تفاوت بین لینوکس و اوبونتو

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 586 نفر
به روز رسانی:

تفاوت بین لینوکس و اوبونتو

لینوکس یک سیستم عامل منبع باز و رایگان است که بر روی هسته لینوکس ساخته شده است و اولین بار توسط لینوکس توروالدز در 17 سپتامبر 1991 منتشر شد. خانواده ای از سیستم عامل ها از نام “لینوکس” استفاده می کنند تا تاکید کنند که بسیاری از توزیع های لینوکس هسته لینوکس را به اشتراک می گذارند. .

اوبونتو یک سیستم عامل منبع باز و رایگان در دسترس است که یکی از توزیع های لینوکس است. چندین طعم از اوبونتو در بازارهایی مانند دسکتاپ اوبونتو برای محاسبات شخصی، سرور اوبونتو برای سرورها و هسته اوبونتو برای شبکه ای از دستگاه های فیزیکی که عموماً به عنوان اینترنت اشیا (IoT) شناخته می شود، وجود دارد.

استفاده از لینوکس در بین سرورها بسیار بالاست. اکثر وب سرورها در سراسر جهان بر روی سیستم عامل مبتنی بر لینوکس اجرا می شوند. حتی اگر سیستم عامل ویندوز و MAC مانند سیستم عامل محبوب تر از لینوکس برای محاسبات شخصی است، اما هنوز لینوکس به طور پیوسته در بین توده ها محبوبیت پیدا می کند.

اوبونتو مبتنی بر هسته لینوکس است و یکی از توزیع‌های لینوکس است، پروژه‌ای که توسط مارک شاتل آفریقای جنوبی شروع شده است. اوبونتو پر استفاده ترین نوع سیستم عامل مبتنی بر لینوکس در نصب دسکتاپ است. اوبونتو یک سیستم عامل دوستانه و به اندازه کافی پایدار ارائه می دهد که برای کاربران عادی رایانه هدف قرار می گیرد. نصب آن آسان است و سادگی یکی از ویژگی های کلیدی آن است.

هسته لینوکس هسته سیستم عامل است که معادل یک موتور است. سیستم عامل لینوکس بر اساس این هسته است که لینوس توروالدز ساخته است.

اوبونتو با نصب پیش‌فرض خود، نرم‌افزارهای مختلفی مانند فایرفاکس و چندین بازی سبک مانند شطرنج و سودوکو در دسترس دارد.توزیع های لینوکس شامل فدورا، دبیان و غیره است. محبوب ترین از همه، وقتی صحبت از نصب دسکتاپ می شود، اوبونتو است. لینوکس در طول دهه 1990 به دلیل توسعه دهندگانی که اساساً یک سرگرمی بودند، پیشرفت زیادی پیدا کرد. اگرچه مانند ویندوز و مک کاربر پسند نیست، اما به ندرت خراب و قابل اعتماد است.

اوبونتو، مانند تمام سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس، مشکلات ویروسی بسیار کمی دارد و در بیشتر مواقع بدون نرم افزار ضد ویروس قابل اجرا است. اوبونتو برای نصب فایل ها به امتیازات خاصی نیاز دارد، بنابراین بارگذاری یک ویروس دشوار می شود. این مزیت اساسی ارائه شده توسط اوبونتو است. برخی از نسخه‌های لینوکس، مانند اوبونتو، فایل را از اینترنت غیرفعال می‌کنند، که دوباره به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. از آنجایی که سیستم عاملی مانند اوبونتو یک سیستم عامل جدید است، نویسندگان با نیات پلید هنوز زمان کافی برای هدف قرار دادن کاربران اوبونتو صرف نمی کنند.

لینوکس منبع باز است. بنابراین، اکثر کاربران می توانند آن را تغییر دهند، بنابراین محدوده آن را از تلفن تا رایانه مشخص می کنند. محیط های دسکتاپ کاربرپسند، مرورگرهای وب و بازی ها به افزایش محبوبیت لینوکس کمک کردند و آن را برای دسکتاپ های خانگی مناسب تر و راحت تر کردند. یکی دیگر از ویژگی های جذاب لینوکس انعطاف پذیری است. اگر رفتار چیزی را دوست ندارم، می‌توانم با جایگزین کردن نرم‌افزاری که با نیازهای من سازگار است، آن را تغییر دهم.

تفاوت های کلیدی بین لینوکس و اوبونتو

1.لینوکس یک اصطلاح عمومی است که یک هسته است و دارای چندین توزیع است، در حالی که اوبونتو یکی از توزیع های مبتنی بر هسته لینوکس است.

2.لینوکس سفر خود را در سال 1991 آغاز کرد، در حالی که اوبونتو در سال 2004 شروع به کار کرد.

3.لینوکس در ابتدا در میان سرورها غالب بود و در میان کاربران خانگی و اداری به سختی کاربر پسند بود، در حالی که با ظهور اوبونتو که در رایانه‌های رومیزی در دسترس بود، اکنون پذیرا و دوستانه‌تر با کاربران خانگی و اداری شده است.

4.چندین توزیع لینوکس مانند فدورا، سوزه، دبیان و غیره در دسترس هستند، در حالی که اوبونتو یکی از این توزیع‌های مبتنی بر دسکتاپ مبتنی بر هسته لینوکس است.

5.لینوکس بر اساس هسته لینوکس است، در حالی که اوبونتو مبتنی بر سیستم لینوکس است و یک پروژه یا توزیع است.

6.لینوکس امن است و اکثر توزیع‌های لینوکس برای نصب نیازی به آنتی ویروس ندارند، در حالی که اوبونتو، یک سیستم عامل مبتنی بر دسکتاپ، در بین توزیع‌های لینوکس فوق‌العاده امن است.

7.برخی از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر دسکتاپ نیستند و در بین سرورها غالب هستند، در حالی که اوبونتو یکی از توزیع‌های مبتنی بر دسکتاپ است، در مقایسه با سایر توزیع‌های لینوکس کاربرپسندتر است.

8.دستورات لینوکس از قوانین و رویه‌هایی پیروی می‌کنند که اکثر سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس از آن پیروی می‌کنند، در حالی که اوبونتو همین کار را می‌کند اما سبک و فهرست ویژگی‌های خاص خود را دارد.

9.ناوبری در میان توزیع لینوکس می تواند برای کاربران خانگی و اداری کاملاً یک چالش باشد، در حالی که اوبونتو برای کاربر نهایی آسان و شهودی است.

10.نصب یک توزیع رایگان لینوکس مبتنی بر سرور می‌تواند برای کاربر نهایی ترسناک باشد، در حالی که اوبونتو با دستورالعمل‌های پیگیری آسان‌تری نسبت به توزیع‌های مبتنی بر سرور انجام می‌شود.

11.سیستم عامل مبتنی بر لینوکس مانند دبیان برای مبتدیان توصیه نمی شود، در حالی که اوبونتو برای مبتدیان بهتر است.

این یک راهنمای مفید برای تفاوت بین لینوکس و اوبونتو بوده است.

تبلیغ:حذف FRP تمام گوشی های سامسونگ


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *