کدام پردازنده بهتر است؟ اگزینوس یا اسنپدراگون

نویسنده: حسام احرام باف زاده
بازدید: 394 نفر
به روز رسانی:

اگر شما هم کاربر تلفن همراه هوشمند هستید، این سؤال در ذهن شما هست که اگزینوس بهتر است یا اسنپ­دراگون؟ از زمان سری گوشی­های Galaxy S2، کمپانی سامسونگ همیشه پرچمدار دستگاه خود را در دو نوع عرضه کرده است. پردازنده اگزینوس و پردازنده اسنپ­دراگون.

 

در کنار اپل، کوالکام (Qualcomm) و سامسونگ مدعیان اصلی در بازار  SoC (system on a chip)گوشی­های هوشمند هستند. علی رغم تلاش­های کمپانی سامسونگ برای بهتر شدن سری پرچمدار اگزینوس، سری اسنپ­دراگون کوالکام همیشه تلاش کرده است تقریباً یک نسل جلوتر از تراشه اگزینوس سامسونگ باقی بماند. در چند سال گذشته، SoCهای پرچمدار اسنپ­دراگون تقریباً از هر نظر از همتایان اگزینوس خود فرسنگ­ها جلوتر بودند. این تفاوت در سال ۲۰۲۰ بسیار زیاد بود به طوری که کاربران ناامید Samsung Exynos به کمپانی سامسونگ اولتیماتوم دادند که آن را بایکوت می­کنند.

 

پردازنده اگزینوس توسط کمپانی سامسونگ برای استفاده در تلفن­های هوشمند سامسونگ خود ساخته شده است. این پردازنده مبتنی بر ARM است. SoCهای اسنپ­دراگون توسط شرکت کوالکام به TSMC (شرکت تولید نیمه هادی تایوان) برون سپاری می­شود. اکثر سازندگان گوشی­های هوشمند از پردازنده اسنپ­دراگون به عنوان Socهای اولیه در دستگاه­های خود استفاده می­کنند.  کمپانی سامسونگ از پردازنده­ های اگزینوس برای بازارهای آسیایی خود استتفاده می­کند در حالی که در اروپا و آمریکای شمالی از SoCهای اسنپ­دراگون استفاده می­کنند. این تمایز به دلیل توافق کمپانی سامسونگ و کوالکام است که سامسونگ را مجبور به استفاده از تراشه اسنپ­دراگون در این مکان­ها می­کند. تفاوت SoCهای اگزینوس و SoCهای اسنپ­دراگون در ساختار آن­ها است.

 

تفاوت­ های اصلی این دو پردازنده چیست؟

ساخت تراشه یک فرآیند مشارکتی است و کوالکام و سامسونگ از معماری ARM برای تراشه­های خود به همراه تغییرات داخلی استفاده می­کنند. ARM هسته­های خود را به هر دو شرکتی که سامسونگ نسخه Mongoose خود را از آن­ها ارائه می­دهد، می­دهد و کوالکام هسته­های Kryo را تغییر داده و نامگذاری می­کند. تفاوت عمده در عمل از اینجا شروع می­شود.

 

تراشه­ های اگزینوس معمولاً هشت هسته­ ای هستند در حالی که تراشه ­های اسنپ­دراگون تراشه­ های چهار هسته­ ای هستند. در عین این که پردازنده­ های اگزینوس تراشه­ های بیشتری دارند، تراشه ­های اسنپ­دراگون می­توانند overclocked شده و سرعت پردازش بسیار بالاتری نسبت به پردازنده­ های اگزینوس داشته باشند. بنابراین به طور کلی قدرت پردازش بین دو پردازنده متعادل است. SoCهای اگزینوس مجهز به پردازنده گرافیکی Mali هستند، در حالی که اسنپ­دراگون از پردازنده­ های گرافیکی GPU) Adreno) که بسیار سریع­تر هستند، استفاده می­کند. بنابراین از نظر بازی اسنپ­دراگون بهتر است.


نظرتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *