بررسی گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس؛ پرچم‌دارهای عادی سامسونگ با قیمت غیرعادی در ایران

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 465 نفر
به روز رسانی:

گلکسی S23 و S23 پلاس، قدرتمندتر و زیباتر از گذشته هستند؛ اما درحال حاضر، به‌نسبت S23 اولترا، با قیمت گران‌تری در بازار ایران عرضه می‌شوند.

من برخلاف بسیاری از به‌اصطلاح «گیک»های دنیای موبایل، اعتقاد ندارم که گوشی‌های هوشمند باید هر نسل، تفاوت‌ چشمگیری را در طراحی تجربه کنند یا اندازه‌ی نمایشگر آن‌ها باید تا نزدیکی‌های تبلت پیش بیاید تا ارزش خرید داشته باشند؛ تا چند سال پیش هم به این اعتقاد نداشتم که گوشی‌ها را باید هر سال ارتقا داد، اما وضعیت اقتصادی این‌روزها ایجاب می‌کند هرلحظه توان خرید گوشی داشتید، درنگ نکنید، چون ممکن است سال بعد برای ارتقا، بودجه‌ی کافی نداشته باشید!

به‌همین‌خاطر، ظاهر و حتی مشخصات فنی کم‌وبیش مشابه گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس با نسل پیش از نظر من، نکته‌ی منفی به‌شمار نمی‌رود؛ به‌ویژه چون سامسونگ به فرمول برنده‌ای که می‌خواست، رسیده و حالا نوبت رقبا به‌ویژه گوگل است تا دست‌کم در زمینه‌ی هویت محصول، به پای غول کره‌ای برسند. هرچند شباهت زیاد این دو مدل گوشی به هم، نیاز به حضور هر دو در خانواده‌ی گلکسی اس را زیر سوال می‌برد.

با بررسی گلکسی S23 و S23 پلاس سامسونگ همراه ما باشید تا ببینیم آیا قدرتمندترین تراشه‌ی این روزهای دنیای اندروید، یعنی Snapdragon 8 Gen 2، آن هم با برچسب اختصاصی «for Galaxy»، توانسته است تفاوت چشمگیری در عملکرد این دو گوشی نسبت‌به نسل قبل ایجاد کند؛ و اینکه بین این دو مدل، کدام بیشتر به کارتان می‌آید.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23 و S23 پلاس
اتفاق خوبی که برای سری S23 افتاد، یک‌دست شدن چینش ماژول دوربین در هر سه مدل بود. سامسونگ دو سال پیش و در اقدامی که آن زمان بحث‌برانگیز شد، برآمدگی یکپارچه‌ی دوربین با فریم در گلکسی S21 اولترا را کنار گذاشت و در S22 اولترا، هرکدام از دوربین‌ها را مستقل از هم و به‌صورت جزیره‌ای روی سطح گوشی قرار داد؛ تصمیمی که شاید برای افراد مبتلا به ترایپوفوبیا آزاردهنده باشد؛ اما از سوی دیگر، پایبندی سامسونگ به طراحی جسورانه‌اش و بسط دادن آن به مدل‌های دیگر باعث می‌شود تصمیمی که زمانی بحث‌برانگیز بود، حالا به‌عنوان بخشی از هویت گوشی‌های سامسونگ به‌شمار رود و چشم کاربران هم تاحدودی به آن عادت کند.

تنها فرقی که S23 و S23 پلاس از لحاظ ظاهری با هم دارند این است که مدل پلاس حدود ۱۱ میلی‌متر بلندتر، حدود ۶ میلی‌متر عریض‌تر و ۲۸ گرم سنگین‌تر است؛ پس اگر دوست دارید صفحه‌نمایش گوشی‌تان به‌جای ۶٫۱ اینچ، ۶٫۶ اینچی و عمر باتری هم کمی (در حد دو، سه ساعت) بیشتر باشد، مدل پلاس را انتخاب کنید. هرچند، مدل استاندارد به‌حدی خوش‌دست است که آرزو می‌کردم تمام گوشی‌ها فقط در این سایز ساخته می‌شدند!

در دنیای گوشی‌های اندرویدی، کیفیت ساخت گوشی‌های سری S سامسونگ مثال‌زدنی است و خانواده‌ی S23 حتی از پیش هم مقاوم‌تر شده‌اند. پنل شیشه‌ای جلو و پشت S23 و S23 پلاس دقیقا مانند مدل اولترا به گوریلا گلس ویکتوس ۲ مجهز شده‌اند که به‌گفته‌ی سامسونگ، نسبت به نسل قبل، ارتقای قابل‌توجهی را دربرابر ضربه پیدا کرده‌اند. سامسونگ می‌گوید که به‌لطف گوریلا گلس ویکتوس ۲ که برای اولین بار در سری S23 به‌کار رفته، این خانواده می‌تواند در برابر سقوط از فاصله‌ی یک متری روی سطح بتن و دو متری روی آسفالت دوام بیاورد. دور گوشی‌ها را نیز فریم آلومینیومی مقاومی دربرگفته و گواهی IP68 اجازه می‌دهد تا حداقل روی کاغذ، بتوانند به مدت نیم ساعت در آب با عمق ۱٫۵ متر دوام بیاورند.

گلکسی اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس در رنگ‌های مشکی، کرمی، سبز یشمی و یاسی مایل‌به صورتی در بازار موجود است که ما برای بررسی، S23 مشکی و S23 پلاس سبز را در اختیار داشتیم. مات بودن پنل زیبایی خاصی به رنگ‌ها بخشیده و اثر انگشت و رد چربی به‌شکل محسوسی نمایان نبود؛ هرچند احتمال می‌دهیم در مدل‌های روشن‌تر، لکه حتی کمتر از مدل مشکی به چشم بیاید. درضمن، کره‌ای‌ها برای کاربرانی که S23 و S23 پلاس را از فروشگاه آنلاین خود شرکت خریداری کنند دو رنگ خاکستری تیره و لیمویی را نیز در نظر گرفته‌اند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی S23 و S23 پلاس
کهکشانی‌های سامسونگ جز در زمینه‌ی روشنایی، تفاوت چشمگیری را در مقایسه با نسل پیشین تجربه نمی‌کنند؛ نرخ نوسازی روی ۱۲۰ هرتز تنظیم شده و وضوح تصویر نیز همچنان برابر با ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است.

حاشیه‌های کم نمایشگر درکنار لبه‌های تخت، تجربه‌ای مشابه گوشی‌های آیفون را دراختیار کاربر می‌گذارد که در این زمینه نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی S23 معادل ۸۷ درصد و در S23 پلاس به ۸۸ درصد می‌رسد!

محتوا در نمایشگر گلکسی‌ها به نرم‌ترین حالت ممکن به‌تصویر کشیده می‌شود و مشاهده ویدیوهای HDR نیز لذت استفاده از دستگاه را دوچندان می‌کند. به‌شخصه وجود نمایشگر تخت را بسیار بیشتر از لبه‌های خمیده یا حتی 2.5D می‌پسندم و باور دارم که چنین اقدامی درنهایت دوام دستگاه در طولانی‌مدت و مقاومت آن دربرابر ضربات را به‌شکل قابل توجهی بهبود می‌دهد.

ا گذر از صحبت‌های سلیقه‌ای به بررسی عملکرد نمایشگر می‌رسیم؛ جایی که نمایشگر علی‌رغم عملکرد بسیار خوب روشنایی که به بیش از ۱۷۵۰ نیت دست می‌یابد، درزمینه‌ی دقت رنگ ناامیدکننده ظاهر می‌شود.

تفاوتی ندارد که پروفایل رنگی Natural را انتخاب کنید یا Vivid؛ در هر دو حالت رنگ‌هایی با دمای خثتی؛ اما غیردقیق را دریافت خواهید کرد. برای اطمینان از نتیجه، بارها آزمون را تکرار کردیم، اما نتیجه هربار با درصد خطایی ناچیز، یکسان بود.

 


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *