مقایسه گوشی شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A52+ لیست جزئیات

نویسنده: رضا امیرخانی
بازدید: 585 نفر
به روز رسانی:

خرید گوشی موبایل برای بسیاری از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند. در این مطلب دو گوشی پرفروش شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A52 مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو کمپانی شیائومی و سامسونگ بهترین کمپانی‌های تولیدکننده انواع گوشی‌های هوشمند هستند. هر دو این کمپانی‌ها میان رده‌های قدرتمندی را به بازار عرضه کرده‌ اند که کیفیت بالایی دارد. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه گوشی شیائومی میان رده POCO X3 با گوشی سامسونگ Galaxy A52 پرداخته خواهد شد.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A52 از نظر دوربین

Galaxy A52 Xiaomi POCO X3
دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل ۶۴ مگاپیکسل
لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل ۱۳ مگاپیکسل
سنسور تشخیص عمق پنج مگاپیکسل دو مگاپیکسل
لنز ماکرو پنج مگاپیکسل دو مگاپیکسل
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل

شیائومی برای دوربین اصلی POCO X3 لنز ۶۴ مگاپیکسلی سونی IMX682 را انتخاب کرده است که از لنز واید، دیافراگم f/1.9، اندازه سنسور ۱/۱.۷۳ اینچ و فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره می‌برد، این دوربین بالا سمت چپ مجموعه دوربین گوشی قرار دارد. دوربین التراواید این گوشی با لنز ۱۳ مگاپیکسل دارای دیافراگم f/2.2 و اندازه پیکسل 1.0µm است و زاویه فوق عریض ۱۱۹ درجه‌ای را پوشش می‌دهد.

دوربین سوم در این گوشی لنز دو مگاپیکسل ماکرو است که برای گرفتن عکس از نزدیک کاربرد دارد. در آخر این گوشی دارای لنز تشخیص عمق برای گرفتن تصاویر پرتره استفاده می‌شود که مجهز به سنسور دو مگاپیکسل است، هر دو لنز دو مگاپیکسل این گوشی از دیافراگم f/2.4 و اندازه پیکسل 1.75μm بهره می‌برند.

سامسونگ برای Galaxy A52‌ از چهار دوربین استفاده کرده است، که به ترتیب اولین لنز مربوط به دوربین التراواید ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و گستره پوشش ۱۲۳ درجه است. دوربین دوم، دوربین اصلی واید ۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و اندازه ۲۶ میلی‌متر است که در گلکسی A32 نیز وجود داشت. دوربین سوم و دوربین چهارم که در کنار فلاش LED قرار دارند هر دو مجهز به لنز پنج مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 است که برای تشخیص عمق و ثبت تصاویر ماکرو کاربرد دارد.

هر دو این گوشی‌ها قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۳۰ فریم بر ثانیه، فیلم‌هایی با کیفیت 4k تهیه کنند. فلش گوشی ساخت شیائومی از نوع Dual LED و فلش میان رده سامسونگ از نوع LED است. شیائومی برای دوربین سلفی میان رده خود لنز ۲۰ مگاپیکسل را در نظر گرفته است. سامسونگ این گوشی را به یک لنز ۳۲ مگاپیکسل برای عکس‌های سلفی مجهز کرده است.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A52 از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Galaxy A52 Xiaomi POCO X3
چیپست Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G Qualcomm SM7150-AC Snapdragon 732G
پردازنده گرافیکی Adreno 618 GPU Adreno 618 GPU
سیستم عامل اندروید ۱۱ اندروید ۱۰
رابط کاربری One UI 3.1 MIUI 12
تنوع حافظه ۱۲۸/۴، ۱۲۸/۶، ۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸ ۶۴/۶ و ۱۲۸/۶

شیائومی برای میان‌رده جذاب خود POCO X3 از تراشه Snapdragon 732G که برای اولین بار در این مدل به بازار جهانی معرفی شد. در این تراشه دو هسته ۲.۳ گیگاهرتزی Kryo 470 Gold و شش هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 470 Silver مسئولیت اجرای تمام برنامه‌ها و پردازش‌ها این گوشی را برعهده دارد.

تراشه Snapdragon 732G با فناوری هشت نانومتری طراحی و تولید شده است، این تراشه از پردازنده گرافیکی Adreno 618 GPU بهره می‌برد که در کنار نسل چهارم هوش مصنوعی Qualcomm، بازده بسیار بالایی در پردازش‌های سنگین دارد. شیائومی‌ در این گوشی از شش گیگابایت رم از نوع LPDDR4X استفاده کرده است که سرعت بسیار بالایی دارد، برای حافظه اصلی این گوشی دو نسخه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته شده که هر دو نسخه از نوع UFS2.1 است.

سامسونگ از تراشه Snapdragon 720G‌ برای Galaxy A52 استفاده کرده است که از نظر قدرت پردازشی تقریباً با Snapdragon 732G‌ برابر است. این تراشه را دو هسته پردازشی Kryo 470 Gold با قدرت ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 470 Silver با قدرت ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل می‌دهد. این گوشی در چند نسخه مختلف عرضه کرده است، چهار گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه اصلی، دارای رم شش گیگابایت و حافظه ۱۲۸ گیگابایت است. در این نسخه ۱۰۸ گیگابایت از حافظه در دسترس کاربر قرار می‌گیرد و با توجه به رم شش گیگابایت، بازدهی گوشی مناسب خواهد بود، رم هشت گیگابایت با حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت وجود دارد. حافظه این گوشی را به کمک کارت حافظه می‌توان تا یک ترا بایت ارتقا داد.

شیائومی POCO X3 را با اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 به بازار عرضه کرده است. سامسونگ برای Galaxy A52 از اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 استفاده کرده که در تمامی میان‌رده‌های جدید این شرکت ارائه شده است.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A52 از نظر صفحه نمایش

Galaxy A52 Xiaomi POCO X3
نوع نمایشگر Super AMOLED IPS LCD
سایز ۶.۵ اینچ ۶.۶۷ اینچ
رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰
تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل در هر اینچ ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ

شیائومی برای POCO X3‌ از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS LCD و نسبت تصویر ۲۰:۹ استفاده کرده است. وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل نمایشگر، تراکم بسیار خوب ۳۹۵ پیکسل بر اینچ را در آن‌ها به‌وجود می‌آورد. این گوشی از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند و از گواهی Widevine L1 برای استریم آنلاین ویدئوهای با رزولوشن بالا نیز بهره می‌برد. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند.یکی از مشکلات این صفحه نمایش پدیده‌ی Ghosting یا محوشدگی سوژه‌های متحرک روی نمایشگر براثر پایین‌بودن نرخ پاسخگویی صفحه نمایش است.

سامسونگ برای Galaxy A52‌ از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع Super AMOLED‌ با رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی ۴۰۷ استفاده می‌کند. این صفحه نمایش از دو جنبه نسبت به نسل قبل ارتقا داشته است اولین پیشرفت مربوط به نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی نمایشگر است. روشنایی این صفحه نمایش نسبت به نسل قبلی بیشتر شده است. این ویژگی باعث شده در محیط محتوا به صورت کاملاً خوانا برای کاربر نمایش داده شود. این صفحه نمایش به صورت پیش فرض به روی حالت Vivid تنظیم شده که باعث می‌شود رنگ‌ها جذاب‌تر و غلیظ‌تر از واقعیت به نمایش گذاشته شود.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A52 از نظر طراحی ظاهری

Galaxy A52 Xiaomi POCO X3
ابعاد 159.9×75.1×8.4 میلی‌متر 165.3×76.8×9.4 میلی‌متر
وزن ۱۸۹ گرم ۲۱۵ گرم
صدای استریو دارد دارد

شیائومی در ساخت قاب POCO X3 از پلاستیک پلی کربنات استفاده کرده که درون یک فرم فلزی قرار گرفته است. این گوشی برای محافظت از صفحه نمایش مجهز به گوریلا گلس پنج است. قاب و فرم سامسونگ Galaxy A52 ساخته شده از پلاستیک مات و باکیفیت است که دارای ابعاد و نمایشگری کوچک‌تر نسبت به نماینده شیائومی است، همچنین این گوشی سامسونگ برای افزایش مقاومت صفحه نمایش از گوریلاگلس پنج استفاده کرده است. وزن گوشی شیائومی به ۲۱۵ گرم می‌رسد، اما در گوشی سامسونگ این عدد ۱۸۹ گرم است.

نکته مهم در طراحی این دو گوشی این است که میان رده سامسونگ دارای گواهی IP67 است و که در عمق ۱.۵ متری آب تا ۳۰ دقیقه دوام می‌آورد. شیائومی برای گوشی خود گواهی IP63 را دریافت کرده است که فقط این گوشی را در برابر آب مقاوم می‌کند. سامسونگ میان رده کهکشانی خود را در چهار رنگ آبی، بنفش، سفید و مشکی تولید کرده است. شیائومی این میان رده جذاب را در رنگ‌های مشکی فانتزی، برنزی و آبی به بازار عرضه کرده است.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A52 از نظر باتری

Galaxy A52 Xiaomi POCO X3
ظرفیت چهار هزار ۵۰۰ میلی‌آمپر پنج هزار ۱۶۰ میلی‌آمپر
فست شارژ ۲۵ وات ۳۳ وات

شیائومی برای POCO X3 از یک باتری پنج هزار ۱۶۰ میلی‌آمپر و شارژ سریع ۳۳ وات بهره می‌برد. این گوشی در مدت ۳۰ دقیقه به می‌تواند تا ۵۵ درصد شارژ و حدود یک ساعت زمان نیاز دارد تا کامل شارژ شود. سامسونگ برای Galaxy A52 از باتری چهار هزار ۵۰۰ میلی‌آمپر و شارژ سریع ۲۵ وات استفاده می‌کند. این گوشی در مدت ۳۰ دقیقه تنها ۳۵ درصد شارژ و در مدت زمان حدود دو ساعت به صورت کامل شارژ خواهد شد.

جمع‌بندی کلی از تفاوت شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A52

تا اینجا به مقایسه POCO X3 با Galaxy A52 از نظر کیفیت دوربین، صفحه نمایش، قدرت سخت افزاری، طراحی و باتری پرداختیم. سامسونگ Galaxy A52 در بیشتر موارد نسبت به شیائومی POCO X3 برتری دارد، POCO X3 نیز مزیت‌هایی از جمله قیمت بسیار پایین‌تر و باتری قدرتمند تر دارد. در نهایت این شما هستید که با توجه به مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *