پارتیشن در گوشی های اندرویدی

نویسنده: رضا رجب دوست
بازدید: 1946 نفر
به روز رسانی:

 پارتیشن در گوشی های اندرویدی

در مقاله قبلی در مورد پارتیشن گوشی های اندرویدی صحبت کردیم و اکنون در این مقاله قصد داریم ادامه مطالب را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چرا پارتیشن بوت عامل بوت شدن گوشی می باشد؟

در صورت معیوب بودن پارتیشن بوت گوشی قطعا بوت نمیشود.و همینطور شما رو با ساختار ramdisk آشنا کردم . گوشی به هنگام بوت شدن فایل های موجود در ramdisk اجرا میشوند و تغییرات رو بر حسب کدهای قرار داده شده اعمال میکنند مثلا در فایل های ramdisk کدهایی قرار داده شده که سطح های دسترسی رو به پارتیشن اعمال میکنه یا پارتیشن ها رو میسازه و یا داده ای رو از پارتیشنی به پارتیشن دیگه انتقال میده و یا فایل های نظارتی (sepolicy) هایی وجود دارد که مدیریت امنیت گوشی رو برعهده دارد. فکرشو بکنید این پارتیشن که زیر مجموعه اش این فایل ها هستند مختل بشه یا دیگر وجود نداشته باشه اونوقت مدیریت گوشی که به هنگام بوت شدن دستگاه اعمال میشه از بین میره و باعث میشه دیوایس قادر به بوت شدن نباشه

شرح پارتیشن سیستم /system و فایل system.img

وظیفه پارتیشن سیستم
پارتیشن سیستم همانطوری که از نامش پیداست کل سیستم عامل اندروید محسوب میشود.این پارتیشن تشکیل شده از رابط کاربری اندروید و تمامی اپلیکیشن هایی هست که از قبل بر روی تلفن همراه نصب شده است.
ساختار پارتیشن و فایل system
پارتیشن سیستم اندرویدی به صورت aosp که مخففش (android open source project) میباشد در تمامی گوشی های اندرویدی وجود دارد .اگر به پارتیشن system در گوشی های اندروید با استفاده از اکسپلورر ها بروید و یا فایل system.img موجود در رام را با استفاده از ابزارها استخراج کنید دایرکتوری هایی میبینید که به شکل منظم مهندسی شده اند.
این پارتیشن خود سیستم عامل اندروید محسوب میشود.که اجزای مختلفی دارد و به شرح زیر است:

 

دایرکتوری app
دایرکتوری app موجود در پارتیشن system همانطوری که از نامش پیداست اپلیکیشن هایی با فرمت apk در این فولدر موجود هست به صورت کلی اپلیکیشن سیستمی موجود در پارتیشن سیستم به دو نوع تقسیم میشه 1- اپلیکیشن وابسته 2- اپلیکیشن مستقل اپ وابسته به اپ هایی گفته میشه که برای اجرا شدن وابسته به ابزارها و یا اپلیکیشن های دیگری هستند مثلا اپلیکیشن تنظیمات که فرمان های مختلفی را به دستگاه وارد میکند وابسته به اپلیکیشن ها و پچ های مختلفی هست و در صورت نبود اپ های وابسته اجرای این اپلیکیشن به مشکل برمیخوره. اپلیکیشن های مستقل هم همانطوری که از نامشون پیداست مستقل هستند و برای اجرا نیازی به ابزار ها و اپلیکیشن های خاصی نمیباشند .اپلیکیشن هایی که در دایرکتوری app قرار داده شده اند از نوع مستقل هستند.

 

دایرکتوری priv-app
همانطوری که خدمتتون عرض کردیم سیستم عامل اندروید تشکیل شده از نرم افزارهای مستقل و وابسته هستند از نسخه اندروید لولیپوپ یا همون 5 به بعد اپلیکیشن های وابسته و مستقل جدا شدند اپ های وابسته از جمله تنظیمات ، اس اس ام ، مخاطبین و تمامی اپ های سیستمی در پوشه priv-app قرار گرفتند. از نسخه اندروید 8.0 به بعد مجوز نرم افزارها تغییر کرده برنامه موجود در priv-app باید در لیست سفید دستگاه قرار بگیرد (مثلا به موقع اجرا یک پیامی میاد و میگه که این نرم افزار میخواد به فایل منیجر شما دسترسی داشته باشه آیا اجازه میدهید؟) تا مجوز دسترسی های مختلف سیستم رو دریافت کند.

 

دایکتوری bin
دایرکتوری bin موجود در پارتیشن سیستم اندرویدی تشکیل شده از باینری ها بومی و deamon به صورت android open source project هست . باینری های deamon باینری هایی هستند که به صورت غیر قابل نمایش (کار در بک گرند گوشی) اجرا میشوند تمامی ماژول های BUILD_EXECUTABLE (بویلد اکسکیوتیبل) در این فولدر قرار دارند.

 

دایرکتوری sbin
در سیستم عامل لینوکس در این فولدر باینری های مدیریت اضطراری سیستم قرار میگیرد اما در اندروید باینری های uevent (یو اِوِنتی) و adbd یا همون android debug bridge و قرار دارد.

 

دایرکتوری xbin
این دایرکتوری قطعا دایرکتوری اظطراری نیست و فقط توسط برخی از پکیج های سیستمی اندرویدی یا همون aosp ساخته شده است.

 

دایرکتوری framework
این دایرکتوری تشکیل شده از ابزارهایی با فرمت جاوایی jar هستند،وظیفه این بخش مدیریت سیستم عامل اندرویدی هست که به صورت deamons یا همون کار در بک گرند دستگاه فعالیت دارند.

 

دایرکتوری media
در این دایرکتوری انیمیشن ها و صداهایی وجود دارد که بعد از بوت شدن گوشی به نمایش در می آیند . در صورتی که دستگاه اندرویدی شما انیمیشن گوشی را نمایش دهد و روی آرم گیر کند دستگاه شما مشکل بوت ندارد و در 90 درصد مشکل از پارتیشن سیستم آب میخورد توجه داشته باشید که باید تشخیص بوت گوشی رو با بوت انیمیشن سیستم جدا کنید وقتی گوشی مشکل بوت پیدا میکند که قطعا آرمی بر روی گوشی ظاهر نمیشود و در صورتی که بر روی آرم برند هنگ کند مشکل میتونه هم از کرنل های بوت ، ریکاوری و… و هم سیستم باشه که باید هر کدام را تک تک بر روی گوشی تست کنید البته مشکلات سخت افزاری نیز میتواند باعث گیر کردن گوشی بر روی آرم باشد. در صورتی که دستگاه بوت انیمیشن را رد کند 90 درصد مشکل از پارتیشن سیستم هست البته برای این نمیگم 100 درصد زیرا در برخی مواقع که پارتیشن های دیگه دچار مشکل باشه و یا مشکلات سخت افزاری وجود داشته باشه میتونه این مشکل بوجود بیاد.

 

دایرکتوری fonts
در این دایرکتوری هم فونت های متن تلفن همراه قرار دارند.

 

دایرکتوری lib/lib64
دایرکتوری lib یا liberary مربوط به کتابخانه native سیستم عامل اندروید هستش که باینری های موجود در این دایرکتوری توسط زبان c/c++ ساخته میشوند میتوانید در مورد لایبرری های اندروید در سایت سورس اندروید بیشتر جستجو کنید

 

پارتیشن ریکاوری /recovery
پارتیشن ریکاوری به عنوان یک کنسول برای تعمیر پارتیشن های مختلف بکار میرود در صورتی که هر یک از پارتیشن های دستگاه معیوب باشد توسط کنسول ریکاوری میتوان آن را تعمیر کرد ساختار پارتیشن ریکاوری همانند بوت هست.

 

پارتیشن دیتا /data
پارتیشن دیتا ، یوزردیتا هم نامیده میشود.همانطوری که از نامش پیداست وظیفه نگه داری دیتابیس های اپلیکیشن ها از جمله پیامک ها ، مخاطبین ، تنظیمات و همینطور تمامی اپلیکیشن ها نصب شده و … رو بر عهده دارد و پاک کردن این پارتیشن عمل فکتوری ریست یا بازیابی به حالت کارخانه ای را انجام میدهد.در برخی از برند ها استوریج یه همون حافظه تلفن همراه به این پارتیشن وابسته هست و رایت این فایل بر روی گوشی باعث میشه تمامی داده های موجود در استوریج (فیلم ، عکس و …) از بین بره اما در برخی برندها مانند سونی حساب پارتیشن استوریج جدا از دیتا هست و با رایت این فایل داده ای از استوریج گوشی پاک نمیشود.

 

پارتیشن کش /cache
پارتیشن کش یک پارتیشن با دسترسی read and write هست که نرم افزارهای مختلف از این پارتیشن برای نگهداری داده هایشان به صورت موقت مورد استفاده قرار میدهند به عنوان مثال وقتی از فروشگاه گوگل پلی و .. نرم افزاری رو دانلود میکنید این نرم افزار ابتدا در پارتیشن cache کپی میشود سپس بر روی دستگاه نصب میشود.همینطور به دلیل read and write بودن این پارتیشن در محیط ریکاوری ، adb و … این پارتیشن مورد استفاده توسعه دهندگان برای اعمال تغییرات بر روی گوشی مورد قرار میگیرد.

 

پارتیشن اس دی کارت /sdcard
sdcard استوریج یا حافظه دستگاه اندرویدی هست و یک پارتیشن سیستمی محصوب نمیشود این پارتیشن هم با دسترسی read and write برای کاربر هست در این پارتیشن داده های کاربر به صورت دلخواه از جمله عکس و فیلم داکیومنت ها قرار میگیرد در نسخه های اندروید جدید برای امنیت بیشتر دستگاه این پارتیشن در محیط های ریکاوری انکریپت (کدگذاری شده) هستند و کاربر در این محیط به داده های یوزر دسترسی ندارد . اما با استفاده از کرنل بوت و روش های دیگه میشه این انکریپت رو هم دور زد.

 

با سایت top-gsm.ir اطلاعات خود را هر روز آپدیت و به روز کنید.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *