همه چیز درباره samsung a14

نویسنده: فرهاد یوسفی
بازدید: 648 نفر
به روز رسانی:

بررسی مشخصات گوشی A14 سامسونگ

گوشی سامسونگ A14 4G بدون هیچ سر و صدای خاصی چند وقت بعد از معرفی و عرضه samsung 14 5g معرفی شد و به سرعت در اسفند 1401 هم وارد بازار ایران شده تا بتونه خودش رو به عنوان کاندیدای اصلی پرفروش ترین گوشی سال 1402 معرفی کنه. البته با توجه به قیمت 140 دلاری گوشی و همچنین سابقه محبوبیت نسل های قبلی مثل a12 و a13 تقریبا کار سختی رو در پیش رو نداره. با بررسی مشخصات گوشی A14 سامسونگ همراه top gsm باشید تا ببینیم گوشی Samsung Galaxy A14 4G چه بهبودها و تغییراتی کرده و آیا به عنوان یه گوشی اقتصادی ارزش خرید بالایی داره یا نه؟

بررسی طراحی سامسونگ A14 4G

مهمترین و بیشترین تغییری که در galaxy a14 4G به نسبت a13 ایجاد شده، طراحی ظاهر و بدنه گوشیه که از همون بدنه A14 5G نسل جدید برای این گوشی هم استفاده شده و ظاهر گوشی مدرن تر و زیباتر شده. طراحی مثل گوشی های گرون قیمت تر سامسونگ به صورت تخت ساخته شده و باعث میشه گوشی نسبت به قیمتش، ظاهر بهتری داشته باشه. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده ولی در قاب پشتی تکسچر استفاده شده یکدست نیست و یه تکسچر راه راه به صورت عمودی و مات استفاده شده که حس جالبی موقع در دست گرفتن میده و باعث تفاوت اون با نسخه 5G هم شده.

این طراحی مات باعث میشه کثیفی و اثر انگشت خیلی روی بدنه باقی نمونه و ظاهر گوشی تمیز باقی بمونه. محل قرارگیری و چینش دوربین ها هم تفاوتی نکرده و از همون طراحی یکپارچه با همون بدنه و فریم برای دوربین ها استفاده شده و فقط یک لنز تشخیص عمق حذف شده و سه لنز دیگه به صورت عمودی به همراه یه فلش LED روی قسمت پشتی گوشی قرار گرفتن.پایین این قسمت هم لوگوی Samsung به چشم میخوره.

مورد دیگه توی طراحی تغییر قطر و ابعاد گوشیه که کمی بزرگتر شده و باعث شده وزن گوشی هم بالاتر بره و با یه گوشی قطور طرفیم که استفاده طولانی مدت ازش کمی ممکنه خسته کننده باشه و بسته به اندازه دست و نوع در دست گرفتن ممکنه برای همه افراد مناسب نباشه. البته تخت شدن قسمت پشتی هم باعث میشه این وزن بیشتر به چشم بیاد و کمی از خوش دستی و راحتی گوشی کم شده. البته فریم بزرگ گوشی از پلاستیک براق با یه خمیدگی کوچیک ساخته شده تا کمی استفاده از گوشی و در دست گرفتنش کمتر اذیت کننده باشه. رنگ های استفاده شده در این نسل هم تنوع بهتر و بیشتری داره و میتونه نظر قشر بیشتری رو به خودش جلب کنه.
روی لبه بالایی فریم گوشی میکروفون قرار داره و خبر خاص دیگه ای نیست. سمت راست دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته که سرعت و دقت مناسبی در باز کردن گوشی داره. سمت چپ درگاه سیم کارت قرار گرفته که به صورت همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی میکنه. پایین گوشی هم تک اسپیکر، پورت تایپ سی، میکروفون و جک 3.5 میلیمتری صدا جا خوش کرده.

پنل جلوی گوشی و صفحه نمایش تغییر مثبتی نکردن و میشه گفت تا حدودی پسرفت هم داشته و از همون طراحی قدیمی با حاشیه زیاد استفاده میکنه. البته به خاطر کشیده تر شدن صفحه نمایش، حاشیه نمایشگر (به خصوص از بالا و پایین) هم بیشتر شده. دوربین سلفی هم هنوز توی یه ناچ قطره ای بالای صفحه نمایش قرار داره. بلندگوی مکالمه هم بالای این ناچ قرار گرفته.

سامسونگ هنوز توی کیفیت ساخت گوشی های خودش فاصله زیادی با گوشی های رقیب دیگه داره و با اینکه تغییرات ظاهری خوبی توی این نسل ایجاد شده و ظاهر گوشی رو کمی مدرن تر و جذاب تر کرده اما هنوز کیفیت ساخت خیلی خوب نیست ولی تغییر سبک طراحی باعث شده این کیفیت خیلی به چشم نیاد و اون حس ارزون بودن موقع استفاده از گوشی خیلی به شما دست نده. طراحی صفحه نمایش هم با اینکه قدیمی شده ولی از سامسونگ انتظار بیشتری نمیشه داشت و حتی توی گوشی های میان رده خودش هم در این بخش تغییر خاصی ایجاد نکرده. از گواهی IP و محافظت پیش فرض صفحه نمایش هم خبری نیست که نمیشه عیب خاصی  در این زمینه به گوشی A14 سامسونگ گرفت.

مشخصات صفحه نمایش Samsung A14

صفحه نمایش 6.6 اینچی با پنل PLS LCD و رزولوشن 1080 کیفیت تصویر مناسب و قابل قبولی داره اما به خاطر نوع پنل روشنایی و زاویه دید محدودتری داره و توی محیط های روشن و بیرون از خونه استفاده از گوشی رو کمی سخت میکنه. مشکل روشنایی خودکار A13 هم با اضافه شدن حسگر مجاورتی برطرف شده و دیگه با کاهش یا افزایش خودکار بیش از حد و غیرمعقول روشنایی طرف نیستیم.
یکی از بخش هایی که توی نسخه 5G بهبود خوبی پیدا کرده بود اما اینجا ازش خبری نیست اضافه شدن نرخ به روز رسانی 90 هرتزی بود ولی نسخه 4G به رفرش ریت 60 هرتزی بسنده کرده و نباید انتظار یه تجربه روون رو داشته باشید. ترکیب رنگ ها هم بد نیست و با تغییرات توی تنظیمات میتونید ترکیب دلخواه خودتون رو به دست بیارید. در کل این بخش میشه گفت هیچ تغییری نسبت به A13 نکرده و فقط حاشیه نسبتا بیشتری پیدا کرده و تقریبا همون پنل برای این گوشی هم استفاده شده.

 

مشخصات باتری سامسونگ A14

بخش باتری هم تقریبا هیچ تغییری نکرده و حتی به صورت کلی پسرفت هم کرده. باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی آمپر ساعتی شارژدهی مناسب و قابل قبولی داره و با توجه به اینکه مصرف پردازنده و صفحه نمایش کمه میتونید در استفاده معمولی تا دو روز از گوشی استفاده کنید. بخش شارژ شدن و سرعت شارژ جاییه که نه تنها پیشرفتی نکرده بلکه پسرفت هم داشته و دیگه به سبک گوشی های میان رده سامسونگ از آداپتور داخل جعبه خبری نیست و باید یه هزینه جدا هم برای آداپتور در نظر بگیرید. اینجا باید واقعا به گوشی ها شیائومی و بقیه چینی ها احترام گذاشت که نه تنها شارژر داخل جعبه قرار داره بلکه توان بالا و سرعت شارژ بسیار خوبی هم دارند. برای شارژ گوشی باید یا از شارژرهای قدیمی خودتون استفاده کنید و یا آداپتور 15 واتی قابل پشتیبانی رو بخرید که با این آداپتور شارژ کامل گوشی حدود 2 ساعت و 20  دقیقه زمان میبره که میشه گفت معمولیه و خیلی بد نیست. فست شارژ هم توی نیم ساعت حدود 30 درصد باتری رو شارژ میکنه.

تو بخش دوربین هم اتفاق خاصی نیفتاده و فقط به جای چهار تا لنز از سه تا لنز 50 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو استفاده شده و لنز تشخیص عمق حذف شده که میشه گفت خیلی چیز خاصی رو هم از دست نداده.

لنز اصلی عملکرد معمولی داره و در حد قیمت میتونه کار شما رو راه بندازه. جزئیات و رنگ عکس ها مناسبه و فقط اون ادیت نرم افزاری مخصوص سامسونگ روی عکس ها دیده میشه که کمی عکس ها رو اغراق شده و روشن میکنه. لنز اولترا واید هم متوسطه و نسبت به لنز اصلی کمی افت کیفیت داره و دینامیک رنج خیلی خوب نیست. لنز ماکرو بیشتر جنبه فانتزی داره و به خاطر نداشتن فوکوس خودکار نمیتونید عکس های خیلی خوبی باهش بگیرید.

دوربین سلفی اما پیشرفت داشته و از یه سنسور 13 مگاپیکسلی استفاده شده که جزئیات بهتری توی عکس ها دیده میشه و نویز به مراتب کمه و رنگ های صورت هم خوب پردازش میشه.
هر دو لنز اصلی و سلفی میتونن با کیفیت 1080 و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنن و کیفیت فیلم ها هم خوب و قابل قبوله ولی لرزشگیر خیلی خوب نیست و فوکوس هم گاهی اوقات مشکل پیدا میکنه.
در مجموع تغییرات بخش دوربین خیلی گسترده و زیاد نبوده و یه سری تغییرات کوچیک ایجاد شده و کیفیت کلی در حد قبلی خودش مونده و ضعف خاصی با توجه به قیمت توی a14 دیده نمیشه.

بررسی عملکرد پردازشی و رابط کاربری Samsung A14 4G

سامسونگ برای گوشی A14 4G از یه تراشه مدیاتک هلیو G80 با تکنولوژی ساخت 12 نانومتری استفاده کرده و مثل نسخه 5G خبری از تراشه های مختلف برای ریجن های مختلف نیست. اگه این گوشی رو با نسخه معمولی A13 مقایسه کنیم پیشرفت بسیار خوبی رو میبینیم و دیگه از مشکلات هنگ و کندی خبری نیست و میتونید یه تجربه راحت و بدون مشکل خاصی رو با گوشی داشته باشید. ولی اگه با نسخه بهبود یافته A13 به نام A137 مقایسه کنیم تقریبا تفاوت خاصی بین دو گوشی دیده نمیشه و هر دو از همین پردازنده مدیاتک استفاده میکنن.

این تراشه توی اجرای برنامه ها و بازی ها با گرافیک معمولی مشکلی نداره فقط باید انتظار لگ و فریم پایین رو داشته باشید و اگه میخواید تجربه روون تری داشته باشید باید جزئیات گرافیکی رو کمی کاهش بدید. دمای گوشی هم در استفاده بلند مدت خیلی بالا نمیره ولی کمی در استفاده سنگین و طولانی با کاهش قدرت طرفیم. گوشی سامسونگ A14 4G توی 2 دو نسخه با 4/6 گیگ رم و 64/128 حافظه ذخیره سازی عرضه میشه. البته بابت فضای ذخیره سازی خیلی مشکلی نخواهید داشت و میتونید در آینده با استفاده از کارت حافظه جانبی اون رو افزایش بدید.

رابط کاربری هم به روزه و از اندروید 13 در کنار One UI Core 5 استفاده میکنه که هم تجربه روون و سبکی به شما میده و هم امکانات شخصی سازی مناسب و متنوعی داره. البته نسخه Core برای گوشی های اقتصادی سامسونگ که پردازنده نسبتا ضعیف تری دارند بهینه شده و باعث میشه خیلی لگ و باگ توی رابط کاربری نداشته باشید. پشتیبانی نرم افزاری بخشیه که سامسونگ در اون نسبت به باقی رقبا بهتر عمل میکنه و میتونید انتظار دو سال پشتیبانی نرم افزاری و 4 سال پشتیبانی امنیتی رو برای این گوشی داشته باشید تا خیالتون بابت طول عمر samsung a14 هم راحت بشه.

مشخصات اسپیکر A14

همچنان شاهد استفاده از یه اسپیکر مونو با بلندی خوب اما کیفیت صدای متوسط هستیم که بیس خیلی عمیقی هم نداره. جک 3.5 میلیمتری هم هنوز دیده میشه و فعلا خبری از حذفش مثل آداپتور نیست. ورژن بلوتوث هم به نسخه 5.1 ارتقا پیدا کرده که تغییر خوبیه.

آیا گوشیA14 سامسونگ ارزش خرید داره؟

گوشی A14 4G سامسونگ تغییرات خیلی زیاد و گسترده ای نسبت به نسل قبلی نکرده و توی بخش صفحه نمایش و باتری عملا هیچ تفاوتی با گوشی A13 نداره. قدرت سخت افزاری بسیار بهتر و قوی تر شده و دیگه کندی و لگ توی استفاده معمولی در اون دیده نمیشه (با در نظر نگرفتن نسخه  A137). دوربین هم با بهتر شدن لنز سلفی و بهبودهای کوچیک کلی میشه گفت راضی کننده بوده. بیشترین تغییر توی بخش ظاهر و طراحی ایجاد شده تا طراحی خیلی تکراری و قدیمی به نظر نرسه. این گوشی 140 دلاری در حال حاضر (اسفند 1401) به صورت محدود توی بازار ایران وارد شده و نسخه با رم و حافظه 4/64 اون توی رنج قیمتی 7.4 میلیون تومان قرار داره و اگه شرایط بازار و دلار نزولی باشه احتمال کاهش قیمت هم داره ولی با توجه به شرایط ایران نظر خاص و قطعی در مورد قیمت گوشی ها نمیشه داد و اگه قصد خرید یه گوشی جدید اقتصادی با امکانات مناسب رو دارید با توجه به اینکه نسبت به A13 خیلی تفاوت قیمتی زیادی نداره، خرید منطقی تری به حساب میاد و در آینده هم لوازم جانبی a14 به وفور توی بازار پیدا میشه. اگه نسخه a14 5G در بازار ایران موجود میشد با اینکه حدود 40 دلار از این گوشی گرونتره با داشتن رفرش ریت 90 هرتزی و قدرت پردازشی بیشتر گزینه اقتصادی بسیار بهتری به حساب میومد ولی چون A13 5G هم خیلی در بازار ایران موجود نشد، احتمال این موضوع بسیار کمه و باید به خرید نسخه 4G بسنده کنید!


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *