آموزش کوک رام (بخش دوم)

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 2287 نفر
به روز رسانی:

آموزش کوک رام (بخش دوم)

❗️ قبل از هر چیزی نکات زیر رو مطالعه نمایید: ❗️

  • آموزش ها به صورت مرحله به مرحله جدا بوده و در پایان هر مرحله لینک بخش بعدی آموزش ها را مشاهده خواهید کرد.
  • عزیزان برای گردآوری آموزش ها زحمات زیادی کشیده شده است.
  • بنابراین یادبگیریم ابتدا قدردان باشیم
  • سپس کپی نکنید اگه  کپی کردید منبع رو ذکر کنید.
  • سوالات و نظرات خودتون رو زیر آموزش ها بیان کنید پاسخ گو خواهیم بود.
  • لطفا برای جواب سوال های خودتان در مورد این آموزش ها از قسمت پشتیبانی انلاین سوال نکنید
  • مجددا تاکید میشود از قسمت پشتیبانی آنلاین در مورد این آموزش ها سوال نفرمایید.
  • مطالب ممکن است با گذر زمان کارایی خود را از دست بدهند ولی قطعا تیم تاپ جی اس ام در اسرع زمان مطالب را بروزرسانی خواهند کرد.

 

آشنایی بیشتر با اندروید و اجزای ساختاری آن:

نسخه های Android تا به امروز:

Android 1.5 :Cupcake
Android 1.6 : Donut
Android 2.0 – 2.1 : Eclair
Android 2.2 – 2.2.3 : Froyo
Android 2.3 – 2.3.7 : Gingerbread
Android 3.0 – 3.2.6 : Honeycomb
Android 4.0 – 4.0.4 : Ice Cream Sandwich
Android 4.1 – 4.3.1 : Jelly Bean
Android 4.4 – 4.4.4 : KitKat
Android 5.0 – 5.1.1 : Lollipop
Android 6.0 – 6.0.1 : Marshmallow
Android 7.0 – 7.1.2 : Nougat
Android 8.0 : Oreo

ODEX
در فایل های سیستمی اندروید، برنامه ها با پسوند apk ارائه میشوند. این نرم افزارها مجموعه ای از فایل های های ODEX هستند که مبنای آنها ذخیره ی فضای حافظه هست. این فایل های ODEX دقیقا مجموعه ای از قسمت های مختلف یک نرم افزار هستند که برای قبل از بوت شدن بهینه شده اند. با این کار کاهش پروسه بوت شدن سریعتر انجام میپذیرد. برنامه هایی که از طریق ODEX طراحی میشوند، همه ی فایل های آنها در اولین بوت سیستم عامل، اکسترکت (باز) شده و درون حافظه کپی میشوند. برای اجرای بعد دیگر نیازی به اکسترکت کردن نیست، همه ی فایل ها وجود دارند، بدلیل اینکه نیازی به اکسترکت دوباره ی فایل ها نیست، سرعت اجرای برنامه های ODEX بسیار بالاست. و بخاطر اینکه قبل از اجرا شدن، اکسترکت شده اند، هک کردن آنها بسیار سخت میباشد.

DEODEX
اصولا DEODEX به منظور ویرایش و بازگردانی فایل های ODEX بکار میره، بصورتیکه فایل های اکسترکت شده در ODEX ها جمع آوری میشوند و بصورت یک مجموعه در می آیند. بنابراین فایل های اکسترکت شده، بصورت فایل هایی با نام classes.dex دوباره اسمبل میشوند. با انجام این کار تمامی فایل های یک نرم افزار با هم در یک مجموعه برگشت داده و یک جا جمع آوری میشوند. در نتیجه امکان تغییرات فایل ODEX با این روند فراهم میشود.

در کل، تمامی نرم افزارها و یا رام های deodex شده ، تمامی نرم افزار ها و فایل های آنها برگشت داده شده و بصورت متحد در یک مجموعه جمع آوری شده، و دیگر از طریق مکانی دیگر اجرا نمیشوند. با این کار، ما میتوانیم تمامی تغییرات را در آنها انجام دهیم.

Bootloader
بارگذار که به اختصار در بعضی سيتمها loader هم نامیده می شود بخشی از نرم افزار است که قبل از بارگذاری سیستم عامل و بلافاصله بعد از روشن شدن دستگاه اجرا می شود.
در دستگاه های هند هلد امروزی ، سیستم عامل بروی حافظه غیر فرار ( مثل هارد دیسک یا فلش مموری ) ذخیره می شود. با این حال پردازشگر مرکزی سیستم ، تنها توانایی خواندن اطلاعات سطح پایین را دارد و فرامین پیچیده را می بایست سیستم عامل برای پردازشگر بشکند. برای اینکه این دایره معیوب برداشته شود ، دستگاه های هندهلد ، به محض روشن شدن از بخشی از حافظه فقط خواندنی شان Read Only Memory ROMیک سری فرامین ساده را به شکل اوتوماتیک فراخوانی می کنند که بوت لودر نامیده می شوند. این فرامین ، باعث می شوند که بخش های حیاتی سیستم عامل بروی حافظه موقت ( رم ) بارگذاری شده و سیستم عامل پس از آن ، معمولا لایه لایه به پیچیدگی فرامینی که به سیستم عامل می دهد تا سیستم کاملا به کارایی برسد می افزاید.
خصوص در زمینه هک و mod ، این بوت لودر ها قابل رویت یا دسترسی می شوند. به حالت عادی این بوت لودر از دید کاربر عادی خارج است. اما با دستکاری مثلا در بوت لودر سیستم عامل اندروید ، یک سری فرامین ساده مثل پاک کردن سیستم عامل ، ریست کردن و … را قرار می دهند تا فرآیند دستکاری آسان تر شود.
در اغلب موارد امکان پاک کردن خود بوت لودر برای کاربر عادی وجود ندارد و در صورت پاک شدن دستگاه به اصطلاح brick می شود.

Brick
به معنی پاره آجر است. در اصطلاح كوكرها و فعالین عرصه توسعه نرم افزاری ، به فرآیندی می گویند که به دلیل نرم افزار bug دار یا اجرای فرامین غیر مجاز باعث از کار افتادن هندهلد شوید و آن را تبدیل به یک پاره آجر بی مصرف کنید. در بسیاری از موارد ، پروسه ای برای بازگشت به کارکرد معمول وجود دارد که Unbrick نامیده می شود ولی گاها نیاز می شود که دستگاه به تعمیرکار حرفه ای سپرده شود .

Force Close
به اختصار در مجامع اندرویدی FC خوانده می شود . وضعیتی ست که سیستم عامل کد های داخل یک برنامه ثانویه یا ثالثیه را قبل از اجرا چک می کند و متوجه می شود که به دلیل اشکالات ش می تواند منجر به crash کردن سیستم بشود . برای همین قبل از اجرا برنامه را می بندد و یک پیغام مبنی بر بستن برنامه به دلیل اشکالات می دهد که به پیغام FC معروف است.

به علاوه در صورتی که برنامه ای در حال اجرا دچار مشکل شود ، یا با خود سیستم عامل یا با برنامه های ثالثیه می توان به صورت مداخله ای دستور Force Closeداد. برنامه های Task Killer این قابلیت را دارند.

Patch
به معنی وصله . به نرم افزاری گفته می شود که توسط ارایه کننده اصلی یا توسط هکر ها ارایه می شود تا نقایص یا کمبود های سیستم را بپوشاند. پچ های امنیتی معمولا در جهت خنثی ساختن حفره های امنیتی در مرورگر (browser)استفاده می شوند.
عرضه پچ در مقابل عرضه نسخه بروز شده سیستم عامل ROM Update است که تمامی بخش های سیستم را تغییر می دهد.

Root

سیستم عامل لینوکس سیستم عاملی با منبع باز است و برپایه آن بسیار سیستم های پرکاربر همچون Redhat و Ubuntu عرضه شده. اما امروزه با عرضه سیستم عامل Andoird مبتنی بر Linux بسیاری از دستگاه های پی دی ای, اسمارت بوک, PID و … در حال روی آوردن به این سیستم عامل هستند. در سیستم Linux سیستمی تعبیه شده که بر پایه آن وجود یک کاربر Root الزامی است. کاربر Root دارای توانای تغییر داده ها و اطلاعات مهم در سیستم Linux است و Root در همه سیستم های مبتنی بر لینوکس وجود دارد و در واقع وجود آن شرط بوده و میتوان گفت یکی از برتری های لینوکس است. چون تنها کاربر روت است که قابلیت تغییر اطلاعات مهم و یا نصب نرمافزار های سیستمی را دارد. کاربر معمولی در لینوکس دسترسی هایش بسیار محدود تر از روت بوده و این یکی از برتری های امنیتی لینوکس است. پس Root کاربر اصلی با تمامی دسترسی ها در سیستم های مبنی بر لینوکس است

چرا برخی دستگاه ها را روت میکنند؟ روت کردن یعنی چه؟

در برخی از سیستم های مبتنی بر لینوکس کاربر از ابتدا یک کاربر معمولی است و قابلیت ها و دسترسی های روت را ندارد. نمونه ای از این سیستم عامل ها اندروید است که به کاربر اجازه روت را نمیدهد تا او توانایی تغییر در سیستم عامل و بررسی و دستکاری در داده ها و اطلاعات مهم و سیستمی را نداشته باشد. از همین رو کاربران با استفاده از هک و دستکاری در کد و در سیستم عامل تلاش میکنند تا اجازه روت را فراهم کرده تا کاربر تمامی دسترسی ها را داشته باشد. روت کردن در اصطلاح به معنی دستکاری در سیستم عامل و بعبارتی هک کردن آن برای دادن تمامی دسترسی های روت به کاربر معمولی است.
(روت چیزی شبیه به Administrator در سیستم ویندوز است اما با دسترسی و قابلیت های بیشتر)

Root در گوشی های اندرویدی:
Root کردن در دستگاه آندروید به معنای اضافه کردن یک برنامه کوچک Linux به اسم SU که مخفف عبارت SuperUser هستش که به شما اجازه میده که برنامه ها و دستورات مختلفی رو اجرا کنید .
هر چیزی ، چه برنامه چه یوزر و چه یک دستور دارای یک درجه بندی هستش که در سیستم عامل تعریف شده . یوزری که دستگاه خودش رو Root میکنه همانند یک رئیس هستش که میتونه هر کاری رو بر روی دستگاه انجام بده ( خوب یا بد ) ، به طور ساده کارهایی مثل پاک کردن حافظه یک برنامه ، و کارهایی حرفه ایی تری مثل استفاده از Wireless Tethering و …
نکته اي که بايد به آن توجه کنيد ، از بين رفتن گارانتی دستگاه با روت کردن آن است، البته با آنروت کردن و نصب رام استوک ، گارانتی برميگردد.

چگونه بدانیم گوشی اندرویدی روت شده است یا نه؟
اگر در میان برنامه ها ، برنامه ای به اسم Superuser وجود داشت می توان گفت که گوشی روت شده است.
.

Soft Reset

هنگامی که گوشی هنگ کرد یا در نرم افزار یا برنامه ای قفل کرد میتونید این کار رو انجام دهید.

• برای Soft Reset کافيست که کليد Power را به مدت ۶ ثانيه نگه داريد…

Hard Reset

معمولا قبل از نصب رام بهتره که گوشیتون رو ریست فکتوری یا همون هارد ریست کنید.

•برای Hard Reset بايد ابتدا وارد Recovery Mode بشويد.

•در صفحه مذکور، چند گزينه وجود دارد ، يکی از آنها Wipe data/factory reset است ، در اين صفحه از کليد های Volume up/down برای Navigation بين گزينه ها و از کليد Home برای انتخاب گزينه استفاده ميشود. با کليد Volume down به روی گزينه Wipe data/factory reset بياييد و با کليد Home آن را انتخاب کنيد ، گوشی شما Hard reset شده و دوباره به صفحه Recovery Mode باز ميگرديد، حالا با پايين نگه داشتن کليد Power , گوشی را soft reset کنيد .

Wipe

Data Wipe یا همون فکتوری ریست که بخش دیتا رو پاک می کنه. یعنی تمام برنامه هایی که خود کاربر نصب کرده به علاوه تنظیماتی که در گوشی وارد کرده و اس ام اس ها و کانتکت ها رو پاك ميكنه .

Wipe Cache که حافظه جانبی Cache رو پاک می کنه، این حافظه اطلاعات مربوطه به برنامه ها رو ذخیره می کنه که سریعتر اجرا شوند و هر وقت برنامه رو دوباره اجرا کنید اون اطلاعات دوباره ذخيره ميشه بنابراین پاک کردنش ضرری نداره.

Wipe Dalvik Cache که حافظه جانبی Dalvik Cache رو پاک می کنه. در كل حافظه ایه که توسط Dalvik Virtual Machine استفاده میشه و Dalvik VM برنامه ها رو اجرا می کنه و اطلاعات لازم برای اجرای برنامه ها و ارتباطشون به هم رو روی Dalvik Cache ذخیره می کنه. پاک کردن این بخش فقط باعث میشه دفعه بعد که گوشی رو روشن می کنین یک مقدار طول بکشه تا روشن بشه، مثل وقتی که رام جدید نصب کردین.

Wipe Battery Stats اطلاعات مربوط به عملکرد باتری رو پاک می کنه. این کار هنگام نصب رام جدید توصیه میشه تا باطری بهتر کالیبره بشه.

نكته : وايپ از ريكاوري مود و توسط برنامه CWM انجام ميشه . Wipe Data و Wipe Cache هر دو در صفحه اول ريكاوري مود هستند اما Wipe Dalvic و Wipe Battery Stats بعد از ورود به ريكاوري مود داخل گزينه Advance كه وارد شدين اين گزينه ها نمايان ميشن .

NAND & NOR flash

دستگاه‌هایی‌ که ما ازشون استفاده می‌کنیم از نظر مموری به ۲ قسمت تقسیم میشن یا NOR هستند یا NAND.فلش NOR در سال ۱۹۸۸ توسط اینتل معرفی‌ شد، انقلابی در بازار کرد و بر دستگاه‌های EPROM و EEPROM چیره شد.

ساله ۱۹۸۹ توشیبا خواسته‌های کاربران را با عرضهٔ NANDفلش پاسخ گفت. هزینهٔ کمتر بابت هر بیت، پرفرمانس بالاتر و مموری شبه دیسک با رابطه استوار برای آپگرید آسان از جمله مشخصات NAND فلش‌ها بود. با این حال بد از گذشت ۲ دهه هنوز برخی‌ از کاربران فرق بین NORفلش و NANDفلش را نمیدانند.

واژهٔ “فلش مموری” معمولان برای “NOR فلش” استفاده میشود. بسیاری از کاربران از برتری‌ها و مزایای NANDبر NOR بیخبرند. اکثر دستگاه‌های فلش مقدار کمی‌ کد زخیره‌ و اجرا میکنند-که در این صورت NOR فلش مناسب تر است. در حالی‌ که NAND فلش دارای سرعت بالا و قابلیت ذخیره اطلاعات با حجم بالا اند.

یکی‌ از قابلیت‌های NORفلش “اجرا در موقعییت” (XIP) است که اجازه میدهد برنامه به صورت مستقیم از فلش اجرا بشه بجای اینکه کد برنامه در رم اجرا و بد خواند بشه. NOR سرعت خواندن بالایی‌ داره و در حجم‌های پائین بسیار موئثر است –۱ تا ۴ مب– اما در نوشتن و پاک کردن از سرعت فوق العاده پایینی رنج میبرد.

معماری NAND با عرضهٔ تراکم بالای سلولی که به ظرفیت ذخیره سازی بالا تبدیل میشود و همچنین سرعت خواندن و پاک کردن بالا در بازا ررقابت می‌کند. مشکل استفاده از NAND فلش حول محور نیاز به مدیریت از فلش و الزامات ویژه‌ای برای رابط سیستم است

T9

T9 text input یک روش وارد کردن متن در دستگاه های همراه هست که ابتدا توسط Tegic Communicationsطراحی و به ثبت رسید.
دلیل نامگذاری این ست که با استفاده از ۹ کلید عدد ها بروی صفحه کلید بتوانید متن وارد کنید.
بر خلاف سیستم های قدیمی ، که برای یافتن هر حرف ، نیاز به چندین فشردن کلید بود ،‌در این سیستم هر حرف تنها یک بار بروی کلید فشرده می شود. به این ترتیب ، بعد از وارد کردن مثلا ۴ حرف ، که توسط چهار کلید ( مثلا ۲ و ۴ و ۵ و ۳ ) است ،‌این ترکیب کلید با در نظر گرفتن ترتیب شان ، توسط برنامه T9 با یک دیکشنری که حاوی کدهای عددی هر کلمه می باشد مطابقت داده می شود و در صورتی که تطابق داشت به ترتیب اهمیت و میزان مصرف در زبان به کاربر پیشنهاد می شود . در صورتی که کاربر از یک ترکیب بیشتر استفاده کند به مرور اهمیت ش بیشتر می شود. همین طور معمولا گوشيهاي های مجهز به این سیستم ، به شما اجازه میدهند بعضی کلمات را به آن اضافه کنید.

samsung , siemens , sony erricson ازجمله شرکت هایی که از این تکنولوژی به عنوان وسیله وارد کردن اطلاعات استفاده می کنند

USB Host

شکل اختصاری USB Host Capabality است. وقتی گفته می شود که دستگاهی قابلیت میزبانی USB را دارد به این معنی ست که دستگاه هایی که با داشتن درگاه یو اس بی ، و پشتیبانی از تکنولوژی انتقال داده یو اس بی عمل می کنند ، می توانند توسط این دستگاه هدایت و کنترل شوند.
به طور مثال کی بورد و ماوس های یو اس بی ، توسط یک دستگاه مثل پاکت پی سی یا smartbookها مورد استفاده قرار می گیرند. برای پشتیبانی از این قابلیت نیاز هست که اولا سخت افزار ( چیپ USB Host Bus chip) در دستگاه موجود باشد و دوما درایور (های سخت افزار برای دستگاه موجود باشند تا برقراری ارتباط ممکن شود.

در دستگاه های امروزین می توان به فلش درایور ها و پرینتر ها اشاره کرد که با کنترل شدن توسط دستگاه ها این قابلیت را به کاربر می دهند که بی نیاز از یک کامپیوتر شود.

از مسایل تکنیکی در برقرار این ارتباط یکی این هست که میزان مصرف برق دستگاه میزبانی شونده ( ماوس ) از خود دستگاه میزبان بیشتر نشود . کمترین مصرف معمولا مربوط به فلش درایو ها هست

USB On-the-Go

USB-On The Go شکل مختصر شده اش است و به شکل ساده ، استانداردی ست که بعد از یو اس بی ۲ توسط شرکت لایسنس کننده پذیرفته شد که از نظر سخت افزاری به دستگاه هایی که در وضعیت یو اس بی همیشه slaveهست ، در بعضی شرایط اجازه میزبانی داده شود. مثال ش یک موبایل ست که در صورتی که بخواهد به صورت میزبان یک مموری استیک قرار بگیرد و محتویات ش را دریافت کند.

User Interface

UIیا رابط کاربری
به معنی رویه ء نهایی سیستم عامل است که با کاربر در ارتباط است. این پوسته در سیستم عامل ویندوز موبایل ، همان صفحات تودی اسکرین و منوهایش است.
این یک رابط گرافیکی با آیکون و منو های رنگی و غیره است که اجازه می دهد دستورات با راحتی و سرعت بیشتری از کاربر دریافت شود و تبدیل به کد های سطوح پایین تر برای شل یا کرنل شود.
از مزایای رابط کاربر کرافیکی Graphic User Interfaceدر ویندوز موبایل قابلیت Multitaskingاست.

DLNA

DLNA [ استانداردی برای ارتباط بین دستگاههای دیجیتال با مصرف خانگی روی بستر شبکه های تحت آی پی است .
این استاندارد از سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده و تا کنون بیش از ۲۴۵ شرکت مطرح جهان تحت آن قرار گرفته اند . دستگاههایی که با این استاندارد کار می کنند می توانند در صورت اتصال به یک شبکه خانگی از امکاناتی همچان اشتراک گذاری منابع اطلاعات و بسیاری امکانات شبکه به راحتی برخوردار شوند . امروزه محصولاتی چون لپتاپ ،گوشی های تلفن همراه ،تلویزیون ،دستگاههای پخش صوتی ،گیرنده های ماهواره ای و … تحت این استاندارد قرار دارند.

Firmware

به زبان ساده و گویا فریمور همانند ستون یک ساختمان عمل میکنه در صورتی که نباشه ساختمانی نیست و در صورتی که خراب باشه ساختمان با مشکل مواجه میشه

اجزای تشکیل دهنده نام فریمورهای سامسونگ

به طور مثال برای I9000DXJE7
• I9000= مدل
• DX= ایالت
• J = سال عرضه
• E = ماه عرضه
• ۷ = تجدید نظر

ایالت یا منطقه جغرافیایی
I9000DXJE7
ایالت یا منطقه ها جغرافیایی عرضه فریمور را مشخص میکند
• BD : قبرس , یونان
• CP : فنلاند
• DB : ویتنام
• DC : تایلند
• DD : هند
• DT : استرلیا
• DX : مالزی , فیلیپین , سنگاپور , ویتنام
• DZ : مالزی , سنگاپور
• JA : آفریقای جنوبی
• JC : الجزایر , مراکش , نیجریه , تونس
• JP : عربستان
• JR : عربستان
• JV : الجزایر , مصر , ایران , عراق , کویت , مراکس , نیجریه , عمان , پاکستان , عربستان صعودی , آفریقای جنوبی , سوریه , تونس , ترکیه
• MT : سوئیس
• XA: استرلیا , فرانسه , آلمان , انگلستان , ایتالیا , هلند , سوئیس
• XB: دانمارک , سوئد , نروژ
• XC : پرتغال , اسپانیا
• XD : کرواسی , چکوسلواکى , مجارستان , اسلوواکی
• XE: بلغارستان , قزاقستان , روسیه , اکراین
• XF : بلغارستان , کرواسی , رومانی
• XX : استرلیا , بلژیک , فرانسه , آلمان , مجارستان , ایتالیا , اسپانیا , انگلستان
• ZC : چین , هنگ کنگ
• ZH : هنگ کنگ
• ZT : تایوان

سال عرضه
I9000DXJE7
معانی حروف انگلیسی به سال میلادی عرضه فریمور اشاره می کند:
• A : 2001
• B : 2002
• C : 2003
• D : 2004
• E : 2005
• F : 2006
• G : 2007
• H : 2008
• I : 2009
• J : 2010
• K : 2011

ماه عرضه
I9000DXJE7
معانی حروف انگلیسی به ماه میلادی عرضه فریمور اشاره می کند:
• A : January
• B: February
• C : March
• D : April
• E : May
• F : June
• G : July
• H : August
• I : September
• J : October
• K : November
• L : December

Lag Fix

Lax Fix روشی است که برای برطرف کردن مشکل Lag به کار می آید.

در گوشی گلگسی و برخی از گوشی های کمپانی Samsung، بعضی مواقع هنگامی که منوها را ورق میزنید یه مقدار مکث به وجود میاید که در اصطلاح به آن لگ می گویند.

Pit

PIT مخفف Partition Information Table است و فایلی است که برای نصب رامهای رسمی گلگسی به وسیله نرم افزار Odin به کار می روند

BusyBox

به صورت خلاصه BusyBox مکملی است که بر روی Custom Romهای سیستم عامل Android نصب میشود و این گوشی ها را قادر می سازد تا از دستورات Linux استفاده کنند.

چگونه می توان BusyBox را نصب کرد ؟برای اینکه BusyBox را بر روی گوشی خود نصب کنید ابتدا باید گوشی شما Root شده باشید. سپس باید پکیج BusyBox را دانلود کنید،آن رو درون مموری گوشی قرار دهید و از طریق adb و با دستورات زیر نصب کنید :

کد:

adb remount
adb shell
cat /sdcard/busybox > /system/bin/busybox
chmod 755 /system/bin/busybox
mount -o ro,remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock4 /system
sync
exit

قبل از نصب BusyBox چه دستوراتی قابل دسترس خواهند بود ؟
قبل از نصب BusyBox فقط دستوراتی که در system/bin/ گوشی شما تعریف شده اند قابل دسترس خواهند بود
بعد از نصب BusyBox چه دستوراتی قابل دسترس خواهند بود ؟
بعد از نصب BusyBox نه تنها دستوراتی که در system/bin/ تعریف شده اند قابل دسترس خواهند بود بلکه دستورات زیر هم قابل دسترس هستند :

کد:

<div class=”refbegin references-column-count references-column-count-4″ style=”column-count: 4; -moz-column-count: 4; -webkit-column-count: 4;”> <ul> <li>ash</li> <li>awk</li> <li>cat</li> <li>chmod</li> <li>cp</li> <li>date</li> <li>dd</li> <li>df</li> <li>dmesg</li> <li>echo</li> <li>egrep</li> <li>fgrep</li> <li>grep</li> <li>gunzip</li> <li>gzip</li> <li>kill</li> <li>ln</li> <li>login</li> <li>ls</li> <li>mdu</li> <li>mkdir</li> <li>more</li> <li>mount</li> <li>mv</li> <li>netstat</li> <li>ntpc</li> <li>ntpsync</li> <li>nvram</li> <li>pidof</li> <li>ping</li> <li>ps</li> <li>pwd</li> <li>rm</li> <li>rmdir</li> <li>rstats</li> <li>sed</li> <li>sh</li> <li>sleep</li> <li>sync</li> <li>tar</li> <li>touch</li> <li>umount</li> <li>uname</li> <li>usleep</li> <li>vi</li> <li>watch</li> <li>zcat</li> </ul></div>

Modem

کارهایی که مودم ها انجام میدهند عبارتند از :
• سریع تر شدن برقراری ارتباط با ماهواره ها در GPS (جی پی اس)
• بهتر شدن کیفیت تماس های خروجی و ورودی
• بهتر شدن سرعت و ارتباط شبکه های ارتباطی
• بهینه شدن مصرف و طول عمر باطری

Custom Rom

Custom Rom ها معمولا توسط افراد نابغه در MoDaCo و XDA ساخته میشوند که بهترین این افراد هم Paul میباشد که اصطلاحا به این افراد آشپز (Cooker) اطلاق میشود و به عملیاتی که انجام میدهند (Cooking ROM) یا همان آماده کردن رام میگویند. این رام ها برای استفاده از بالاترین امکاناتی هستند که شما میتوانید با گوشی خود به آنها دسترسی پیدا کنید.

رام یکی از مهم ترین قسمت های گوشی شما است و تقریبا شامل خیلی از قسمت ها از جمله کرنل (kernel) ، رابط کاربری (User Interface) ، برنامه های سیستمی ، فونت های گوشی ، فایل های lib ، فایلها و تنظیمات پیکربندی و … می باشد.

Custom Rom در پارتیشن System ریخته میشود و از آن جایی که نوشتن روی این پارتیشن تنها پس از Root شدن گوشی ممکن است ؛ ریختن رام هم تنها پس از Root شدن ممکن است و در حالت Unroot هیچ راهی برای ریختن آنها وجود ندارد !
البته رام ها دارای فایل Boot.img نیز هستند که وجود این فایل برای بوت شدن رام اجباری است. این فایل در پارتیشن Boot ریخته میشود

مکانات یک کاستوم رام کاملا به سلیغه شخص کوکر،امکانات سخت افزاری گوشی و البته به نبوغ و دانش شخص کوکر بستگی دارد. هیچ استانداری برای کوک کردن یک رام وجود ندارد و همواره رام ها با یکدیگر تفاوت داشته اند و دارند !
تنها فاکتور مهمی که برای یک رام می توان در نظر گرفت این است که تمام قسمت های گوشی به خوبی و بدون مشکل کار کنند .. قسمت هایی مانند دوربین ، GPS و Wifi و …

رام های Experimental چه رام هایی هستند ؟

رام هایی که به این صورت منتشر می شوند رام هایی هستند که در فاز آزمایشی به سر می برند و دارای باگ های زیادی هستند و فقط برای پیدا شدن و گزارش شدن سریعتر همین باگها به صورت عمومی منتشر می شوند.
این رام ها معمولا از روی سورس های Android که توسط Google منتظر می شوند، کوک میشوند و برای استفاده روزانه به هیچ عنوان توصیه نمیشوند !
این رام ها به مرور زمان کامل شده و به صورت پایدار (Stable) در می آیند.

رام های Port شده چه رامهایی هستند ؟

رام های Port شده به رام هایی گفته میشود که از روی رامی که قبلا برای برای گوشی متفاوتی کوک شده بوده ، برای گوشی دیگری کوک می شوند !
برای مثال یک کوکر از روی رامی که برای گوشی X کوک شده بوده ، رامی برای گوشی Y کوک می کند . به این رام Port شده می گویند !

البته تعداد این رام ها بسیار کمتر از رام های دیگر است زیرا در کوک کردن این رام ها مشکلات زیادی وجود دارد و کوکر نمی تواند از روی هر گوشی برای گوشی مورد نظر خود رام Port کند. عواملی مانند نوع چیپ ست ها ، اندازه صفحه نمایش و … در اینجا مورد توجه است و بدون توجه به این عوامل Port کردن رام غیر ممکن است !

Data2EXT

حافظه داخلی گوشی های آندرویدی از چندین پارتیشن تشکلیل شده اند ! ۳تا از این پارتیشن ها، system , data , cache هستند که هر کدوم کاری انجام میدن و از چیزی نگه داری می کنن.

پارتیشن system که یکی از مهم ترین پارتیشن هاست و از رام نگه داری می کند و همیشه به صورت فقط خواندنی یا Read-only هستش ؛ البته میشه از Read only درش آورد و اطلاعات روز ذخیره کرد که راه های خاص خودشو داره مثل System Overlay.

پارتیشن data از تمام اطلاعات و داده های کاربر مثل برنامه ها و بازیها، دیتای برنامه ها و بازی ها (مثل رکورد و تنظیمات و ..) و تنظیمات گوشی و خلاصه هرچی که کاربر ذخیره میکنه رو نگه داری می کنه ! (عمل WIPE این پارتیش رو فرمت می کنه)

اما ظرفیت حافظه داخلی محدود هستش و یه مقدار زیادیش رو هم پارتیشن system میگیره. حالا برای اینکه ظرفیت پارتیشن data بیشتر بشه میشه یه کار جالب انجام داد و اون اینه که این پارتیشن رو به مموری منتقل کنیم.

البته باید بگم که کله پارتیشن data رو منتقل نمی کنیم روی مموری چون مشکل درست میکنه و فقط Data/app رو منقل می کنیم که حاوی برنامه ها و بازی ها هستش و کش و تنظیمات و .. رو میزاریم توی حافظه داخلی بمونه !

در کل میشه گفت که Data2EXT قابلیتی است که در اون ما قسمتی از پارتیشن Data رو به روی مموری منتقل می کنیم (البته مموری باید پارتیشن بندی شده باشه و پارتیشن دوم باید با فرمت EXT باشه)

Adb

ADB مخفف واژه Android Debug Bridge به معنی پل دیباگ آندروید است . این ابزار همراه با Android SDK در اختیار قرار میگیرد و برای کنترل و ارتباط با دستگاه آندرویدی شما کاربرد دارد . این ابزار و یا بهتر بگم مجموع دستورات داخل فولدر tools از Android SDK قرار دارد . این دستورات مهمترین اطلاعاتی هستند که هر فرد آندروید داری باسد از آنها برای گوشی خود استفاده کند پس یاد گیری این دستورات از واجبات آندروید است تا شما بتوانید عملیات ابتدایی را برای گوشی خود انجام دهید . دستورات ADB بسیار زیاد هستند و بعضی از دستورات به صورت گردشی اجرا میشوند تا شما برای توقف آنها دستوری صادر کنید و اطلاعات کوچکی در هر با بررسی را در اختیار شما قرار میدهند .

Kernel

کرنل ، به معنی هسته است.
در زبان برنامه نویسی ، به هسته مرکزی سیستم عامل می گویند. این هسته کنترل کاملی بروی تمامی ورودی ها و خروجی های سیستم دارد.
کرنل ارتباط ش را با کاربر بر قرار نمی کند ، این کار به عهده پوسته یا Shell است که ورودی ها را دریافت و به کرنل منتقل می کند.

کرنل واجد دستوراتی با سطوح بسیار پایین است که تنها سخت افزار از آن سر در می آوردو برای کاربر قابل استفاده نیست

Capacitive Screen

صفحات خازنی. به نوعی از صفحات با قابلیت لمس ( touchscreen ) اطلاق می شود که با قابلیت استفاده از جریان الکتریسیته بروی بدن انسان کار می کنند. با لمس توسط نوک انگشت ، این صفحات به دلیل تغییر جریان عبوری رویشان ، متوجه لمس شده و فرمان را دریافت می کنند.
نوع تک لمسی و چند لمسی multitouch وجود دارد که از نوع دوم بیش از همه در دستگاه های اپل آیفون استفاده شدهاست

آموزش کوک رام


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. روح الله
    مهمان

    خیلی ممنون از توضیحات عالی شما
    لطفا عملیات روت کردن کرنل رو هم اموزش دهید