طرح جدیدمجلس برای استفاده فیلتر شکن

نویسنده: محمد دانه زن
بازدید: 934 نفر
به روز رسانی:

طرح جدیدمجلس برای استفاده فیلتر شکن

 

طرح جدیدمجلس برای استفاده فیلتر شکن

 

به‌ گفته یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در طرح فضای مجازی استفاده از فیلترشکن جرم نیست و مسدود سازی پیام ‌رسان‌های خارجی هم مطرح نشده است.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، قرار است در این هفته مجلس طرحی را به نام «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام ‌رسان‌ های اجتماعی مانند تلگرام و….» بررسی کند. اما یاسر جلالی در روز گذشته اعلام کرد که طرح ساماندهی پیام ‌رسان ‌های اجتماعی، از جمله مسدود سازی پیام‌ رسان‌ ها و جرم ‌انگاری استفاده از فیلترشکن ‌ها، مربوط به طرح قبلی در مجلس دهم بوده که به‌ دلیل مشکلات اساسی به طور کامل کنار گذاشته شده است و طرح جدیدی که در مجلس مطرح شده است، حمایت از حقوقکاربران فضای مجازی را دنبال می‌کند.

از طرفی سید علی یزدی ‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت می گوید که کاربران همچنان می‌توانند از فیلترشکن استفاده کنند. اما برای مؤسسات و شرکت ‌هایی که بدون مجوز اقدام به تولید فیلترشکن می‌کنند، جرم تعریف شده است.

وی در ادامه به این اشاره کرد که طرح جدید مجلس برای فضای مجازی به‌ دنبال چاره‌ جویی و ضابطه ‌مندی پلتفرم ‌های داخلی و خارجی است، نه مسدود سازی بیشتر. تاکنون هیچ‌ گونه چارچوب و قوانین مشخصی در بحث استفاده از پلتفرم‌ های داخلی و خارجی وجود نداشته و اگر هم بوده، در حقیقت آیین ‌نامه‌ های ضعیفی است که اجرا نشده است و ما در راستای کمک به کاربران، ارزان ‌سازی اینترنت، توسعه فضای کسب‌ و ‌کار داخلی، سهولت استفاده از پیام‌ رسان ‌ها برای اقشار مختلف و … تلاش کرده ‌ایم تا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام ‌رسان‌های اجتماعی را تدوین کنیم.

به گفته یزدی ‌خواه، نسخه اولیه طرح، ماه ‌ها پیش بارگذاری شده بود، اما نمایندگان بعد از آن، طرح را در کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش ‌های مجلس با حضور کارشناسان، بیش از صدها ساعت بررسی و تکمیل کردند که این نسخه تکمیلی بارگذاری نشده است. با این حال حتی در صورت تصویب کلیات این طرح، جزییات آن مجددا با حضور افراد صاحب ‌نظر و در راستای استفاده بهینه از این فضا بررسی خواهد شد.

نظر شما درباره این طرح چیست؟

بروزترین اخبار در top-gsm.ir


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *