تفاوت رام چین و رام گلوبال چیست؟

نویسنده: رضا امیرخانی
بازدید: 787 نفر
به روز رسانی:

 

تفاوت رام چین و رام گلوبال چیست؟

 

به بیان ساده شرکت‌های چینی مانند هواوی و شیائومی گوشی‌های یکسان خود را به دو صورت بسته‌بندی می‌کنند. یک نوع بسته‌بندی که پک چین نام دارد مخصوص خود کشور چین ساخته می‌شود و کاربران چینی این نسخه را خریداری می‌کنند. پک گلوبال همان‌طور که از نامش مشخص است برای کل جهان بسته‌بندی شده و برای فروش در تمام نقاط دنیا به جز کشور چین است. حالا سوال مهمی که پیش می‌آید این است که تفاوت پک چین با گلوبال در چیست؟

رام چین:

1. از زبان فارسی در منو پشتیبانی نمی‌کند.
2. نرم‌افزارهای گوگل به‌صورت پیش‌فرض بر روی آن نصب نیستند.
3. دارای برخی نرم افزارهای چینی از پیش نصب شده است که شما می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.
4.بروزرسانی‌ها را سریع‌تر دریافت می‌کند.
5. برای دانلود تم در رام چین باید هزینه پرداخت کنید.
6. طبق گفته‌ی کاربران مقداری شارژدهی بهتری دارند.
7. به دلیل تفاوت در دامنه فرکانسی از 4.5G یا همان 4G+ پشتیبانی نمی‌کنند.

برای تشخیص رام چین می‌توانید کلمه CN نوشته شده در قسمت نسخه MIUI توجه کنید که نشان دهنده رام چینی خواهد بود.

مشکلاتی که تا به اینجا گفته شد به‌نوعی قابل‌حل هستند و دردسرساز نیستند؛ برای مثال شما می‌توانید با نصب نرم‌افزارهای کیبورد که انواع مختلف آن در گوگل پلی و بازار قابل دانلود است زبان فارسی را به کیبورد اضافه کنید، هرچند که باید بیخیال منوی فارسی شوید. همچنین نرم‌افزارهای گوگل به دلیل قوانین موجود در چین مانند فیلتر بودن گوگل، به‌صورت پیش‌فرض بر روی این گوشی‌ها نصب نمی‌شود اما شما می‌توانید آن‌ها را با پشت سر گذاشتن مراحلی به روی گوشی خود نصب کنید.

رام گلوبال:

1. از زبان فارسی در منو و کیبورد پشتیبانی می‌کند.
2. نرم‌افزارهای گوگل به‌صورت پیش‌فرض بر روی آن نصب است.
3. رام گلوبال دارای تبلغات پاپ آپ است که میتوان آن ها را غیرفعال کرد.
برای تشخیص رام گلوبال می‌توانید به دو کلمه MI یا EU نوشته شده در قسمت نسخه MIUI توجه کنید که نشان دهنده رام گلوبال هستند.

کشور چین حدود ۱.۴۵ میلیارد نفر جمعیت دارد. این یعنی شرکت‌های چینی با در دست گرفتن بازار داخلی این کشور می‌توانند به ثروتی فراتر از تصور دست پیدا کنند. از طرف دیگر در چین شرکت‌های سازنده‌ی بسیار زیادی وجود دارد و همگی در تلاشند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. همه‌ی این‌ها در کنار هم باعث می‌شود تا سازندگان چینی گوشی‌های خود را در بازار چین با قیمت کمتری نسبت به پک گلوبال به فروش برسانند تا از این طریق بتوانند سهم بیشتری از بازار را ازآن خود کنند.

این گفته به معنای ساده یعنی یکی از اصلی‌ترین تفاوت پک چین و گلوبال شیائومی به قیمت آن‌ها برمی‌گردد و اگر حاضر باشید با مشکلات گفته شده در بالا کنار بیایید می‌توانید پک چین که از رام چین استفاده می‌کند را با قیمت کمتری خریداری کنید.

آیا امکان نصب رام گلوبال به روی پک چین وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد ولی اصلا کار ساده و راحتی نیست و باید حتما توسط یک متخصص انجام شود. به طور کلی اما گوشی‌هایی که رام گلوبال به صورت دستی به روی آن‌ها نصب می‌شود گاها دچار مشکلات نرم افزاری عجیبی می‌شوند. پس در اینجا به یک موضوع بسیار مهم توجه داشته باشید. گوشی‌های پک چین ارزان‌تر هستند، پس فروشندگان گوشی‌ها می‌توانند پک چین این محصولات را خریداری کنند و پس از نصب رام گلوبال به روی آن‌ها، این محصولات را به اسم پک گوبال به شما بفروشند. شاید این موضوع در حالت کلی مشکل بزرگی را برای شما به وجود نیاورد اما قطعا رام گلوبال دستی سرعت و کارایی رام گلوبالی که خود شرکت به صورت پیش فرض نصب کرده باشد را ندارد و با برخی مشکلات از نظر دریافت بروزرسانی و باگ‌های عجیب مواجه خواهید شد.

از طرف دیگر پس گوشی‌های پک چینی که رام گلوبال به روی آن‌ها نصب شده دیگر نو نیستند و یک بار جعبه‌ی آن‌ها برای نصب رام گلوبال باز شده است. برای این که این مشکلات برای شما پیش نیاید پیشنهاد می‌کنیم حتما از فروشگاه‌های معتبر گوشی خود را خریداری کنید. درمجموع اگر جزء آن دسته از افراد هستید که خیلی اهل تکنولوژی نیستید و به‌صورت معمولی از آن استفاده می‌کنید توصیه ما به شما این است که گوشی پک گلوبال و رام گلوبال خریداری کنید. البته ناگفته نماند که پک چین دارای رام گلوبال در صورتی اذیت کننده نخواهد بود که از یک فروشگاه و یا شرکت معتبر خریداری شده باشد تا این اطمینان حاصل شود که از رام رسمی بر روی آن استفاده‌شده است.

در نهایت اگر در دسته کاربران حرفه‌ای هستید که می‌توانید قید منو فارسی را بزنید و رام گلوبال را خودتان به روی گوشی نصب کنید و همچنین قیمت کمتر برایتان اهمیت دارد خرید گوشی‌های پک چین، رام چین را به شما توصیه می‌کنیم اما برای کاربران معمولی این دسته از گوشی‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *