پردازنده گوشی اپل؛ بررسی جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌های آیفون

نویسنده: مدیر سایت
بازدید: 439 نفر
به روز رسانی:

تلاش اپل برای استفاده از ابزار منحصر به‌ فرد به‌ وضوح در محصولاتش نمایان است. این کمپانی حتی در همکاری با شرکت‌های متخصص دیگر هم به انحصارطلبی خود پایبند است. اپل سال‌هاست در همکاری با شرکت تایوانی TSMC و حتی سامسونگ در تولید پردازنده‌های اختصاصی آیفون پیشرو بوده و امروز حتی عده‌ای A Bionic را بهترین پردازنده موبایل تلقی می‌کنند. البته که ایده پردازنده اختصاصی در سال‌های اخیر به الگویی برای سامسونگ و هواوی هم تبدیل شده و حالا این دو کمپانی هم پردازنده‌های خاص خودشان را دارند. اما باید پذیرفت که پردازنده گوشی اپل در قالب تراشه‌ای اختصاصی همچنان موفق‌تر است و آیفون را به رقیبی یکه‌ تاز و سرسخت تبدیل کرده است. اما پردازنده گوشی اپل چه ویژگی‌هایی دارد که بسیاری از افراد آن را بی‌رقیب می‌دانند؟ در ادامه تراشه‌های اختصاصی آیفون از a11 Bionic در 2017 تا a14 بایونیک و a15 بایونیک در سال‌های اخیر را بررسی خواهیم کرد.

بررسی تراشه A11 Bionic؛ پردازنده گوشی اپل در سال 2017

بررسی تراشه A11 Bionic؛ پردازنده گوشی اپل در سال 2017

قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که یکی از مهم‌ترین دلایل گران‌ قیمت بودن آیفون‌ها، پیکربندی سخت افزاری قدرتمند و بهره‌گیری از تراشه‌های پرتوان اختصاصی است. در واقع اپل هزینه‌بر بودن تولید چیپست‌های اختصاصی با توان کم‌نظیر را پذیرفته و این هزینه را مستقیماً در قیمت‌های فضایی آیفون جبران می‌کند. تراشه A11 Bionic پردازنده گوشی اپل در سال 2017 است که برای اولین بار در iPhone 8 و iPhone 8 Plus حضور پیدا کرد. این تراشه در زمان تولید پیشرفت‌هایی جدی در مقایسه با پردازنده‌های نسل قبل تجربه می‌کرد به‌طوری‌که خیلی‌ها آن را با استناد به تست‌های تخصصی، بهترین زمان خودش می‌دانستند.

پردازنده 10 نانومتری A11 Bionic در CPU با شش هسته پردازشی قدرتمند و کم‌ مصرف همراه بود. این مجموعه از 2 هسته پردازشی توانمند Monsoon بهره گرفته بود که در مقایسه با پردازنده قبلی اپل حدود 25% سریع‌تر عمل می‌کرد. اما جالب این‌جاست که چهار هسته دیگر پردازنده مرکزی، نمونه‌های کم‌ مصرف Mistral بودند که بهبود بخشی سرعت را به 70% می‌رساندند. اپل پردازنده گرافیکی (GPU) اختصاصی خودش در A11 Bionic را هم با ارتقاء سطح همراه کرده بود. پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای Apple GPU حدود 30% سریع‌تر از نسل قبلی پردازنده‌های اپل بود و در اجرای زنده و روان محتوای تصویری عملکرد بسیار خوبی داشت. A11 Bionic به‌ عنوان جدیدترین پردازنده گوشی اپلدر 2017 بعد از iPhone 8 و iPhone 8 Plus به گوشی iPhone X هم راه پیدا کرد.

پردازنده A11 Bionic در زمینه عملیات هوش مصنوعی هم با اتکا به پلتفرم CoreML پیشرفت‌هایی را تجربه می‌کرد؛ عملکردی که طبیعتاً امروز مثال‌ زدنی نیست، اما در زمان خودش بهبودی درخشان بود. موتور پردازشی عصبی که در اختیار هوش مصنوعی iPhone X است، امکان انجام 600 میلیارد در ثانیه را فراهم می‌کرد که این عدد در سال 2021 ابداً چشمگیر نیست. اما تغییرات موتور پردازشی سیگنال تصویر یا ISP، تضمینی برای نتایج بهتر از عکاسی و فیلمبرداری بود. این مورد خصوصاً در فوکوس موفق‌تر و عکس‌برداری پرتره در محیط‌های تاریک مؤثر بود. ISP در A11 Bionic همراه با فعالیت هوش مصنوعی، تشخیص نسبتاً دقیقی از عمق میدان به دنبال داشتند و در اعمال افکت بوکه و واقعیت افزوده هم موفق‌تر از پیش بودند. به این ترتیب می‌توان این پردازنده را آغازگر ارتقاء سطح عکاسی پرتره در گوشی‌های آیفون دانست.

تراشه A12 Bionic؛ پردازنده گوشی اپل XR ،XS و XS Max

تراشه A12 Bionic؛ پردازنده گوشی اپل XR ،XS و XS Max

اپل برای گوشی‌های 2018 که نسخه‌هایی متفاوت از iPhone X بودند، پردازنده A12 بایونیک را معرفی کرد. با اینکه پیشرفت پردازنده مرکزی %


نظرتان را به اشتراک بگذارید