بررسی رابط کاربری MIUI 14

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 456 نفر
به روز رسانی:

شرکت شیائومی، همزمان با انتشار سری جدید از گوشی های موبایل خود یعنی خانواده شیائومی ۱۳، از رابط‌ کاربری MIUI 14 نیز رونمایی کرد. انتظار می‌رود پوسته اختصاصی شیائومی برای سیستم‌عامل اندروید، حسابی رنگ و لعاب داشته باشد و کاربر را با یک تحول بزرگ مواجه کند.

نسخه جدید رابط کاربری می‌یو‌آی ۱۴، ابتدا روی موبایل‌های پرچم‌دار این شرکت قرار خواهد گرفت و سپس در فهرست گوشی‌هایی که این کمپانی واجد شرایط بداند نیز اعمال خواهد شد. گفتنی است تعداد زیادی از گوشی‌های شیائومی، ردمی و پوکو این آپدیت را دریافت خواهند کرد. در ادامه این مطلب به بررسی رابط کاربری MIUI 14 و معرفی گوشی‌هایی که آن را دریافت می‌کنند، می‌پردازیم.

 

قابلیت های MIUI 14 شیائومی

رابط کاربری MIUI 14، از فناوری بلوتوث LE Audio پشتیبانی می‌کند. این ویژگی امکان انتقال کم‌مصرف فایل‌های صوتی از طریق بلوتوث را فراهم می‌کند و موجب کیفیت بهتر صدا می‌شود. طراحی برنامه گالری تغییر کرده و ویژگی تشخیص متن به آن اضافه ‌شده است. این ویژگی ابتدا در گوشی های آیفون فعال شد و اکنون کاربران شیائومی هم به آن دسترسی دارند که بسیار حائز اهمیت است.

رابط کاربری MIUI 14 ازنظر امنیتی هم پیشرفت‌هایی داشته است. پوسته جدید شیائومی که بر روی اندورید ۱۳ سوار می‌شود، با قابلیت محافظت در برابر کلاه‌برداری، به‌راحتی تماس‌ها، پیام‌ها و برنامه‌های مشکوک را شناسایی می‌کند. در ادامه با برخی از ویژگی‌های جدید رابط شیائومی را بیشتر آشنا می‌شویم.

تشخیص متن در گالری

همانطور که گفتیم یکی از قابلیت‌هایی که در رابط کاربری MIUI 14 اتفاق افتاده، تشخیص متن در گالری است. به این صورت که اگر متن و نوشت‌های روی تصاویر گوشی شیائومی خود مشاهده کنید، قادر به کپی آن خواهید بود. همچنین این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که به‌راحتی، متن تصاویر موجود در گالری‌تان را، کپی کنید. در ابتدای راه، تنها شاهد پشتیبانی از ۸ زبان هستیم و فارسی جزو آنها نیست.

 

یادآوری محتویات گالری

یکی دیگر از تعییرات گالری، اضافه شدن ویژگی «On this day» به آن است. این ویژگی، هرسال عکس‌های قدیمی که در آن روز گرفته‌اید را به شما یادآوری می‌کند. اگر دقت کرده باشید، در برنامه اینستاگرام، استوری‌ یا پست‌هایی که از انتشار آنها دقیقا یک سال گذشته به کاربر یادآوری می‌شود. شیائومی نیز با قرار دادن این گزینه در رابط کاربری جدیدش، تصاویر یا فیلم‌های گرفته شده توسط دوربین گوشی را دقیقا یکسال بعد در همان روز به کاربرانش یادآوری خواهد کرد.

 

کاهش حجم و افزایش سرعت سیستم

به گفته شیائومی، طبق عملیاتی که روی هسته رابط کاربری جدید صورت گرفته، با وجود اندروید ۱۴، سرعت سیستم تا حد زیادی افزایش یافته است. همچنین نسبت به MIUI 13 حدود ۲۳ درصد در حجم و ۱۶ درصد در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

تغییرات در منوی ویجت

متاسفانه یا خوشبختانه شیائومی هنگام طراحی رابط کاربری MIUI 14 تمام حواسش به سیستم‌عامل iOS بوده و نسخه جدید رابط کاربری چینی‌ها، شباهت زیادی به طراحی ویجت و ابزارک‌ها در iOS دارد.

 

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن دائمی

جدیدا امکانی به پنل اعلان شیائومی اضافه شده که قبل‌تر کلافه کننده بود. احتمالا شما هم با نوتیفیکیشن به‌روزرسانی برخی برنامه‌ها مثل گوگل‌پلی، آشنایی دارید. اگر اعلانی از به روزرسانی از سمت این برنامه در پنل قرار بگیرد، تا وقتی که اپلیکیشن را آپدیت نکنید، دست‌بردار نیست. این قبیل موارد نوتیفیکیشن‌های دائمی هستند که شیائومی در رابط کاربری MIUI 14 امکان غیرفعال کردن این اعلانات رو میسر کرده است.

 

بهبود در آیکون های نمایشگر

کمپانی شیائومی طراحی بهینه‌تری را برای آیکون‌های برنامه‌هایی که روی نمایشگر ظاهر می‌شوند، در نظر گرفته است. در این به روزرسانی، با یک قالب جالب و جدید از فضای برنامه‌ها حتی در خصوص اندازه و شکل آنها روبه‌رو هستیم.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *