اصطلاحات پرکاربرد برنامه نویسی

نویسنده: رضا امیرخانی
بازدید: 716 نفر
به روز رسانی:

✅ اصطاحات برنامه نویسی

📟 الگوریتم
الگوریتم مجموعه ای از دستورالعمل ها یا قوانینی است که برای حل یک مشکل قطعی طراحی شده است. مشکل می تواند ساده باشد مانند جمع دو عدد یا پیچیده باشد، مانند تبدیل یک فایل ویدئویی از یک قالب به دیگری.

👨🏻‍💻 برنامه
یک برنامه رایانه ای به عنوان مجموعه ای از دستورالعمل ها خوانده می شود که هنگام اجرای یک کار یا عملکرد خاص را انجام می دهد. برنامه قبل از اجرای توسط واحد پردازش مرکزی (CPU) رایانه پردازش می شود. Word از شرکت مایکروسافت یک نمونه برنامه است. مرورگرهایی که ما استفاده می کنیم نیز برنامه هایی هستند که به ما در مرور اینترنت کمک می کنند.

📟 آرگومان
آرگومان ( Argument ) یا arg یک مقدار است که به یک دستور یا یک تابع منتقل می شود. به عنوان مثال ، اگر SQR یک تابع است که مربع یک عدد را برمی گرداند ، SQR (4) 16 باز می گردد. در اینجا ، مقدار 4 ،آرگومان است. به طور مشابه ، اگر edit تابعی باشد که یک فایل را ویرایش می کند ، در edit(myfile.txt) ، myfile.txt آرگومان است.

👨🏻‍💻 برنامه نویسی شی گرا
برنامه نویسی شی گرا (OOP) مدلی است که توسط برنامه نویسان تعریف می شود که به جای “اقدامات” و “منطق” به اشیاء و داده ها می پردازد. در OOP ، نه تنها نوع داده یک ساختار داده تعریف می شود ، بلکه انواع توابع قابل استفاده بر روی آن نیز تعریف می شوند. از این طریق ، ساختار داده به یک شیء تبدیل می شود که از داده ها و توابع تشکیل شده است. زبانهایی که از مفاهیم OOP استفاده می کنند عبارتند از Java ، Python ،++ C و Ruby.

📟 باگ
باگ یک اصطلاح عام است که برای نشان دادن خطای غیرقابل پیش بینی یا نقص در سخت افزار یا نرم افزار استفاده می شود و باعث خرابی آن می شود. باگ ها به عنوان اشکالات جزئی کامپیوتر شناخته می شوند اما مواردی نیز وجود دارد که باعث ایرادات اساسی شده است و منجر به خسارات مالی بزرگی شده است. این باعث می شود قبل از اینکه برنامه ها برای استفاده انتخاب شوند ، در فرآیند پیدا کردن باگ ها سرمایه گذاری کنید. این فرایند به عنوان تست شناخته می شود.

👨🏻‍💻 شیئ
یک شی ترکیبی از متغیرهای مرتبط ، ثابت ها و سایر ساختارهای داده است که می توانند با هم انتخاب و دستکاری شوند. یک شی می تواند یک شیئ باشد که روی صفحه نمایش نمایش داده می شود یا سن دانش آموزان در یک مدرسه باشد.

📟 ASCII
کد استاندارد آمریكا برای تبادل اطلاعات (ASCII) استانداردی است كه حروف ، اعداد و کاراکتر های دیگر را به كد 8 بیتی تبدیل می کند. تعداد کل شکاف های موجود 256 است. اعداد دهدهی ASCII از باینری گرفته شده است ، که به هر حرف ، شماره و کاراکتر یک کد اسکی اختصاص می یابد. به عنوان مثال ، به علامت ‘$ عدد ASCII اعشاری 036 اختصاص داده می شود ، در حالی که حرف a کد اسکی 097 دارد.

👨🏻‍💻 Boolean
یک اصطلاح بولی یا منطق بولی ، عبارتی است که برای ایجاد جملات استفاده می شود که درست یا غلط هستند. عبارات بولی از عملگرهای AND ، OR ، XOR ، NOT و NOR با عبارات شرطی در برنامه نویسی ، موتورهای جستجو ، الگوریتمها و فرمولها استفاده می کنند. اصطلاحات بولی نیز به اصطلاحات مقایسه ، عبارات شرطی و عبارات رابطه ای گفته می شود.

📟 char
کاراکتر (char) یک واحد نمایش اطلاعاتی است و برابر با یک حرف الفبایی یا یک نماد است. در یک متغیر از نوع کاراکتر می تواند هر مقدار کاراکتری مانند “a” ، “1” ، “$” و “X” را در آن ذخیره کرد. این تعریف از کاراکتر به تعریف کلی یک کاراکتر به عنوان تنها واحد زبان نوشتاری متکی است. با این حال ، char به عنوان یک کلمه کلیدی رزرو شده در زبانهایی مانند C ، C ++ ، # C و Java است.

👨🏻‍💻 API
رابط برنامه نویسی برنامه (API) مجموعه ای از قوانین ، روال ها و پروتکل ها برای ساختن برنامه های نرم افزاری است. API ها در برقراری ارتباط با برنامه ها یا خدمات شخص ثالث کمک می کنند ، که می توانند برای ساختن نرم افزارهای مختلف استفاده شوند. شرکت هایی مانند Facebook و Twitter به طور فعال از API ها استفاده می کنند تا به توسعه دهندگان کمک کند تا دسترسی آسان تری به خدمات خود داشته باشند.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *