گیرد حداکثر روشنایی به ۵۳۰ نیت افزایش می‌یابد. رنگ‌ها به صورت دقیق نمایش داده شده است ولی متأسفانه نمایشگر از HDR10 پشتیبانی نمی‌کند.

Redmi Note 8 Pro مجهز به نمایشگر IPS LCD است که وضوح مشابه به نسخه قبلی دارد، اما سایز آن افزایش چشمگیری یافته است از این‌ رو تراکم پیکسلی آن از ۴۰۹ به ۳۹۵ پیکسل بر اینچ کاهش یافته است. رزولوشن ۱۰۸۰×۲۳۴۰ پیکسل و کیفیت تصویر +FHD را ارائه داده و اندازه آن نیز به ۶.۵۳ اینچ افزایش پیدا کرده است اگر چه همانند بسیاری از مدل‌های برندهای دیگر به پنل AMOLED تجهیز نشده، اما خدمات‌رسانی نمایشگر Redmi Note 8 Pro عالی است.

صفحه Redmi Note 8 Pro حداقل حاشیه را دارا بوده و دوربین سلفی نیز در بریدگی قطره‌ای شکل جای داده شده است همچنین از آپشن‌های متعددی نیز برای سفارشی کردن این نمایشگر بهره خواهید برد به علاوه نمایشگر Redmi Note 8 Pro از فیلتر نور آبی هم برخوردار بوده که در اصل استاندارد رابط کاربری MIUI به شمار می‌رود.

مقایسه شیائومی Poco M3 pro و Redmi Note 8 Pro از نظر طراحی ظاهری

Poco M3 pro Redmi Note 8 Pro
ابعاد 161.8×75.3×8.9 میلی‌متر 161.4×76.4×8.8 میلی‌متر
وزن ۱۹۰ گرم ۲۰۰ گرم
صدای استریو ندارد ندارد

Poco M3 pro از نظر ابعاد برابر 161.8×75.3×8.9 میلی متر است و وزنی معادل ۱۹۰ گرم دارد. فریم و پشت این گوشی از جنس پلاستیک است و جلوی آن از جنس شیشه است. سمت راست دکمه پاور قرار دارد که با حسگر اثر انگشت ادغام شده است. در بالای دکمه پاور دکمه‌های تنظیم صدا وجود دارد. سمت چپ هم جایگاه خشاب سیم کارت قرار دارد که همزمان می‌تواند از دو سیم کارت یا یک سیم کارت و یک مموری را پشتیبانی کند.

زیر گوشی میکروفون، درگاه تایپ سی و بلندگو قرار دارد. بالای آن جک سه و نیم میلی متری هدفون، میکروفون دوم و سنسور نور محیط وجود دارد. در پنل پشتی گوشی دوربین را می‌بینیم که به صورت عمودی در یک قاب مستطیل شکلی قرار دارد و بیرون زدگی آن کاملاً مناسب است و زیر آن لوگوی POCO نوشته شده است. Poco M3 pro در سه رنگ مشکی، زرد و آبی وارد بازار شده است. فریم پشتی این گوشی بدنه براقی دارد که اثر انگشت را به خود جذب می‌کند، اما در مجموع Poco M3 pro از نظر طراحی یک گوشی بسیار خوش دست است.

Redmi Note 8 Pro از شیشه ساخته شده است، اما یک شیشه معمولی نیست. Redmi Note 8 Pro حداکثر مقاومت در برابر خط و خش و ضربه را دارد و از شیشه گوریلاگس پنج بهره برده است. هم پنل جلو و عقب گوشی Redmi Note 8 Pro هر دو در پوششی از قوی‌ترین پوشش محافظ گوشی‌های موبایل پیچیده شده است.

این شرکت برای این که وزن گوشی Redmi Note 8 Pro خود را کاهش دهد از فریم یا همان شاسی پلاستیکی بهره برده است. Redmi Note 8 Pro در رنگ‌های خاکستری، سفید صدفی و سبز تیره طراحی شده است. اندازه گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro برابر است با ۱۶۱.۳× ۷۶.۴×۸.۸ میلی‌متر و وزن آن ۲۰۰ گرم است. برای نخستین بار سری Redmi Noto از گواهینامه IP52 پشتیبانی می‌کند. سری قبلی این گوشی تنها دربردارنده پوشش P2i بود، اما فاقد گواهینامه رسمی محافظت در برابر آب و گردو خاک بودند. IP52 می‌تواند Redmi Note 8 Pro را در مقابل قطرات باران و یا عرق‌کردن و یا ترشح آب محافظت کند از این رو در دوام و ماندگاری آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

مقایسه شیائومی Poco M3 pro و Redmi Note 8 Pro از نظر باتری

Poco M3 pro Redmi Note 8 Pro
ظرفیت پنج هزار میلی‌آمپر چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر
فست شارژ ۱۸ وات ۱۸ وات

Poco M3 pro به یک باتری پنج هزار میلی آمپری مجهز شده است که عملکرد بسیار خوبی از خود به جای گذاشته است. با تکیه بر باتری پنج هزار میلی آمپری Poco M3 pro می‌تواند بیشتر از ۳۲ ساعت مکالمه، ۱۸ ساعت وبگردی و بیشتر از ۱۶ ساعت پخش ویدئو را پشتیبانی کند. Poco M3 pro یک آداپتور ۲۲.۵ وات در جعبه خود دارد اما Poco M3 pro از شارژ ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند که می‌تواند در مدت ۳۰ دقیقه، ۳۳ در صد از ظرفیت باتری را تکمیل کند.

Redmi Note 8 Pro از یک باتری لیتیوم یونی چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپری است. باتری Redmi Note 8 Pro نسبت به نسخه قبل افزایش چشمگیری پیدا کرده است. کاربران به عنوان یک گیمر هیچ نگرانی از بابت خاموش شدن دستگاه در حین بازی را نخواهند داشت و می‌توانند ساعت‌های طولانی بدون نیاز به شارژ مجدد از Redmi Note 8 Pro استفاده کرد. از طرفی، پردازنده Redmi Note 8 Pro هم بر اساس فرآیند ساخت ۱۲ نانومتری ساخته شده است بنابراین مصرف باتری به نحو قابل‌توجهی پایین است. آپشن‌هایی نیز برای بهینه‌سازی مصرف باتری در تنظیمات Redmi Note 8 Pro گنجانده شده است علاوه بر طول عمر باتری فوق‌العاده با برخورداری از تکنولوژی شارژ سریع ۱۸ وات نسخه Quick Charge 4+ هم در کمترین زمان ممکن، دستگاه شارژ خواهد شد.

جمع‌بندی کلی از تفاوت شیائومی Poco M3 pro و Redmi Note 8 Pro

تا اینجا به مقایسه Poco M3 pro با Redmi Note 8 Pro از نظر کیفیت دوربین، قدرت سخت افزاری و نمایشگر پرداختیم. Poco M3 pro در کل با توجه به قیمت مقرون به صرفه، طراحی و سخت افزار خوب و باتری قابل قبول ، همچنین دارا بودن قابیلت nfc و 5G می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاربران باشد و در مقابل پردازنده گیمینگ دوربین قدرتمند با ثبت بهترین عکس‌ها در کلاس میان رده و نمایشگر باکیفیت همه و همه از جمله مشخصاتی است کهRedmi Note 8 Pro دارد اما در نهایت این شما هستید که با توجه به این مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره کردم باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیاز بگیرید.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *