همه چیز در رابطه با ریجستری تلفن همراه

نویسنده: رضا رجب دوست
بازدید: 873 نفر
به روز رسانی:

آموزش نحوه ریجستری کردن گوشی های تلفن همراه

آموزش دریافت اصالت گوشی تلفن همراه از طریق سایت همتا

 

 

 

 ریجستری تلفن همراه

آیا با رجیستری گوشی و سامانه همتا آشنا هستید؟ ما میخواهیم با آموزش جامع رجیستر کردن گوشی که شامل فعال‌سازی گوشی های نو و کارکرده و سایر موارد می‌شود ، شما را آشنا سازیم .

 

خرید و فروش گوشی های تلفن همراه در بازار دیگر همانند گذشته نیست . در گذشته شاهد خرید و فروش ساده گوشی موبایل بودیم و تنها کار سختی که انجام می‌شد ، تعویض تراشه سیم‌کارت ها بود. درحال‌حاضر و به دلیل راه‌اندازی طرح رجیستری ، خرید و فروش گوشی‌های هوشمند و حتی واردات آن‌ها با پیچیدگی‌هایی همراه شده که در این آموزش قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم .

 

هدف از راه‌اندازی طرح رجیستری را می‌دانید

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی با حجم زیادی از کالاهای قاچاق مواجه است ، همین مسئله دولت را بر آن داشت تا در زمینه واردات قاچاق گوشی‌های هوشمند ، ابتکار عمل را با راه‌اندازی سامانه همتا و طرح رجیستری در دست بگیرد .

براساس آمارهای ارائه شده می‌توان گفت طرح رجیستری درکنار آن که توانسته واردات قاچاق گوشی‌های هوشمند را تا حد زیادی کاهش دهد، درآمد بسیار قابل توجهی را هم برای دولت به ارمغان آورده است.

در ادامه به بررسی کامل روش‌ها برای قانونی کردن یا به عبارت دیگر ، رجیستر کردن گوشی‌های هوشمند خواهیم پرداخت ؛ با ما همراه باشید .

 

زمان مهلت فعالسازی و ریجستری تلفن همراه

گوشی یا تبلت سیم‌کارت خوری که از مبادی قانونی وارد کشور نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد، در صورت عدم رجیستر پس از گذشت یک‌ماه (۳۰ روز ) قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور سرویس دریافت نمی‌کند و قابل استفاده نخواهد بود.

 

پیگیری شکایال و مشکلات طرح ریجستری

برای شکایت از مشکلات فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه باوجود طی تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی ، موضوع باید به مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ اعلام شود.

 

استعلام اصالت کالا

همان‌طور که گفته شد باید پس از خریداری گوشی هوشمند نو ، آن را فعال‌سازی کنید ، اما قبل از فعال‌سازی دستگاه باید از اصالت گوشی هوشمند ، مطمئن شوید . هنگامی که از اصالت گوشی اطمینان حاصل کردید ، وقت آن رسیده است که دستگاه را رجیستر کنید . بنابراین تصمیم داریم قبل از آموزش فعال‌سازی گوشی نو در سامانه همتا ، روش استعلام گوشی را آموزش دهیم .

 

روش بدست آوردن سریال گوشی

در همه روشهای پایین نیازمند شناسه IMEI دستگاه خواهید بود ، که می‌توانید برای به دست آوردن آن از کد #۰۶#* استفاده کنید ، یا نگاهی به پشت گوشی هوشمند داشته باشید و یا روی کارتون گوشی را ملاحضه بفرمایید .

 

 

آموزشی استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا

چهار روش متفاوت برای استعلام دستگاه در سامانه همتا وجود دارد ، که عبارتند از :

 ارسال پیامک به شماره ۷۷۷۷

شما در این روش باید وارد گوشی خود شوید و ازطریق بخش پیامک، شناسه IMEI گوشی جدیدی که قصد خرید دارید را به شماره ۷۷۷۷ ارسال کنید . بدین ترتیب پیامکی از طرف سامانه همتا برای شما ارسال خواهد شد که اصالت یا عدم اصالت کالا را اعلام خواهد کرد .

 ورود به وب سایت hamta.ntsw.ir

یکی دیگر از روش‌های استعلام اصالت دستگاه را می‌توان ورود به سامانه همتا عنوان کرد. با ورود به این سامانه اینترنتی، باید مطابق با تصویر روی گزینه استعلام اصالت کلیک کنید .

 

 

پس از آن که روی گزینه موردنظر کلیک کردید، باکس جدیدی باز می‌شود که در آن باید شناسه IMEI را وارد کرده و پس از وارد کردن کد امنیتی، گزینه جست‌وجو را انتخاب کنید.

 

 

 

در ادامه وضعیت دستگاه برای شما نمایش داده می‌شود و بدین ترتیب، می‌توانید از قانونی بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید.

  استفاده از کد دستوری *۷۷۷۷#

شما می‌توانید ازطریق یک گوشی موبایل، کد دستوری *۷۷۷۷# را وارد کنید و سپس روی گزینه برقراری تماس، ضربه بزنید.

 

استفاده از کد دستوری *7777# برای استعلام

 

این کار باعث می‌شود تا منوی سامانه همتا که گزینه‌های متعددی هم دارد، نمایش داده شود. شما باید گزینه استعلام اصالت را با وارد کردن عدد ۱ کنار آن و سپس انتخاب گزینه Send، انتخاب و تأیید کنید؛ این کار شما را وارد مرحله بعدی خواهد کرد.

 

استفاده از کد دستوری *7777# برای استعلام و انتخاب آن

 

در باکس جدید از شما خواسته می‌شود تا شناسه IMEI گوشی هوشمند جدیدی که قصد خرید آن را دارید، وارد کنید. مطابق تصویر پایین عمل کرده و گزینه ارسال (Send) را انتخاب کنید .

 

استفاده از کد دستوری *7777# برای استعلام

 

اگر شناسه وارد شده دستگاه صحیح باشد، پیام زیر را مشاهده خواهید کرد و باید منتظر پاسخ از سوی سامانه همتا باشید ؛ این پاسخ ازطریق یک پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

 

استفاده از کد دستوری *7777# برای استعلام

   استعلام اصالت دستگاه ازطریق اپلیکیشن همتا

یکی دیگر از روش‌های استعلام اصالت گوشی هوشمند را می‌توان استفاده از اپلیکیشن همتا دانست . شما می‌توانید با نصب این برنامه در گوشی موبایل فعلی خود ، تاییدیه لازم را دریافت کنید.

در حقیقت باید پس از ورود به برنامه، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

 

تصویری از اپلیکیشن همتا

 

در ادامه خواهید دید که فیلد جدیدی به منظور وارد کردن شناسه  IMEI  گوشی جدید نمایش داده خواهد شد . شما باید شناسه را به درستی و با دقت وارد کنید و در نهایت، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید تا نتیجه نهایی برای شما نمایش داده شود .

 

تصویری از منوی اپلیکیشن همتا

آموزش فعال‌سازی گوشی نو

بعد از اینکه از اصالت کالا خود و قانونی بودن آن مطلع شدید ، نوبت به آن میرسد که از طریق یکی از روشهای زیر فرایند ریجشتری را انجام دهید ، شما می توانید یکی از روشهای زیر را برای انجام این کار برگزینید .

 فعال‌سازی ازطریق سایت همتا hamta.ntsw.ir

یکی از ساده‌ترین روش‌های فعال‌سازی گوشی هوشمند جدید را می‌توان ورود به وب سایت hamta.ntsw.ir عنوان کرد. روی آدرس کلیک کرده و با ورود به صفحه اصلی، مطابق با تصویر پایین اقدام به انتخاب گزینه فعال‌سازی کنید .

 

فعال‌سازی ازطریق ورود به وب سایت hamta.ntsw.ir

 

هنگامی که این گزینه را انتخاب کردید ، وارد صفحه‌ای جدید خواهید شد که در آن یک باکس نمایش داده می‌شود و اطلاعات جدیدی را از شما درخواست می‌کند . توجه داشته باشید که فیلد اول از شما می‌خواهد که شماره تلفن همراه اصلی خود را وارد کنید ، سپس در فیلد دوم هم باید شناسه IMEI را وارد و در ادامه هم باید کد فعال‌سازی را در فیلد سوم وارد کنید.

در مرحله بعد باید کد امنیتی نمایش داده شده را در فیلد مربوطه وارد و در نهایت گزینه آبی رنگ فعال‌سازی را انتخاب کنید.

 

فعال‌سازی ازطریق ورود به وب سایت hamta.ntsw.ir

 

بدین ترتیب، فعال‌سازی گوشی هوشمند جدید شما در سامانه همتا انجام می‌شود یا اصطلاحا، گوشی هوشمند شما رجیستر خواهد شد .

   استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷*

شما می‌توانید از کد دستوری ذکر شده هم برای فعال‌سازی گوشی هوشمند خود استفاده کنید. هنگامی که کد دستوری را در گوشی هوشمند جدید خود وارد کنید.

 

استفاده از کد دستوری *7777# - 1

 

صفحه‌ای جدید نمایش داده می‌شود که گزینه‌های مختلفی دارد. شما باید عدد ۲ را به منظور آغاز فعال‌سازی گوشی نو در سامانه همتا وارد کرده و تأیید کنید.

 

استفاده از کد دستوری *7777# - 2

 

در ادامه از شما خواسته می‌شود که شناسه IMEI گوشی را وارد کنید. همان‌طور که گفته شد، این شناسه در پشت جعبه دستگاه قرار دارد یا می‌توانید آن را با انتخاب کد دستوری #۰۶#* مشاهده کنید . در هر صورت ، شناسه را به درستی وارد کرده و تأیید کنید تا وارد بخش بعدی شوید .

 

استفاده از کد دستوری *7777# - 3

 

در این مرحله باید شماره سیم کارتی که قصد دارید گوشی را به‌نام آن، تغییر مالکیت دهید یا به عبارت دیگر، فعال‌سازی کنید، وارد کرده و از این مرحله هم عبور کنید.

البته ممکن است این شماره سیم‌کارت به‌صورت پیش‌فرض نمایش داده شود که در این حالت باید عدد کنار آن را وارد کرده و در نهایت، تأیید کنید.

 

استفاده از کد دستوری *7777# - 4

 

در این مرحله باید کد فعال‌سازی را که یک عدد ۶ رقمی است، وارد کنید. توجه داشته باشید که این عدد با صفر شروع نمی‌شود. معمولا این کد در کارت گارانتی دستگاه وجود دارد یا توسط فروشنده در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

استفاده از کد دستوری *7777# - 5

 

در ادامه صفحه‌ای جدید را مشاهده خواهید کرد که در آن، شناسه IMEI گوشی و شماره سیم‌کارت درج شده‌اند. در حقیقت این صفحه جدید بدین منظور نمایش داده شده است که شما اطلاعات کلی خود را مجددا مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که صحت آن را تأیید می‌کنید، عدد ۱ را وارد کرده و گزینه ارسال را انتخاب کنید.

 

استفاده از کد دستوری *7777# - 6

 

در پایان کار هم شاهد صفحه‌ای جدید خواهید بود که نشان می‌دهد گوشی جدید شما برای شماره سیم کارتی که وارد کرده‌اید، فعال‌سازی شده است. در نهایت باید روی تأیید ضربه بزنید.

 

استفاده از کد دستوری *7777# - 7

 

شما هم‌اکنون موفق شدید فعال‌سازی گوشی نو را ازطریق کد دستوری #۷۷۷۷* انجام دهید.

  فعال‌سازی با استفاده از اپلیکیشن همتا

هنگامی که وارد اپلیکیشن همتا در گوشی هوشمند شوید، بخش مربوط به فعال‌سازی را مشاهده خواهید کرد. هنگامی که فعال‌سازی را انتخاب کردید، مطابق با روش وب سایت باید عمل کنید. در حقیقت باید شناسه دستگاه، شماره سیم‌کارت و کد فعال‌سازی را وارد و در نهایت، تأیید کنید. بدین ترتیب و در سریع‌ترین زمان ممکن، گوشی هوشمند جدید خود را فعال خواهید کرد.

 

آموزش انتقال مالکیت گوشی دست دوم

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سامانه همتا و راه‌اندازی این طرح را می‌توان اشراف اطلاعاتی نسبت به کلیه اقدامات همانند تغییر مالکیت و خرید و فروش دستگاه عنوان کرد. به همین منظور هم شاهد وجود یک بخش و قابلیت در سامانه همتا و کد دستوری *۷۷۷۷# هستیم که با انتخاب آن ، می‌توانید هنگام خرید و فروش دستگاه، مالکیت آن را هم تغییر دهید.

  انتقال مالکیت گوشی ازطریق وب سایت hamta.ntsw.ir

نخستین روش تغییر مالکیت را می‌توان ورود به سامانه همتا و ثبت نام در آن عنوان کرد. مراحل ثبت نام در بخش‌های قبل توضیح داده شده است. شما پس از ثبت نام و ورود به بخش کاربری، یک گزینه با عنوان (انتقال مالکیت/فروش) را مشاهده خواهید کرد.

هنگامی که روی این گزینه کلیک کنید، در بخش جدید با صفحه‌ای برخورد خواهید کرد که در آن کد ملی شما در وسط نمایشگر قرار گرفته و شناسه کلیه گوشی‌هایی که در مالیکت شما قرار دارد هم نمایش داده می‌شود. با انتخاب کد شناسه IMEI گوشی موردنظرتان و در ادامه انتخاب گزینه انتقال مالکیت یا فروش، بخش جدیدی نمایش داده خواهد شد که باید شماره سیم‌کارت خریدار را وارد کنید.

با انجام این کار، یک کد فعالسازی جدید برای شماره موردنظرتان ارسال می‌شود و می‌توان گفت که کار انتقال مالکیت گوشی ازطریق سامانه همتا به پایان رسیده است. در ادامه این خریدار است که باید ازطریق سامانه همتا که البته مراحل آن در بخش‌های قبلی توضیح داده شد، وارد پروفایل کاربری خود شود و دستگاه را فعال‌سازی یا به عبارت دیگر، رجیستر کند.

   انتقال مالکیت گوشی ازطریق کد دستوری #۷۷۷۷*

در صورتی که قصد دارید انتقال مالکیت گوشی خود را ازطریق کد دستوری ذکر شده انجام دهید، ابتدا باید مالک دستگاه با سیم کارتی که گوشی موردنظر برای آن به ثبت رسیده است، اقدام به گرفتن کد دستوری #۷۷۷۷* کند. فرقی ندارد که سیم‌کارت در گوشی جدید یا همان گوشی قدیم قرار داشته باشد، مهم این است که سیم‌کارت مورد استفاده همان سیم‌کارت مالک دستگاه باشد.

 

انتقال مالکیت گوشی ازطریق کد دستوری *7777# - 1

 

در مرحله بعد باید فرد مالک، عدد ۳ را انتخاب کند که همان انتقال مالکیت است.

 

انتقال مالکیت گوشی ازطریق کد دستوری *7777# - 2

 

در ادامه، مشترک یک لیست از شناسه‌های IMEI را خواهد دید. این لیست مربوط به گوشی‌هایی بوده که در مالکیت سیم‌کارت مربوطه قرار دارد. شما باید شناسه گوشی موردنظرتان که فروخته‌اید و قصد انتقال مالکیت آن را دارید، انتخاب کنید و گزینه ارسال را بزنید.

 

انتقال مالکیت گوشی ازطریق کد دستوری *7777# - 3

 

در این بخش از شما درخواست می‌شود شماره تلفن مقصد یا بهتر بگوییم، شماره تلفن خریدار را که هم‌اکنون قصد دارید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید، وارد کنید و ارسال را بزنید.

 

انتقال مالکیت گوشی ازطریق کد دستوری *7777# - 4

 

در این مرحله اطلاعات کامل مربوط به شناسه IMEI و شماره مقصد نمایش داده می‌شود که نیازمند تأیید شما خواهد بود. برای تأیید لازم است عدد ۱ را انتخاب و ارسال را بزنید.

 

انتقال مالکیت گوشی ازطریق کد دستوری *7777# - 5

 

در نهایت یک پیغام تأیید نمایش داده خواهد شد و بدین ترتیب، کار انتقال مالکیت انجام می‌شود، اما معنای آن پایان کار نیست. پس از انجام کلیه مراحل بالا، یک پیامک حاوی کد فعال‌سازی برای شماره سیم‌کارت جدید ارسال خواهد شد.

 

انتقال مالکیت گوشی ازطریق کد دستوری *7777# - 6

 

خریدار باید مطابق با مراحل فعال‌سازی گوشی نو عمل کند و دستگاه را برای خود فعال‌سازی یا به عبارت دیگر، رجیستر کند. توجه داشته باشید که در صورت تعلل و انجام ندادن این کار، گوشی فعال‌سازی نخواهد شد و امکان دریافت سرویس از آن فراهم نمی‌شود.

توجه داشته باشید که انتقال مالکیت دستگاه ازطریق اپلیکیشن همتا هم به همین صورت خواهد بود. مالک می‌تواند با ورود به اپلیکیشن و انتخاب انتقال مالکیت، این کار را به‌سادگی هرچه تمام‌تر و مطابق با آن چه که در بخش اول گفته شد، انجام دهد تا کد فعال‌سازی برای خریدار ارسال شود. در این روش هم شرایط تفاوتی نخواهد داشت و باید کد فعال‌سازی توسط خریدار برای فعال کردن گوشی که خریداری کرده است، مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

 

 

با تشکر از

WWW.TOP-GSM.IR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *