کاستوم رام چیست -مزایا و معایب

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 2980 نفر
به روز رسانی:

باسلام امروز با معرفی کاستوم رام خدمت شما هستم

 رام گوشی چیست ؟ 

رام سیستم عاملی است که گوشی هوشمند را کنترل می کند وکاربر از طریق آن با سخت افزار گوشی

ارتباط برقرار می سازد. همچنین نوعی حافظه نیز rom نام دارد (read only memory)

هر رام دارای نسخه اندروید مشخصی است . مثلا مارشمالو و…

نسخه های مختلف اندروید خام توسط گوگل انتشار می یابد و شرکت های سازنده گوشی آن ها را طبق 

نیاز کاربران و برحسب هر مدل گوشی سفارش سازی می کنند و به آن stock ROM(رام رسمی) گویند

و چون هر مدل دستگاه سخت افزار مخصوص وقطعات مخصوص به خود را دارد , می بایست برای هر گوشی

رام مخصوص به آن را دانلود نمود.

 

کاستوم رام چیست ؟

کاستوم رام یا رام سفارشی به رام های غیر رسمی می گویند که توسط کاربران یا گروه ها ویرایش می شوند .  توسعه دهندگان این رام ها را با خصوصیات خاصی عرضه می کنند. مثلا نسخه بیس باند را ارتقا می دهند یا قابلیت هایی به دوربین اضافه می کنند یا رامی از یک گوشی  روی گوشی دیگر قابل اجرا می نمایند و به اصطلاح port می نمایند.در زیر تصویری از کاستوم رام cyanogenmod-13 را مشاهده می کنید.

 

مزایای کاستوم رام :

شرکت های سازنده معمولا تا زمان خاصی رام رسمی و اخرین نسخه را ارائه می دهند م پس از آن انتشار آپدیت را برای رام رسمی متوقف می نمایند . یکی از علت های رجوع کاربران به کاستوم رام ها ارتقا گوشی به نسخه های بالا تر اندروید می باشد . دیگر مزایای کاستوم رام ها می توان به سبک بودن و مصرف حافظه و منابع کمتر اشاره نمود . همچنین برخی کاستوم رام ها از مود هایی استفاده می کنند مثل dolby atoms و…علاوه بر این کاستوم رام ها معمولا از کرنل های مخصوص خود استفاده میکنند که سرعت و کارایی را اغلب بهبود می بخشد . مخصوصا مدل هایی که از رم پایین تری برخوردارند و دچار لگ و کندی هستند . کاستوم رام ها اغلب این مشکلات را حل می کنند. 

معایب کاستوم رام :

از مهمترین معایب کاستوم رام ها می توان باطل شدن گارنتی گوشی را نام برد . همچنین کاستوم رام ها ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشند از جمله کار نکردن قسمت هایی از سیستم و سخت افزاری خاص (بیشتر برای رام های port یا رام  با اندروید بالا تر از نسخه گوشی ) مثلا در مواردی gps , دوربین و غیره…

برخی از کاستوم رام های معروف عبارت اند از :

LineageOS – Resurrection Remix – SlimRoms – AOSP Extended – Dirty Unicorns

نحوه نصب : 

کاستوم ها را می توان از طریق کاستوم ریکاوری و یا برنامه های نصب کننده آن با مجوز روت نصب نمود . یکی از معروف ترین آن ها rom manager می باشد .آخرین نسخه را می توان از اینجا دریافت کرد . متداول ترین راه نصب از طریق کاستوم ریکاوری(cwm-twrp- philz) می باشد . در زیر تصویری از کاستوم ریکاوری twrp را مشاهده می نمایید .

 

 

 


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهمان

    G900a flash file