آنتی رول بک در گوشی‌های شیائومی چیست؟

نویسنده: رضا امیرخانی
بازدید: 729 نفر
به روز رسانی:

آنتی رول بک در گوشی‌های شیائومی چیست؟

شیائومی اخیرا تمهید حفاظتی آنتی رول‌بک را در تعدادی از گوشی‌های خود اعمال کرده است. آشنایی با این ویژگی برای جلوگیری از برک شدن گوشی ضروری است.

 شیائومی اولین بیلد MIUI 10 گلوبال بتا را با نسخه‌ی ۸.۷.۵ برای هشت مورد از دستگاه‌های خود منتشر کرد. پس از آنکه کاربران گوشی شیائومی ردمی نوت ۵ پرو این به‌روزرسانی را نصب کردند، متوجه شدند که شیائومی بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی، سیستم حفاظت در برابر بازگشت به نسخه‌ی قبل یا anti-rollback protection را در این به‌روزرسانی اضافه و فعال کرده است. در نتیجه کاربرانی که به هر دلیل قصد بازگشت به MIUI 9 را داشتند، ناخواسته گوشی خود را برک (brick) کردند. این نوع برک شدن در دسته‌ی هاردبرک (hard brick) قرار می‌گیرد؛ چرا که نه از طریق بازگردانی بکاپ TWRP قابل حل است، نه فلش رام جدید یا بازگشت به حالت کارخانه‌ای با mi flash چاره‌ی کار است.

تنها راه‌حل در این مواقع، استفاده از حالت EDL است؛ اما شیائومی حدودا از دو سال پیش دسترسی به این حالت را برای گوشی‌هایی که بوتلودر آن‌ها بسته است، غیرممکن ساخته و تنها نمایندگی‌های مجاز با اکانت تأییدشده قادر به راهیابی به EDL mode هستند. بنابراین، برای نجات گوشی خود ناچار به ارسال آن به تعمیرگاه مجاز خواهید بود. در این مقاله از زومیت، هر آنچه را در مورد تمهید حفاظتی آنتی رول بک شیائومی باید بدانید، گردآوری کرده‌ایم تا با خواندن آن، گوشی جدید خود را از خطر برک شدن در امان نگه دارید.

دلیل شیائومی برای طولانی کردن زمان پاسخ به درخواست آنلاک، بستن EDL و افزودن آنتی رول بک چیست؟

بر اساس آمارها، شیائومی، غول چینی دنیای الکترونیک، محبوب‌ترین برند گوشی هوشمند در هند است. این مهم به لطف عرضه‌ی طیف وسیعی از دستگاه‌های میان‌رده‌ی مقرون به‌صرفه محقق شده است. شیائومی، همچون هواوی، در چین نیز فروش بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری که برخی گوشی‌های این شرکت تنها به‌منظور عرضه در بازار چین تولید می‌شوند و هرگز به‌طور رسمی خارج از مرزهای این کشور به فروش نمی‌رسند؛ اما خرده‌فروش‌های متفرقه این گوشی‌ها را تا دورترین نقاط جهان برده و به فروش می‌رسانند.

اما خرده‌فروش‌های یادشده راهی پیدا کردند تا مشتریان را متقاعد کنند که گوشی آن‌ها دارای رام رسمی گلوبال یا پک گلوبال است. آن‌ها تعداد زیادی دستگاه شیائومی را می‌خریدند، بوتلودر آن‌ها را باز می‌کردند و نرم‌افزار آن‌ها را تغییر داده یا رام غیررسمی Xiaomi.eu را که دارای زبان‌ها و ویژگی‌های بیشتری است، روی گوشی فلش می‌کردند و سپس به نام پک گلوبال به‌فروش می‌رساندند. ایراد کار در این بود که بیشتر مشتریان اطلاعی از این موضوع نداشتند و بابت ایرادهای نرم‌افزاری و عدم انتشار به‌روزرسانی از شیائومی گلایه می‌کردند.

 

چطور متوجه بشیم خاصیت آنتی رول بک در گوشی ما فعال هست ؟

کافیه گوشی را خاموش کنید و با نگه داشتن دگمه ولوم پایین و پاور وارد منوی فست بوت بشید و گوشی را به کامپیوتر یا لپتاب وصل کنید ، سپس برنامه CMD را از منوی Run سرچ و اجرا کنید ، اگر گوشی شناخته نشد یکبار کابل را قطع و وصل کنید و متن زیر را تایپ و اینتر را بزنید

getvar anti

اگر طبق تصویر زیر جلوی جمله anti عددی نبود و خالی بود این قابلیت برای شما غیر فعال است و امکان دانگرید را دارید ولی اگر عددی مانند تصویر زیر که ۴ نوشته شده است شما امکان دانگرید را ندارید و به هنگام فلش با ارور مواجه می شوید .

 

جهت اطلاعات بیشتر در نظرات نظر بگذارید


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *