بلوتوث چگونه کار میکند؟

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 531 نفر
به روز رسانی:

کارکرد Buletoothبلوتوث از امواج رادیویی برای انتقال مستقیم اطلاعات بین دو دستگاه استفاده می کند. امواج رادیویی استفاده شده توسط بلوتوث بسیار ضعیف تراز امواج رادیویی درگیر با سیگنال های Wi-Fi یا سلولی هستند.( دو روش رایج دیگر برای اتصال دستگاه ها). امواج رادیویی ضعیف تر به این معنی که انرژی کمتری برای تولید آنها مصرف می شود. به همین دلیل بلوتوث را به یک فناوری بسیار مفید برای دستگاه های با باتری تبدیل می کند.

 

این امواج رادیویی ضعیف تر ،همچنین به این معنی است که بلوتوث معمولاً فقط در فواصل کوتاه، کمتر از 30 فوت یا حدود 9 متر کار می کند. (اتفاقاً، دستگاه‌های بلوتوث دوربرد وجود دارند. اما آنها یا به برق نیاز دارند که معمولاً در حوزه تجاری دیده نمی‌شود یا محصولات مهندسی دقیقی هستند که فقط در نمونه‌های اولیه وجود دارند.) اما اتصال بلوتوث بین دو دستگاه تا زمانی که آنها فعال می‌مانند فعال می‌ماند. بدون نیاز به روتر یا هر وسیله مداخله گر دیگری در محدوده خود باقی بماند.

ارتباط دو دستگاه

وقتی که دستگاه های دارای بلوتوث به یکدیگر نزدیک هستند، به طور خودکار یکدیگر را شناسایی می کنند. بلوتوث از 79 فرکانس رادیویی مختلف در یک باند کوچک در حدود 2.4 گیگاهرتز استفاده می کند. این باند توسط Wi-Fi نیز استفاده می شود، اما بلوتوث انرژی کمی مصرف می کند که تداخل در ارتباطات Wi-Fi ناچیز است.

زمانی که دو دستگاه در حال جفت شدن هستند، به طور تصادفی یکی از 79 فرکانس موجود را برای برقراری ارتباط انتخاب می‌کنند و پس از برقراری ارتباط، چندین بار در ثانیه به این فرکانس‌ها می‌پرند. اگر دستگاه‌ها بیش از حد از هم دور شوند، اتصال به‌طور خودکار قطع می‌شود و پس از اینکه دوباره به محدوده رسیدند، دوباره وصل می‌شوند. امنیت را نیز می‌توان اعمال کرد. دستگاه‌ها را می‌توان طوری پیکربندی کرد که اتصالات را فقط از «دستگاه‌های مورد اعتماد» بپذیرند.و از گذرواژه‌ها می‌توان برای مسدود کردن عوامل مخرب استفاده کرد.

چرا به آن بلوتوث می گویند؟

هارالد بلوتوث در اواخر دهه 900 پادشاه دانمارک بود. وی موفق شد دانمارک و بخشی از نروژ را در یک پادشاهی واحد متحد کند، سپس مسیحیت را وارد دانمارک کرد. همچنین او بنای یادبود بزرگی به نام سنگ رون جلینگ به یاد والدینش به جا گذاشت .و در سال 986 در جریان نبردی با پسرش اسوند فورکبرد کشته شد. انتخاب این نام برای استاندارد نشان می‌دهد که شرکت‌های منطقه شمال اروپا (کشورهایی از جمله دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند) چقدر برای صنعت ارتباطات مهم هستند، حتی اگر در مورد نحوه عملکرد فناوری اطلاعات کمی داشته باشد.

نتیجه:

همه اینها به این معنی است که می توانید بلوتوث را مانند اردکی در نظر بگیرید که در یک دریاچه آرام شنا می کند. لرزش زیادی در زیر سطح وجود دارد، زیرا اتصالات ایجاد می‌شوندسپس شکسته می‌شوند و تجدید می‌شوند تا داده‌ها جریان پیدا کنند.اما در ظاهر همه چیز آرام و بدون دردسر به نظر می‌رسد. بدون درام بدون سیم.

تبلیغ:آموزش خدمات ریموت


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *