آشنایی با فایل دامپ Dump و کاربرد آن در ترمیم بوت

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 978 نفر
به روز رسانی:

فایل دامپ

فایل دامپ  Dump چیست؟

فایل دامپ backup اطلاعاتی است که از هارد گوشی یا همان EMMC گرفته و  باعث راحت تر شدن عملیات راه اندازی گوشی بعد از تعویض هارد می شود. در این بخش در صدد معرفی فایل دامپ Dump به تعمیرکاران موبایل و علاقه مندان به یادگیری این مسائل هستیم .

به واقع این فایل یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی در زمینه آموزش پروگرام هارد موبایل می باشد که به نوعی بی ارتباط با ترمیم بوت هم نیست. بنابراین در این قسمت پیش از اینکه وارد بحث کاربرد این فایل در ترمیم بوت شویم؛ لازم می آید که پیش از هر چیز دیگری به ارائه تعریفی در خصوص این فایل بپردازیم تا با شناختی که نسبت به این فایل صورت می گیرد، بتوان کاربرد آن را در ترمیم بوت درک نمود.

تعریف فایل دامپ Dump

برای اینکه بتوان تعریفی واضح از این فایل داشته باشیم؛ آشنایی با حافظه داخلی Emmc حرف اول را می زند. به واقع در مورد این حافظه داخلی پیش از این زیاد بحث شده است. در این قسمت با علم بر اینکه شما تعریف و تشخیص این نوع حافظه را می دانید، می توان گفت حافظه داخلی نامبرده یک ویژگی خاص دارد که مربوط به کنترل و اجازه بوت کردن گوشی و تبلت می باشد. در این بین فایل دامپ را می توان اینگونه تعریف نمود که به واقع این نوع فایل یک بک آپ کاملی از تمامی اطلاعات موجود در داخل هارد یا همان Emmc می باشد.

برای آن که تعریف این فایل بهتر در اذهان جای گیرد؛ لازم به ذکر است که یادآوری شود که این نوع فایل نسخه پشتیبان از سیستم عامل گوشی شما می باشد که برای ریکاوری کردن رام از آن مورد کاربست واقع می گردد. بنابراین دامپ یا می تواند یک بک آپ از کل سیستم عامل گوشی شما باشد و یا اینکه از یک فایل خاصی تنها بک آپ بگیرد. آنچه در مورد این فایل مهم است همین بک آپ گرفتن از سیستم عامل گوشی است که مورد آموزش کارآموزان و علاقه مندان به حوزه تعمیرات موبایل قرار می گیرد.

فایل دامپ چیست؟

فایل دامپ چه قابلیت هایی دارد؟

اگر بخواهیم در خصوص قابلیت های دامپ سخن به میان آوریم؛ لازم به توضیح است که اذعان داریم این نوع فایل دربردارنده برخی از قابلیت هایی و کارایی هایی است که در مورد آموزش قرار داده می شود. به واقع قابلیت این فایل زمانی خودنمایی می کند که بخواهید رام گوشی را ویرایش نمایید و یا اینکه در صدد پروگرام کردن هارد و یا آیسی گوشی باشید. در خصوص کارایی های این نوع فایل نیز باید گفت برای تعویض هارد اصولا تعمیرکاران موبایل پس از خارج ساختن هارد معیوب و پیش از نصب هارد جدید باید فایل اولیه مربوط به مدل گوشی را روی هارد پروگرام کرد. اصطلاحا به این فایل، دامپ اطلاق می گردد.

آموزش پروگرام هارد موبایل

کاربرد دامپ در ترمیم بوت

اما یکی از اصلی ترین کاربردهای دامپ در خصوص ترمیم بوت خودنمایی می کند. پیش از این در خصوص ترمیم بوت سخن به میان آوردیم. اگر باز هم مطلبی برای شما مبهم می باشد، پیشنهاد می کنیم به مطالب گذشته در خصوص ترمیم بوت که در مقاله های گذشته است مراجعه نمایید تا فهم ادامه مطلب برای شما راحت تر گردد. در اینجا با فرض اینکه با بوت کردن و ترمیم بوت آشنایی کامل دارید، به کاربرد دامپ در ترمیم بوت اشاره می کنیم.

به واقع می توان اذعان داشت که این فایل برای ترمیم بوت و پروگرام هارد مورد کاربرد واقع می گردد. کاربرد این فایل در ترمیم بوت در راستای تهیه نسخه پشتیبان از سیستم فایل هاست که این فایل از فایل ها بک آپ می گیرد. به واقع دامپ از کل سیستم فایل، نسخه پشتیبان تهیه می کند تا در ترمیم بوت این نسخه به کار آید.

این نوع از بک آپ گرفتن نیز توسط برنامه ها و ابزارهای مخصوصی همچون ایزی جیتگ و… و در قالب فرمت های مختلفی همچون  img , bin و … صورت می گیرد. بنابراین این نوع فایل در ترمیم بوت بکار می آید.

 

امیدواریم از مطالب بالا لذت برده باشید.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *