فرق ویندوز 32 بیتی با 64 بیتی در چیست؟

نویسنده: حسام احرام باف زاده
بازدید: 463 نفر
به روز رسانی:

فرق ویندوز 32 بیتی با 64 بیتی ؛ تفاوت در معماری

برای این که بتوانید تفاوت ویندوز 32 بیتی با 64 بیتی را بهتر درک کنید، لازم است ساختار رم (RAM) را بشناسید. حافظه رم از تعداد زیادی سلول تشکیل شده است که هر سلول آن، یک شناسه مخصوص به خود را دارد.

بیایید برای درک بهتر این مسئله، از مثالی کاربردی استفاده کنیم.

فرض را بر این بگیرید که حافظه رم همانند یک هتل است. این هتل، تعدادی اتاق دارد که در این مثال، ما فرض را بر این می‌گیریم که این هتل دارای 50 اتاق است. برای آن که هتل بتواند اتاق‌های خود را به مسافران و افرادی که تمایل دارند در آن ساکن شوند، اجاره دهد؛ در این صورت، نیاز دارد تا برای هر اتاق، پلاکی داشته باشد تا بتواند بر اساس شماره اتاق و شناسه هر اتاق، آن را به مسافری برای مدتی اجاره دهد.

اگر تعداد پلاک‌های در دسترس برای این هتل، 25 عدد باشد، این هتل تنها می‌تواند از نصف ظرفیت اتاق‌های خود استفاده کند و آن را به مسافران مختلف اجاره دهد. به عبارتی دیگر، مسافران نمی‌توانند از تمامی ظرفیت این هتل استفاده کنند. حال اگر این هتل به تعداد کافی و یا حتی بیشتر هم پلاک در دسترس داشته باشد، برای مثال به تعداد 50 یا 5000 عدد پلاک هم که داشته باشد، می‌تواند از تمامی ظرفیت اتاق‌های خود استفاده کرده و مسافران را در آن جای دهد.

حافظه رم دقیقاً چنین حالتی را دارد و ویندوز 32 یا 64 بیتی را می‌توان به تعداد پلاک برای نام گذاری اتاق‌های هتل رم (RAM) در نظر گرفت.

تفاوت در معماری 32 بیت و 64 بیت این مسئله را مشخص می‌کند که شما چقدر اطلاعات را می‌توانید در فضای حافظه رم کامپیوتر خود جای دهید. در معماری 32 بیتی، فقط 2 به توان 32 شناسه می‌توان برای استفاده از فضای رم ساخت.

عدد حاصل آن برابر با 4.294.967.296 است. باید بدانید که در معماری 64 بیتی، عدد به دست آمده بسیار بزرگ‌تر است؛ چرا که 2 به توان 64 شناسه می‌توان برای استفاده از رم، تولید کرد. عدد آن تقریباً برابر با 18.5 میلیارد است. این عدد در معماری‌های 32 بیتی و 64 بیتی نمایان گر تعداد سلول‌ها و خانه‌های در دسترس رم برای استفاده به عنوان خانه اطلاعات در کامپیوتر می‌باشد.

در حقیقت، در معماری 32 بیتی، شما تا 4 گیگابایت از فضای حافظه رم را می‌توانید استفاده کنید ولی در معماری 64 بیتی، می‌توانید از حدود 16 اگزابایت حافظه استفاده کنید. هر اگزابایت یک میلیارد است که با توجه به این عدد، هنوز رمی ساخته نشده است که این مقدار سلول داشته باشد که بخواهیم از تمامی دسترسی که معماری 64 بیتی به ما می‌دهد استفاده کنیم.

ولی در نظر داشته باشید که اگر رم دستگاه شما 8 گیگابایتی باشد و ویندوز 32 بیتی برای سیستم خود نصب کنید، فقط از 4 گیگابایت رم خود می‌توانید استفاده کنید. مانند مثال هتل که 50 اتاق داشت ولی 25 پلاک برای نام گذاری آن‌ها در دسترس بود. به عبارتی دیگر، ویندوز شما که 32 بیتی است، تنها می‌تواند به اندازه 4 گیگابایت سلول رم را نام گذاری کند که بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

ولی در صورتی که از ویندوز 64 بیتی استفاده کنید، تا 16 میلیارد سلول حافظه را می‌توانید برای استفاده از اطلاعات، نام گذاری کنید. به عبارتی دیگر، در صورتی که رم با هر مقدار حجمی حافظه‌ای در اختیار داشته باشید و از ویندوز 64 بیتی نیز استفاده کنید، این امکان در اختیار شما قرار می‌گیرد که بتوانید از تمامی فضا حافظه رم خود استفاده کنید.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *