دستورات بسیار پرکاربرد ADB و Fastboot برای کاربران تاپ جی اس ام

نویسنده: حسین کاری
بازدید: 1763 نفر
به روز رسانی:


دستورات بسیار پرکاربرد ADB و Fastboot برای کاربران تاپ جی اس ام

adb devices دستوردستورات بسیار پرکاربرد ADB و Fastboot

بررسي ارتباط گوشي با کامپيوتر و نمايش اطلاعات پايه اي دستگاه متصل. معمولا وقتي مي خواهيد از ADB استفاده کنيد، اين اولين دستوري است که وارد مي کنيد. با اين دستور شماره ID دستگاه در صفحه ترمينال ظاهر مي شود و اين گونه متوجه مي شويد که دستگاه به شکل درستي به کامپيوتر متصل استدستورات بسیار پرکاربرد ADB و Fastboot.

adb reboot recovery دستور

ري استارت کردن دستگاه و بردن خودکار آن به حالت Recovery. براي نصب بسياري از ROMها بايد دستگاه اندرويدي را به حالت Recovery برد. يک روش فيزيکي و با استفاده از دکمه هاي Volume و Power براي بردن در اين حالت وجود دارد، اما از اين پس به راحتي زماني که گوشي روشن است،

با وارد کردن اين دستور آن را به حالت Recovery ببريد. از ديگر مزيت هاي اصلي اين دستور اين است که ديگر با روش هاي عجيب و غريب لازم نيست دکمه هاي ترکيبي گوشي را براي حالت Recovery بفشاريد!

adb reboot-_bootloader دستور

ري استارت کردن دستگاه و بردن خودکار آن به حالت Bootloader. درست مشابه دستور قبلي است، اما با زدن آن دستگاه اندرويدي به حالت Bootloader خواهد رفت. باز هم استفاده از دستور نرم افزاري بسيار آسان تر از فشردن ترکيبي دکمه هاي روي دستگاه است. توجه داشته باشيد که وقتي به مد Bootloader وارد شديد، ديگر ADB براي شما کار نمي کند.

adb reboot download دستور

مشابه دستورات قبلي است، اما دستگاه را روي حالت download ريبوت مي کند.

adb reboot fastboot دستور

اين دستور هم مشابه دستورات قبلي است، اما با استفاده از آن مي توانيد بدون فشردن دکمه هاي ترکيبي، دستگاه را در مد fastboot بالا بياوريد.

adb install [source.apk] دستور

يکي از جالب ترين دستورات ADB که از طريق آن مي توانيد يک فايل APK يا همان اپليکيشن اندرويدي را از طريق خط فرمان در دستگاه اندرويدي خود نصب کنيد. در اين دستور به جاي [source.apk] آدرس دقيق فايل APK را وارد کنيد. پيشنهاد مي شود فايل APK را داخل همان پوشه ADB قرار دهيد. در صورت نصب موفقيت آميز برنامه، پيغام Success به نمايش درمي آيد.

adb shell [command] دستور

اگر يک کاربر حرفه اي باشيد، حتما عاشق خط فرمان هستيد. با اين دستور مي توانيد خط فرمان يا حتي يک دستور را در داخل ميزبان اندرويدي يا همان دستگاه اجرا کنيد. به جاي [command] دستور مورد نظر خود را تايپ کنيد يا با وارد کردن adb shell خط فرمان را در دستگاه اندرويدي باز کنيد.

adb backup دستور

ايجاد يک نسخه پشتيبان (Backup) از کل دستگاه و ذخيره آن در کامپيوتر. اين دستور در زماني*که مي خواهيد يک فرايند مثل نصب رام را در دستگاه خود شروع کنيد، بسيار کاربردي خواهد بود. با يک دستور ساده کل دستگاه بک آپ گرفته مي شود و مهم تر از آن نياز به Root بودن دستگاه نيست. اين دستور پارامترهاي زيادي دارد که به صورت زير شکل کلي اين دستور است:
adb backup [-f <file>] [-apk|-noapk] [-shared|-noshared] [-all] [-system|nosystem] [<packages…>]

که هر کدام از پارامترها را که نياز داشتيد مي توانيد در دستور بک آپ استفاده کنيد. براي مثال:
adb backup -all
adb backup -all -f C:\backup.ab
adb restore
عکس دستور بالا که با آن مي توانيد نسخه پشتيبان گوشي را در داخل گوشي بازگردانيد. در جلوي دستور adb restore مسير فايل بک آپ را بايد تعيين کنيد. براي مثال:
adb restore C:\restorefile.zip
adb sideload
کپي و فلش کردن رام ها به صورت ZIP از کامپيوتر روي دستگاه. اين دستور فقط روي برخي کاستوم ريکاوري ها جواب مي دهد و نه همه دستگاه ها.

اگر اين دستگاه با گوشي يا تبلت شما متناسب باشد، مي توانيد يک رام کاستوم کامل را بدون آنکه به دستگاه دست بزنيد، روي آن فلش کنيد.

fastboot eom unlock دستور

دستوري براي آنلايک کردن بوت لودر (Bootloader) که امکان روت کردن دستگاه را فراهم مي کند. براي دسترسي root بسياري از دستگاه هاي اندرويدي به خصوص سري Nexus نياز است که بوت لودر دستگاه unlock شده باشد. اما جالب است بدانيد آنلاک کردن نکسوس تنها با يک دستور

ساده يعنيfastboot oem unlock انجام مي شود. توجه داشته باشيد كه ممکن است دستگاه شمابا زدن اين دستور کاملا پاک شود (Wipe)؛ بنابراين قبل از آنلاک کردن حتما از اطلاعات نسخه پشتيبان (Backup) تهيه کنيد

fastboot devices دستور

نمايش اطلاعات دستگاه هايي که در حالت Fastboot به کامپيوتر متصل شده اند. اين دستور زماني مفيد خواهد بود که بخواهيد بررسي کنيد دستگاه موردنظر شما به درستي و در حالت fastboot به کامپيوتر متصل شده است يا خير و سپس به فلش کردن دستگاه اقدام کنيد. با زدن اين دستور اگر برخي از کاراکترها در صفحه خطر فرمان به شما نمايش داده شد، يعني دستگاه به درستي متصل شده است، در غير اين صورت چيزي به شما نشان داده نمي شود.

دستورات بسیار پرکاربرد ADB و Fastboot

fastboot flash recovery دستور

دستوري که با آن مي توان فايل image يک ROM را روي گوشي فلش کرد؛

اين ROM مي تواند رام اصلي (Stock ROM) يا رام سفارشي (Custom ROM) باشد. اين دستور به شکل زير مورد استفاده قرار مي گيرد، بنابراين پيشنهاد مي شود فايل img رام را در همان پوشه fastboot و ADB قرار داده باشيد:
fastboot flash recovery <RecoveryName>.img
Fastboot flash boot
مشابه دستور قبلي است، ولي براي فلش کردن فايل boot يا Kernel روي دستگاه زماني که دستگاه در حالت fastboot قرار گرفته باشد، مورد استفاده قرار مي گيرد. نحوه استفاده از آن به شکل زير است:
fastboot flash boot <BootName>.img
fastboot erase
اين دستور شامل سه دستور زيرمجموعه است که هر کدام بخشي از حافظه Cache فعلي اندروي*تان را پاک مي*کند. اين سه دستور به شرح زير است:
fastboot erase system
fastboot erase data
fastboot erase cache
اين دستورات در زماني که مي خواهيد يک رام را به صورت تميز (Clean Install) نصب کنيد، کاربردي است. ابتدا کش ها را پاک مي کنيد و سپس رام را با دستور روي دستگاه فلش ميکنيد

و در نهايت دستگاه بالا مي آيد. در بسياري از مواقع با فلش کردن رام جديد، چه Upgrade به يک رام بالاتر و چه Downgrade به يك رام نسخه پايين تر، دستگاه کامل بالا نمي آيد و در زمان Boot اصطلاحا گير مي کند

يا دچار Boot Loop مي شود. در اين مواقع با پاک کردن کش ها، مشکل حل مي*شود. توجه داشته باشيد با استفاده از اين سه دستور، کل اطلاعات شما پاک سازي مي شود؛ بنابراين قبل از استفاده از آنها خوب فکر کنيد


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *