علت وجود پوشه DCIM در گوشی یا دوربین دیجیتال چیست؟

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 1044 نفر
به روز رسانی:

تقریبا همه ی ما با هر مدل گوشی و یا دوربین دیجیتالی وقتی پوشه ی حافظه مربوط به آن را در کامپیوتر بازکرده باشیم پوشه ی DCIM را دیده ایم، ولی چرا همه این پوشه را دارند و کاربرد آن چیست؟

کلیک- اگر این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا حافظه تمام گوشی های موبایل و دوربین های دیجیتال حاوی پوشه DCIM است باید بگوییم که فلسفه ی خردمندانه ای در پس آن نهان است این کار برای پیروی از استانداردی است که متعاقبا تمام حافظه های این دوربین ها و گوشی ها بتوانند با هر سیستم عاملی خوانده شوند و این بخاطر پیروی از یک استاندارد جهانی از پیش تعیین شده به نام استاندارد DCF است.

استاندارد DCF چیست؟

فایل سیستم DCF مخفف عبارت « Design rule for Camera File system » به معنای « اصول طراحی برای فایل سیستم دوربین » است. DCF یک استاندارد برای دوربین های دیجیتال می باشد که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط انجمن صنایع الکترونیکی و فناوری اطلاعات ژاپن JEITA ( مخفف Japan Electronics and Information Technology Industries Association ) معرفی گشت. تمام دوربین های دیجیتال از اصول DCF پیروی می کنند.

DCF در یک دوربین دیجیتال، ساختار پوشه ها، متد نام گذاری فایل ها، کاراکتر ست، فرمت فایل ها و قالب متا دیتا را تعیین می کند. هدف از ایجاد استاندارد DCF این بود که تمام دوربین های دیجیتال دنیا از یک ساختار مشابه برای مدیریت فایل ها استفاده کنند تا سیستم عامل ها و نرم افزار های مختلف بتوانند راحت با دوربین ها ارتباط برقرار کنند. استاندارد DCF بسیار فراگیر شده است و تقریبا همه شرکت های سازنده دوربین های دیجیتال و گوشی های هوشمند از این اصول پیروی می کنند.

پوشه DCIM چیست و چه کاربردی دارد ؟

طبق اصول DCF عکس های دوربین دیجیتال باید در پوشه ای به نام DCIM ذخیره گردد. واژه DCIM مخفف عبارت Digital Camera Images به معنای « عکس های دوربین دیجیتال »است. در عین حال پوشه DCIM چندین پوشه زیر مجموعه دارد که از یک اصول مشخص نامگذاری پیروی می کنند. نام پوشه های زیر مجموعه DCIM از دو قسمت ساخته می شوند، بخش اول عددی سه رقمی بوده از ۱۰۰ ال ۹۹۹ و بخش دوم ۵ کاراکتر ( حروف یا عددی ) است.

بخش دوم می تواند بنا به سلیقه خود شرکت سازنده نامگذاری شود. مثلا شرکت اپل پوشه های زیر مجموعه DCIM را بدین صورت نامگذاری می کند« ۱۰۰APPLE ۱۰۱APPLE , 102APPLE » یا در سیستم عامل اندروید پوشه های زیر مجموعه DCIM بدین گونه نامگذاری می گردند ۱۰۰ANDRO , 101ANDRO و … . .

در داخل این پوشه ها عکس ها ذخیره می گردند. اصول نامگذاری فایل های عکس توسط خود شرکت سازنده تعیین می گردد. اما اصلی که در همه گوشی ها و دوربین های دیجیتال رعایت می گرد این است که فایل ها به گونه ای نامگذاری شوند که عکس ها بر اساس تاریخ و زمان تولید عکس مرتب شوند. بدین صورت که عکس های جدید تر بالاتر و عکس های قدیمی تر در قسمت پایین تر نمایش داده شوند.

فایل های THM در پوشه DCIM

اگر به تنظیمات برنامه مدیریت فایل سری بزنید و گزینه Show hidden files رو فعال کنید چندین فایل می با پسوند THM خواهید دید.

این فایل ها کمک زیادی به سیستم عامل می کنند. THM مخفف کلمه Thumbnail و به معنای « بند انگشتی » است. وظیفه فایل های THM این است که اطلاعات مربوط به هر فایل را نگهداری کنند مانند تاریخ تولید عکس ، حجم فایل ، تصویر بند انگشتی مربوط به عکس و … .

اگه دقت کرده باشید مواقعی که می خواهید فایل های دوربین خود را چه در گوشی چه با کامپیوتر ببینید عکس ها با سرعت خوبی نمایش داده می شوند. علت این امر در آن است که موقعی که با گوشی یا کامپیوتر عکس ها و فیلم های دوربین یا گوشی را باز می کنید یک تصویر بند انگشتی یا Thumbnail از هر عکس یا ویدیو به اضافه نام فایل نمایش داده می شود. در بعضی از نرم افزار ها تاریخ تولید عکس یا ویدیو ، حجم فایل و یا اطلاعات دیگری هم نمایش داده می شود. دقیقا فلسفه وجودی این فایل های THM نیز این است که این اطلاعات فایل عکس یا ویدیو مورد نظر را ذخیره کند تا هرگاه نرم افزاری به آن احتیاج پیدا کرد فورا این اطلاعات را در اختیار آن نرم افزار چه ویندوز یا اندروید بگذارد تا بتواند آن اطلاعات را در کوتاه ترین زمان ممکن را به نمایش بگذارد.

با این روند سرعت بارگذاری عکس ها و ویدیو ها افزایش پیدا کرده است و پردازش نیز زمان کوتاه تری می گیرد و نهایتا باتری کمتری هم مصرف می گردد. اصولا فلسفه به وجود آمدن استاندارد DCF هم این بوده است که تمامی دوربین های دیجیتال از یک فایل سیستم مشابه استفاده کنند تا نرم افزار های مختلف با یک الگوریتم مشخص بتوانند به عکس ها و ویدیو های داخل حافظه دوربین ها و گوشی های موبایل دسترسی پیدا کنند و در نهایت DCF با کمک اطلاعات متا دیتا موجود در فایل های THM به نرم افزار بفهماند که این فایل ها توسط دوربین دستگاه مورد نظر تولید شده اند


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *