تاریخچه تلفن همراه

نویسنده: مهرداد روشن ضمیر
بازدید: 843 نفر
به روز رسانی:

تاریخچه تلفن همراه

تلفن همراه که امروزه به عنوان وسیله‌ای ضروری به حساب می‌آید ابتدا سال ۱۹۷۳ مارتین کوپر به کمک شرکت موتورولا که وزن آن حدود ۲ کیلوگرم بود و ابعادی در حدود ۲۴ سانتی‌متر طول و ۴٫۴۵ سانتی‌متر عرض داشت، معرفی شد.

اولین تلفن همراهی که ساخته شد اجازه ۳۰ دقیقه مکالمه به شخص را می‌داد که در آن زمان یک وسیله بی نظیر به حساب می‌آمد. این وسیله که ابتدا امکانات زیادی نداشت اما آغازگر تحولی نوین در تکنولوژی و ارتباطات شد.

۶ سال پس از آنکه تلفن همراه ساخته شد در سال ۱۹۸۱ ، شبکه‌ی تلفن آنالوگ وارد عرصه‌ی ارتباطات شد. ابتدا G1 به عنوان شبکه تلفن همراه معرفی شد و پس از آن در سال ۱۹۸۳ دیانا تاک اولین تلفن همراه که با شبکه‌ی G1 کار می کرد، معرفی کرد.

همان سال‌های ابتدایی با آنکه این وسیله امکانات زیادی نداشت اما افراد زیادی تمایل داشتند که آن را خریداری کنند و برای دریافت آن در صف انتظار می‌ایستادند. پس از آن در سال ۱۹۹۰ شبکه‌ی تلفن به G2 و G3 ارتقا پیدا کرد و تلفن همراهی که در این سال‌ها ساخته می‌شد، امکانات بیشتری نسبت به نمونه قبلی خود داشتند.

تلفن‌های همراه از زمانی که به بازار معرفی شدند تا به امروز بسیار پیشرفت کرده‌اند و مسیر متفاوتی را طی نموده اند.امروزه این وسایل به عنوان جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما شناخته می شوند و روز به روز در حال توسعه و گسترش می باشند.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۹۲ اولین اس‌ام‌اس جهان در کشور انگلستان ارسال شد. شخصی به نام نیل پپورث که ۲۲ سال سن داشت و توسعه دهنده مخابرات بود در واقع این سرویس پیام رسانی را برای شرکت Vodafone  ایجاد کرد. این پیام حاوی محتوای Merry Christmas بود و برای یکی از مدیران شرکت Vodafone  بنام ریچارد جارویس ارسال شد.

در سال ۱۹۹۶ خانواده های بریتانیا بیشترین میزان خرید گوشی های همراه را به نام خود ثبت کردند و این آمار به ۸۰ درصد رسید در واقع دلیل آن که خانواده‌های زیادی در این کشور تمایل داشتند تا گوشی همراه داشته باشند به خاطر راه اندازی پرداخت غیر قراردادی توسط شرکت Vodafone Prepaid  بود.

تاریخچه تلفن همراه

در سال ۲۰۰۰ نیز شرکت نوکیا گوشی همراه خود را به بازار عرضه کرد تعداد واحد فروش به ۱۲۶ میلیون رسید. همین طور در کشور ژاپن نوع دوربین دار آن به نام sharp J-SH04 وارد بازار شد. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که این تلفن های همراه دوربین دار فقط در ژاپن قابل استفاده بودند. سپس در سال ۲۰۰۷ شرکت اپل گوشی موبایل خود به نام آیفون را به بازار عرضه کرد و در سال ۲۰۰۸ اولین موبایلی که با سیستم عامل اندروید کار می‌کرد معرفی شد.

در حال حاضر بزرگترین شرکت هایی که به تولید تلفن همراه می پردازند می‌توان اپل، سامسونگ، نوکیا، شیائومی و غیره را نام برد. طبق رقمی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد تعداد مشترکانی که از تلفن همراه استفاده می کردند ۴۵ میلیارد نفر می رسید زیرا بسیاری از افراد چند خط و اشتراک داشتند. همین طور تعداد گوشی هایی که در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ به فروش رفت به بیش از ۳۴۰ میلیون دستگاه رسید که ۴۵ درصد این تعداد گوشی‌های هوشمند بودند.

در نتیجه تلفن های همراهی که تنها چند دکمه جهت شماره گیری و برای پیامک فرستادن را داشتند به گوشی‌های هوشمندی تبدیل شده‌اند که بسیاری از نیازهای روزانه‌ی افراد را برطرف میکند.

بر روی این گوشی های هوشمند سیستم عامل هایی از جمله اندروید، ios، و ویندوز فون نصب می‌شود و به کمک این سیستم عامل سخت افزار و نرمافزار با هم ارتباط برقرار کرده و می‌توان از نرم افزارهای بانکی و یا خرید و رزرو و آموزش استفاده کرد.

تمام تلفن های همراهی که امروز در بازار موجودند اجزای مشترکی دارند که به شرح زیر می باشد:

تاریخچه تلفن همراه

۱- Cpu که پردازنده تلفن به حساب می آید

۲- باتری که منبع تغذیه این دستگاه است و گوشی بر پایه آن روشن می‌شود.

۳- صفحه کلید برای تلفن های ساده و صفحه نمایش لمسی برای تلفن های هوشمند که برای تعامل با تلفن به آن نیاز است.

۴- سیم کارت و کارت های R-UIM

تاریخچه تلفن همراه

انواع تلفن های همراه

تلفن هوشمند: این وسیله می‌تواند جایگزین پخش کننده‌های موسیقی، دوربین‌های دیجیتال، کنسول های بازی، خودپرداز بانکی و بسیاری از دستگاه های دیگر باشد. بهتر است بدانید که روز به روز به امکانات این وسیله افزوده می شود و هر روز بیشتر نیازمند و وابسته به این وسیله می‎شویم.

تلفن های هوشمند را می‌توان به رایانه های مینیاتوری تشبیه کرد. شرکت اپل در تولید و طراحی گوشی های هوشمند پیشگام این عرصه بود و پس از آن شرکت های مانند سامسونگ، هواوی و … با بهره‌گیری از  ابزارها و نمونه‌های گوشی های این شرکت توانستند مدل‌های خود را به بازار ارائه دهند.

امروزه می‌توان گوشی‌های هوشمند خود را به تلویزیون‌های که قابلیت اتصال به اینترنت دارد وصل کنید. از یک پورت HdMI می‌توانید کمک گرفته و تصاویر و امکانات گوشی خود را بر روی تلویزیون نمایش دهید.

گوشی شما می‌تواند یک دوربین هوشمند داشته باشد. امروزه دوربین‌های گوشی هوشمند از زمانی که برای اولین بار بر روی این دستگاه طراحی شدن بسیار پیشرفت کرده و رزولوشن عکس‌ها و همین‌طور وضوح و کیفیت آنها هر روز بیشتر می‌شود. تا جایی که امروزه گوشی‌های هوآوی ساخت کشور چین دارای قدرت زوم بالایی می‌باشد و تصاویر و فیلم‌ها را از فاصله‌ی زیادی می‌توان بزرگنمایی کرد.

درنتیجه این دستگاه‌ها می‌تواند لحظه‌های زندگی شما را ثبت کند.  اگر نیاز دارید تا به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید دیگر نیازی به خرید یک دوربین ندارد بلکه این گوشی‌ها در کنار سایر امکانات خود می‌توانند تصاویر مد نظر شما را با کیفیت و وضوح بالا ثبت‌کنند.

دیگر نیاز به پخش کننده‌های موسیقی که فضای بسیاری را ممکن است این دستگاه ها اشغال کنند نیست. می‌توانید بر روی گوشی‌های هوشمند خود موسیقی پخش کرده و همینطور سایر برنامه‌های ویدیویی و فیلم را در این دستگاه تماشا کنید. حتی این دستگاه‌ها امروزه در بازار موجودند به کاربر اجازه ادیت صدا و تصویر و ویدیو آن را می‌دهند.

دیگر زمان استفاده از تلفن‌های همراه ساده که فقط چند دکمه بر روی آن بود به سر رسیده است و از این وسایل فقط می‌توان برای برقراری تماس تلفنی و همین‌طور ارسال پیامک استفاده کرد. ممکن است بعضی از شرکت‌ها پشتیبانی از گوشی‌های ساده‌ی خود را کنار بگذارند در نتیجه در دنیای امروزی حتما باید بدانیم چطور با یک گوشی هوشمند کار کنیم و برای برآورده کردن نیازهای روزمره‌مان از آن استفاده کنیم.

امروزه فاکتور ظاهری گوشی‌های هوشمند نیز تغییر کرده است در اندازه‌های بزرگ گرفته تا گوشی‌های هوشمندی که خوش دست هستند در بازار موجودند. امروز شرکت سامسونگ گوشی‌های تاشو خود را به بازار معرفی کرده است که در کنار اینکه فضای کمی را اشغال می‌کند با باز و بسته کردن آن یک صفحه نمایش بزرگ برای شما فراهم می‌آورد. همانطور که این گوشی‌ها پیشرفت می‌کنند نرم‌افزارهایی که برای سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمندی نوشته می‌شد در حال گسترش هستند. از نرم‌افزارهایی که ادیت تصویر و صدا انجام می‌دهند تا نرم‌افزارهای آموزش زبان و غیره را می‌توانید در گوشی خود داشته باشید.

تاریخچه تلفن همراه

گوشی همراه در سال‌های آینده

بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی دارای اثر انگشت تشخیص چهره و یا چشم می‌باشند که تمام این‌ها برای بالا بردن حفظ امنیت شما طراحی شده است. اگرچه باز هم این دستگاه‌ها امنیت کامل را ندارد اما روز به روز این قابلیت در آنها توسعه می‌یابد.

احتمال می‌رود با گسترش توسعه‌ی گوشی‌های همراه موبایلی که در دستان دارید بدون آنکه چهره‌ی شما را اسکن کند صاحب خود را تشخیص خواهد داد. این فاکتورها می‌تواند شامل حرکت، تن صدا و یا شیوه‌ی تایپ شما باشد. همچنین گوشی‌های امروزه را می‌توان به کمک واقعیت افزوده هیجان انگیزتر کرد. تعدادی از شرکت‌های سازنده گوشی همراه امروزه از واقعیت افزوده برای توسعه‌ی اپ‌های خود استفاده می‌کنند.  در واقع کاری که قرار است این گوشی انجام دهد آن است که سنسورهای حرکتی و دوربین‌هارا در دنیای واقعی با دنیای غیرواقعی ترکیب خواهد کرد.

حتی ممکن است در آینده از گوشی‌های خود برای خلق لحظه‌های جدید استفاده کنید. امروزه ممکن است با برخورد و ضربه به گوشی هوشمندان آسیب ببینند و از دسترس خارج شوند اما با پیشرفتی که این گوشی‌های همراه با آن مواجهند دیگر شاهد این رخدادها نخواهیم بود. همینطور یکی از دغدغه‌های صاحبان گوشی هوشمند به پایان رسیدن و اتمام شارژ آنها می‌باشد سازندگان گوشی‌های هوشمند سعی دارند تا به کمک باتری‌هایی نانو و سلول‌های هیدروژنی و نیروهای خورشیدی و انرژی جنبشی بتوانند این دستگاه را به کار بیندازند و دیگر نیازی به جریان برق و کوتاه مدت نباشد. در نتیجه در آینده گوشی‌های موبایل خواهید داشت که سریع شارژ می‌شود و دیگرنیازی پریز برق نخواهید داشت.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *