آموزش رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 473 نفر
به روز رسانی:

 

امروزه مقوله امنیتی اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد و همواره باید به آن توجه داشته باشیم. عدم توجه به این موضوع، افتادن اطلاعاتمان به دست افراد سودجو را در پی دارد. یکی از مواردی که برای جلوگیری از این موضوع می توانید انجام دهید، رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال می باشد.

از آنجایی که عموما افراد اطلاعات شخصی خود را درون هارد های اکسترنال نگهداری و حمل می کنند، در صورت گم شدن هارد، تمامی اطلاعات به راحتی قابل مشاهده در گوشی، کامپیوتر و… خواهد بود. اما با رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال می توانید از این واقعه جلوگیری کنید.

چگونه روی هارد اکسترنال پسوورد بگذاریم؟

در صورتی که قصد دارید تا برای حفاظت از هارد اکسترنال خود بر روی آن پسوورد بگذارید، می‌توانید از طریق سیستم عامل‌های ویندوز و یا مک این کار را انجام دهید. در ادامه شما را با روش پسورد گذاشتن روی هارد اکسترنال آشنا می‌کنیم:

آموزش گذاشتن رمز روی هارد اکسترنال در ویندوز

ویندوز 10 و 11 به صورت داخلی و پیش فرض این امکان را به وجود آورده تا شما بتوانید بدون نصب برنامه اضافی اقدام به رمزگذاری بر روی دستگاه‌های ذخیره سازی خارجی مثل هارد اکسترنال کنید. ممکن است روند رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال طولانی باشد اما بسیار آسان است. به منظور انجام این کار نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

توجه داشته باشید استفاده از این روش تمامی اطلاعات هارد مورد نظر شما را رمزگذاری می کند و در صورتی که پسورد خود را فراموش کنید و Recovery Key را نیز در اختیار نداشته باشید، هیچ راهی برای دست یابی به اطلاعات تان وجود نخواهد داشت.
  • هارد اکسترنال خود را به کامپیوترتان متصل کنید و منتظر بمانید تا به صورت کامل هارد شناسایی شود.
  • File Explorer را در سیستم عامل ویندوز باز کرده و روی هادر اکسترنال خود کلیک راست کرده و گزینه Turn on BitLocker را انتخاب کنید
  • در زمانی که فرآیند رمزگذاری BitLocker انجام می‌شود، به هیچ عنوان درایو را از رایانه خود جدا نکنید.
  • سپس کادری به شما نمایش داده می‌شود که باید تیک Use a password to unlock the drive را علامت بزنید. سپس نیاز است تا در بخش باز شده، رمز عبور مورد نظر خود را وارد کنید. در کادر دوم نیز باید دوباره رمز عبور را تکرار کرده و گزینه Next را انتخاب کنید.
  • رمز عبوری که انتخاب می‌کنید باید حداقل 8 کاراکتر داشته باشد، در آن حداقل یک حرف بزرگ و یک حرف کوچک، یک عدد، نماد یا فاصله وجود داشته باشد.
  • بعد از وارد کردن رمز عبور، ویندوز به طور خودکار یک کلید بازیابی برای هارد اکسترنال شما ایجاد می‌کند که با این کلید بازیابی می‌توانید در صورت فراموش کردن رمز عبور، هارد رمز گذاری شده خود را باز کنید. برای پرینت کردن این کلید بازیابی باید گزینه Print the recovery key را انتخاب کنید

 

شما می‌توانید با انتخاب گزینه Save to a file کلید بازیابی را به صورت یک فایل متنی در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

هنگامی که کلید بازیابی شما ذخیره یا چاپ شد، نیاز است تا بر روی گزینه Next کلیک کنید.

در صفحه بعدی نیاز است تا روش رمزگذاری مورد نظر خود را انتخاب کنید. BitLocker دارای دو روش رمزگذاری را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید فضای دیسک استفاده شده و یا کل هارد اکسترنال را رمزگذاری کنید.

 

  • اگر هارد اکسترنال شما جدید است و در رایانه دیگری از آن استفاده  نکرده اید، می‌توانید گزینه Encrypt used disk space only را انتخاب کنید تا تنها فضای دیسک مورد استفاده شده رمزگذاری شود. با انتخاب این گزینه BitLocker یک بخش در درایو را رمزگذاری می‌کند تا داده‌های جدیدی که در آینده در هارد کپی می‌کنید به طور خودکار رمزگذاری کند. با این حال، اگر با استفاده از این روش یک هارد استفاده شده را رمزگذاری کنید، افراد می‌تواند به داده‌های حذف شده یا منتقل شده دسترسی پیدا کند.
  • اگر می‌خواهید به صورت کامل اقدام به رمزگذاری کل هارد اکسترنال کنید، می‌توانید گزینه Encrypt entire drive را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، BitLocker تمام بخش‌ها و داده‌های هارد اکسترنال را رمزگذاری کرده و حتی فایل‌هایی که شما حذف کرده اید را نیز رمزگذاری می‌کند. توجه داشته باشید که رمزگذاری فضای دیسک استفاده شده معمولاً سریع‌تر است و بسته به میزان داده موجود در درایو، چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشد. از سوی دیگر، رمزگذاری کل هارد اکسترنال می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد.

  • در صفحه بعدی باید تنظیمات بیشتر را برای رمزگذاری انتخاب کنید. اگر از هارد اکسترنال فقط در رایانه یا دستگاه‌های دارای ویندوز 10 استفاده می‌کنید، نیاز است تا گزینه New encryption mode را انتخاب کنید.
  • اگر از این موضوع مطمئن نیستید یا فکر می‌کنید ممکن است نیاز داشته باشید تا هارد اکسترنال خود را به ویندوزهای قدیمی‌تر وصل کنید، نیاز است تا گزینه Compatible mode را انتخاب کنید.
  • سپس نیاز است تا با انتخاب گزینه Start encrypting شروع به رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال کنید.

به هیچ عنوان بدون متوقف کردن فرآیند رمزگذاری، هارد اکسترنال را از رایانه خود جدا نکنید. انجام این کار ممکن است به هارد آسیب برساند. اگر در طول فرآیند رمزگذاری نیاز به استفاده از هارد دارید، Pause را انتخاب کنید و هارد را جدا کنید.

توجه داشته باشید که فایل‌ها و درایو شما تا زمانی که رمزگذاری کامل نشود، داده‌های شما رمز نخواهند داشت و نیاز است تا منتظر بمانید تا پیام Encryption complete به شما نمایش داده شود.

 

هنگامی که هارد رمز گذاری شد، می‌توانید آن را از کامپیوتر خود خارج کنید. سپس وقتی هارد اکسترنال خود را به سیستم دیگری متصل می‌کنید، یک پنجره BitLocker به شما نمایش داده می‌شود که باید رمز عبور هارد را وارد کنید.

 

 


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *