مقدمه‌ای در مورد آیفون ریفربیش شده (Refurbished) یا مرجوعی یا رفرش

نویسنده: saeid.agharazi
بازدید: 1173 نفر
به روز رسانی:

مقدمه‌ای در مورد آیفون ریفربیش شده (Refurbished) یا مرجوعی یا رفرش

در برخی از شرایط ممکن است آیفون‌های اپل پس از عرضه به بازار با مشکلات خاصی همراه باشند. این مشکل می‌تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. در این شرایط اگر فردی یک نمونه از این آیفون‌های دارای مشکل فنی را خریداری کند، بدون تردید پس از درک مشکل فنی دستگاه آن را به نمایندگی‌های مجاز اپل باز گردانده یا اصطلاحا ارجاع می‌دهد. به آیفونی که به دلیل وجود مشکل فنی در آن توسط خریدار به اپل ارجاع داده شده، آیفون ریفربیش شده (Refurbished) یا مرجوعی گفته می‌شود.

بنابراین آیفون ریفربیش شده (Refurbished)، آیفونی است که پس از تولید با مشکل فنی همراه بوده است. در برخی از شرایط مهندسین اپل مجبور می‌شوند که برای رفع مشکل این نوع آیفون‌ها قطعه سخت افزاری خاصی را در آن تعویض یا تعمیر کنند. به عنوان مثال تصور کنید که یک آیفون جدید خریداری کرده‌اید و با اجرای آن متوجه می‌شوید که اسکنر اثر انگشت آن خراب است! در این شرایطی اگر آیفون خریداری شده را به اپل بازگردانید، اپل اسکنر اثر انگشت آن را تعویض یا تعمیر کرده و سپس در قالب یک آیفون ریفربیش شده (Refurbished) یا مرجوعی روانه بازار می‌کند.

شرکت اپل مدعی می‌شود که آیفون‌های مرجوعی یا ریفربیش شده (Refurbished) این کمپانی از نظر کیفیت عملکرد، تفاوتی با آیفون‌های کاملا سالم این شرکت ندارند. با این حال بدون شک هیچ کاربری تمایل به خرید یک آیفون ریفربیش شده ندارد. بدون تردید تعویض یا تعمیر قطعات آیفون‌ها در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. حداقل می‌توان این چنین گفت که دید منفی کاربر مبنی بر عدم کیفیت لازم آیفون ریفربیش شده منجر می‌شود که هر خرابی معمولی در دستگاه به مرجوعی بودن آن نسبت داده شود. بنابراین به طور کلی هیچ فردی تمایل ندارد که یک آیفون ریفربیش شده (Refurbished) خریداری کند. اما چطور می‌توانیم آیفون ریفربیش شده یا مرجوعی را از آیفون سالم و با کیفیت تشخیص دهیم؟

تشخیص آیفون ریفربیش شده از آیفون سالم امکان‌پذیر است. به طور کلی روش‌های مختلفی برای انجام این عمل وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم که به آموزش روش‌های تشخیص آیفون ریفربیش شده از آیفون سالم بپردازیم. بنابراین اگر تمایل ندارید که فروشنده‌ای یک آیفون ریفربیش شده یا مرجوعی را در اختیارتان قرار دهد، حتما پیش از خرید دستگاه به موارد زیر توجه داشته باشید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

 

قدم اول: مهر “Apple Certified” موجود در جعبه دستگاه را بررسی کنید

آیفون‌هایی که اپل پیش از عرضه به بازار از نظر فنی آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و به نوعی آیفون ریفربیش شده (Refurbished) نیستند، یک مهر یا برچسب اختصاصی با عنوان “Apple Certified” را به همراه دارند. این مهر در واقع اصالت و کیفیت آیفون شما را تضمین می‌کند. اگرچه باید بگوییم که در برخی از شرایط دیده شده که آیفون‌های دارای این مهر هم با مشکلات عملکردی و فنی مواجه بوده‌اند، اما در هر صورت توصیه می‌کنیم که در قدم اول نسبت به بررسی وجود این مهر در جعبه دستگاه اقدام کنید.

قدم دوم: به جعبه آیفون و به ویژه رنگ آن دقت کنید!

یکی دیگر از نکاتی که حتما باید به منظور تشخیص آیفون ریفربیش شده (Refurbished) از آیفون سالم به آن توجه داشته باشید مربوط به رنگ جعبه دستگاه می‌شود. عموما اپل آیفون‌های ریفربیش شده را در جعبه تمام سفید روانه بازار می‌کند. همچنین علائم و نشانه‌هایی همچون بازشدگی جعبه، پارگی برچسب‌های آن و… همگی می‌توانند موارد اخطاردهنده‌ای محسوب شوند.

 

اگر آیفون خود را از شخص ناشناسی خریداری می‌کنید، حتما به سالم بودن دستگاه و حتی جعبه آن توجه داشته باشید. سعی کنید که در صورت امکان کد IMEI آیفون خود را با کد IMEI درج شده بر روی جعبه آن مقایسه کنید تا بدین صورت از ارتباط مابین جعبه و دستگاه مطمئن شوید. ممکن است برخی افراد سودجو نسبت به روش آیفون‌های سرقت شده به شما اقدام کنند که بررسی کد IMEI دستگاه می‌تواند در این شرایط مانع دستیابی آن‌ها به هدف شومشان شود.

حتما بخوانید:  تعمیر دوربین آیفون SE اپل با کمترین هزینه در موبایل کمک

قدم سوم: شماره سریال آیفون مورد نظر را بررسی کنید

بررسی شماره سریال (Serial Number) آیفون را می‌توان بهترین روش تشخیص اصالت آن دانست. اگر قصد دارید که از خرید آیفون ریفربیش شده (Refurbished) ممانعت به عمل آورید، حتما شماره سریال آن را بررسی کنید. اگر آیفون مورد نظر روشن است با مراجعه به مسیر زیر می‌توانید شماره سریال آن را بررسی کنید:

  • وارد بخش تنظیمات یا همان Settings آیفون شوید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه About را لمس کنید.
  • حال گزینه Serial Number را مشاهده کنید.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید با مراجعه به مسیر شرح داده شده می‌توانید به اطلاعات جامعی در مورد آیفون مد نظر دست پیدا کنید. کد IMEI دستگاه هم در این بخش موجود است. اما اگر آیفون مد نظر خاموش باشد و بنا به هر دلیلی امکان روشن کردن آن را نداشته باشید، چطور باید نسبت به بررسی شماره سریال آن اقدام کنید؟

اگر آیفون مورد نظر خاموش است یا بنا به هر دلیلی نمی‌توانید آن را روشن کرده و با مراجعه به مسیر یاد شده نسبت به بررسی شماره سریال دستگاه اقدام کنید، نگران نباشید. با مراجعه به شیار سیم کارت دستگاه می‌توانید شمار سریال آن را مشاهده کنید. شماره سریال آیفون‌ها عموما در سینی سیم کارت آن‌ها چاپ شده است. همچنین اگر نسخه اورجینالی از آیفون‌های اپل را در دست داشته باشید، شماره سریال آن در پنل پشتی دستگاه ضمیمه شده است. اما پس از دستیابی به شماره سریال آیفون چه کنیم؟ این شماره سریال چگونه می‌تواند آیفون ریفربیش شده (Refurbished) را از آیفون سالم تفکیک کند؟

حتما بخوانید:  تعمیر تاچ ال سی دی گلکسی اس ۸ با کمترین قیمت در موبایل کمک

 

پس از یافتن شماره سریال آیفون مورد نظر باید موارد و نکات متعددی را بررسی کنید. این موارد و نکات به شرح زیر هستند:

  • در اولین قدم به دنبال عدد 5 در ابتدای شماره سریال دستگاه باشید. اگر شماره سریال آیفون شما با عدد 5 آغاز شود، آیفونی که در دست دارید یک آیفون ریفربیش شده (Refurbished) یا مرجوعی است. اپل همواره شماره سریال آیفون‌های مرجوعی یا ریفربیش شده را با عدد 5 آغاز می‌کند.
  • به سومین عدد شماره سریال آیفون مورد نظر دقت کنید. عدد سوم شماره سریال آیفون نشان دهنده عدد آخر سال تولید آن است. به عنوان مثال اگر عدد سوم شماره سریال آیفونی 8 باشد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این آیفون در سال 2008 میلادی تولید شده است. اگر این عدد 0 باشد، بنابراین آیفون مورد نظر در سال 2010 تولید شده است. بنابراین به عدد سوم شماره سریال آیفون خود دقت کنید.
  • در قدم بعدی نسبت به بررسی اعداد چهارم و پنجم شماره سریال آیفون اقدام کنید. این اعداد هفته‌ تولید آیفون مورد نظر را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال تصور کنید که اعداد چهارم و پنجم شماره سریال یک آیفونی که در سال 2010 تولید شده بود به ترتیب 5 و 1 (یعنی عدد 51) هستند. در این شرایط می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آیفون مورد نظر در هفته پنجاه و یکم سال 2010 که مصادف با اواخر ماه دسامبر (December) می‌شود، تولید شده است.
حتما بخوانید:  تعمیر یا تعویض برد آیفون ۶ پلاس اپل را با صرف کمترین هزینه انجام دهید!

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به شرح روش‌ها یا ترفندهایی پرداختیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک آیفون ریفربیش شده (Refurbished) یا مرجوعی و بی‌کیفیت را از یک آیفون با کیفیت و کاملا سالم تشخیص دهید. چنانچه در رابطه با هر یک از موضوعات و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان ما تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

تاپ  جی  اس ام


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *