برسی مختلف سیستم عامل های اندروید

نویسنده: حسین کاری
بازدید: 1181 نفر
به روز رسانی:

برسی مختلف سیستم عامل های اندروید

 

سیستم عامل اندروید هم مثل سایر سیستم عامل ها به مرور زمان بهش امکانات و قابلیت هایی اضافه میشه که هر بار با اضافه کردن مجموعه ای از قابلیت ها یا تغییرات یک نسخه جدید از اندروید روانه بازار میشه .

هر کدوم از نسخه های اندروید با شاخصه های زیر عرضه میشه :

  1. شماره پلتفرم (version)
  2. نام نسخه (Code name)
  3. سطح API نسخه اندروید

برای مثال برای اشاره به یک نسخه خاص از سیستم عامل اندروید مثلا نسخه ۵ اندروید میگیم : ( نسخه ۵٫۰ سیستم عامل اندروید یا نسخه Lollipop (آب نبات چوبی )  یا سطح API 21 سیستم عامل اندروید ) ؛ هر سه تای این ها به یک نسخه اشاره می کنند ولی در بین مردم و کاربران عادی برای اشاره به سیستم عامل اندروید شماره پلتفرم بیشتر ذکر میشه (مثلا میگن اندروید ۵٫۰  روی گوشیم نصب هست ) در حالی که در بین برنامه نویسان و توسعه دهندگان اندروید به سطح API اشاره میکنند . برسی مختلف سیستم عامل های اندروید
نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینه که با افرایش سطح API ، قابلیت ها و امکانات سیستم عامل اندروید بیشتر می شه ، مثلا در اندروید با API 1 امکاناتی مثل بکارگیری شتاب سنج وجود نداره در صورتی که در API های سطح بالاتر این قابلیت به سیستم عامل اندروید اضافه شده است .
این رو هم باید در نظر بگیریم که هر چی سطح API بالاتر بره تعداد کاربرانی که از اون نسخه اندروید استفاده می کنند کمتر میشه دلیلیش هم کاملا واضحه چون زمان می بره تا صاحبان گوشی هایی که قابلیت بروز آوری به نسخه های جدیدتر اندروید رو دارن این کار رو انجام بدن و از طرفی هم برخی دستگاه ها براشون سطوح بالای اندروید ارائه نشده و قابل نصب نیست.
همین اندرید ۷ که اسم اون نوگت (نوقا) و سطح API اون ۲۴ هست رو در نظر بگیرید فقط دستگاه های جدید ، این نسخه از اندروید روی خودشون نصب دارن و کاربران سایر دستگاه ها که دستگاهشون قابلیت بروزرسانی به این نسخه رو داره میتونن دستگاهشون رو به این نسخه آپدیت کنند .
پس تمای کاربرانی که توانایی آپدیت کردن به این نسخه رو ندارند  به نحوی دستگاهشون از بکارگیری امکانات این نسخه  محروم هست  .
یادتون باشه که در مراحل اول نوشتن اپلیکیشن ، ذکر می کنیم که اپلیکیشن ما بر روی چه سطح API ای اجرا میشه و توجه داشته باشید که برای هر سطح API ای که اپلیکیشن مون رو می سازیم اپلیکیشن ما بر روی دستگاهایی که اون سطح از نسخه ی اندروید یا سطوح بالاتر رو دارند قابل اجرا هست.دلیلش هم کاملا مشخصه مثلا همون طور که ذکر شد در اندروید با API سطح ۱ قابلیت بکارگیری شتاب سنج وجود نداره حالا ما اپلیکیشنمون رو برای API 21 ساختیم و در اون از قابلیت شتاب سنج بهره برده ایم ، مشخصه که وقتی این قابلیت روی اندروید با سطح ۱ وجود نداره دستگاهی که این سطح از اندروید روش نصبه نمیتونه اپلیکیشن ما رو اجرا کنه .

پس یکی از مهمترین فاکتور ها برای ساختن اپلیکیشن توجه به جامعه آماری هر کدوم از نسخه های این سیستم عامل هست. در بخش های بعدی موقع ساختن پروژه بیش تر با این قضیه آشنا میشیم .

در جدول زیر میتونید نسخه های مختلف ارائه شده سیستم عامل اندروید رو مشاهد کنید .

سطح API  نام نسخه (Code name) ترجمه فارسی  سطح پلتفرم
 ۱  alpha بدون نام  ۱٫۰
 ۲  beta بدون نام ۱٫۱
 ۳  Cupcake کیک فنجانی ۱٫۵
 ۴  Donut دونات ۱٫۶
 ۵ Eclair نان خامه ای ۲٫۰
 ۶  Eclair نان خامه ای ۲٫۰٫۱
 ۷  Eclair نان خامه ای ۲٫۱
 ۸  Froyo ماست یخ زده ۲٫۲
 ۹  Gingerbread نان زنجیلی ۲٫۳
 ۱۰  Gingerbread نان زنجیلی ۲٫۳٫۳
 ۱۱  Honeycomb کندوی عسل ۳٫۰
 ۱۲  Honeycomb کندوی عسل  ۳٫۱
 ۱۳  Honeycomb کندوی عسل  ۳٫۲
 ۱۴  Ice Cream Sandwich بستنی حصیری ۴٫۰
 ۱۵ Ice Cream Sandwich بستنی حصیری (ساندویچ بستنی)  ۴٫۰٫۳
 ۱۶  Jelly Bean آب نبات ژله ای  ۴٫۱
 ۱۷  Jelly Bean آب نبات ژله ای  ۴٫۲
 ۱۸  Jelly Bean آب نبات ژله ای  ۴٫۳
 ۱۹  KitKat کیک کیت  ۴٫۴
 ۲۰  KitKat with wearable extensions کیک کیت + افزونه ای برای دستگاه های پوشیدنی(Waearable)  ۴٫۴W
 ۲۱  Lollipop آبنبات چوبی  ۵٫۰
 ۲۲  Lollipop آبنبات چوبی  ۵٫۱
۲۳ Marshmallow پف نبات ۶٫۰
۲۴ Nougat نوقا ۷٫۰

حتما اگه دقت کرده باشید متوجه این نکته جالب شدید که اسامی نسخه های مختلف اندروید از یک شیرینی یا دسر گرفته شده اند و از ترتیب الفبای انگلیسی پیروی می کنند .

برسی مختلف سیستم عامل های اندروید
Android wear چیست ؟

اندروید wear یا اندروید پوشیدنی نسخه ای شده از سیستم عامل اندروید هست که برای ساعت های اندورید و سایر دستگاهای پوشیدنی طراحی شده است .

Android TV  چیست ؟

یک نسخه بهینه سازی شده از سیستم عامل اندروید برای تلویزون ها می باشد .اندروید TV بر پایه نسخه L اندروید (Lollipop) یا نسخه های جدید تر ساخته شده است.
در من و اندروید هدف ما توسعه و نوشتن اپلیکیشن ها برای بیشترین جامعه کاربری اندروید یعنی گوشی های هوشمند و تبلت ها می باشد.

 

WWW.TOP-GSM.IR


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *