آیین مشتری مداری

نویسنده: رضا رجب دوست
بازدید: 1401 نفر
به روز رسانی:

آیین مشتری مداری

آیین مشتری مداری

 

آیین مشتری مداری

 

دوستان تاپ جی اس امی سلام با آموزشی دیگر در خدمت شما عزیزان هستیم .

در مطالب قبلی درمورد مشتری مداری توضیحاتی را خدمتتان ارائه کردیم و امروز می خواهیم

در مورد وفاداری مشتری و محصول مداری بحث کنیم :

وفاداری مشتری،در مفهوم تعهد مشتریان برای خرید از یک فروشگاه است.مشتری وفادار

کسی است که با وجود شرایط بهتر و نزدیک تر،برای انجام عمل خرید ،مکان و فروشگاه

مورد نظر خود را انتخاب نماید.

فاکتورهای که در وفاوداری مشتریان فروشگاه بیشترین تاثیر را دارند عبارتند از:

۱- موقعیت و جایگاه مناسب فروشگاه.

۸- ارائه خدمات وسیع و گسترده به مشتری.

۱- ارتقای پایگاه داده های فروشگاه.

۴- عرضه کالاهای منحصر به فرد و ویژه.

بسیاری از شرکت ها علاوه بر حفظ و تقویت رابطه با تأمین کنندگان کالا اتخاذ استراتژِِی

یکپارچگی عمودی به پایین(می کوشند تا رابطه خود را با مشتریان نیز تقویت کنندو بر

وفاداری آنان بی افزایند. در گذشته بسیاری از شرکت ها وجود مشتری را امری بدیهی به

شمار می آوردند. ولی ،مشتریان کنونی فراست بیشتری دارند،و نسبت به قیمت ها آگاه ترند،

تقاضای بیشتری دارند،از خود گذشتگی کمتری نشان می دهند ودر معرض تبلیغات بیشتری

از طرف شرکت های رقیب قرار می گیرند که محصولات همانند یا بهتر به آنان عرضه می کنند.

به گفته «جفری گیتامل» چالش کنونی این نیست که رضایت مشتری را جلب نمود

بلکه ایجاد وفاداری در مشتریان است.

 

آیین مشتری مداری

 

سیرتکاملی مشتری مداری

پیش از انقلاب صنعتی رابطه بین عرضه کننده کالا و مشتری بیشتر جنبه شخصی داشت.

تولیدکننده از نیاز ها،خواسته ها،سلیقه ها و آداب و رسوم مشتری مطلع بود و رابطه نزدیک

چهره به چهره با او داشت.

انقلاب صنعتی باعث شد که مفهوم تولید انبوه مطرح شود. تولید انبوه باعث شد که فاصله بین تولیدکننده

و مشتری زیاد شود. ازسوی دیگر پیدایش راه آهن و کشتی بخار باعث شد که کالاهای معمولی

از فاصله های دور با هزینه کم نقل و  انتقال یابد.نه تنها تولید شاهد رشد بود بلکه رابطه بین

تولیدکننده و مشتری دچار تحول قابل ملاحضه ای گردید.

در نهایت پذیرش خواسته ها و نیازهای مشتری به عنوان یک اصل اساسی در تولید محصولات

مطرح شد و به تدریج ایده ی خدمت کردن و کسب رضایت مشتری شعار اغلب سازمان های

تولیدی گردید.

 

آیین مشتری مداری

 

به طوری کلی میتوان گفتار ارتباط با مشتری در مسیر تکامل تاریخی۱مرحله را طی کرده است

که عبارتند از:

۱- محصول مداری

۸-فروش مداری

۳-مشتری مداری.

محصول مداری

شرکت های که از فلسفه محصول مداری پیروی می کنند براین اعتقادند که مصرف کنندگان

محصولاتی را که از بهترین کیفیت و کارایی برخوردار باشند خواهند خرید بنابراین سازمان باید

توان خود را به بهبود دائمی محصولات اختصاص دهد.

 


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *